Bygg en HGSW Beam

SM4FPD

Well-Known Member
I QST July 2009 beskrev AL7KK en antenn som han kallar HGSW Beam.
High Gain Single Wire Beam
En trådbeam med en tråd, med fasningstubbar, den blir 38 meter lång vid 14 MHz.
Och man får 11dBi i två rättningar.

Tänkte bara höra om någon har läst artikeln, eller kanske till och med byggt och provat?
Kanske finns synpunkter?
Lägg in modifieringen med 1:4 balun om du har tidningen.

Det lustiga är att jag fick ett brev från artikelförfattaren, där han berättar att han vet att jag läst hans artikel och att han gjort en modifiering av den. Han berättar även om sin tid i Uppsala, men kan inte svenska.
Istället för spolen vid matningspunkten matar han numera med 200 OHm och en helt vanlig 1:4 balun. Antenne blir då ännu enklare att bygga.

För att bygga antennen går åt fem isolatorer, c:a tio meter 450 OHm stege och 38 meter tråd, balun, hissslina och matarkoax.

Av upphovsrätts skäl vågar jag inte kopiera eller skanna in artikeln.
 
Var det verkligen ingen som hade läst om den här antennen, eller likande?

Jorå, jag var på bibblan igår och kollade vad det var för underverk... Har inte gjort med hans mått men annars har jag testat en sån collinear dipol några somrar sedan. Det jag mest frapperades över var att den var smal i kompassriktningen. Det gick fint att köra i nord-syd-riktning men bara längs en smal korridor. Förutom italienare var det Jan Mayen om jag minns rätt:)

Man borde bygga nåt mätinstrument för att se till att strömmaximum är på rätt ställe i en sånt schabrak. Om stubbarna är lite fel i längd förskjuts strömmarna i hela tråden.

Jag kommer inte ihåg vilken matning jag använde. Kan ha varit stege eller balun...

/Micke
 
Back
Top