Bygg en rävsax

SM4FPD

Well-Known Member
Det talas mycket om rävsaxar hr på forumet, "ta rävsaxen och pejla störningen" kan det heta.
Och visst är det en bra metod.
Förmodligen är det få som äger en rävsax, och inte många vet vad det är.
Jag hittade denna byggbeskrivning: http://www.sm7ucz.se/Revsax/revsax_ctc68.pdf från QTC 1968 av SM5BZR.
Jag tycker det är ett utmärkt byggtips.
Trots att den inte är byggt på moderna IC kretsar etc. Snarare är det en fördel då den drar lite ström och går på två celler dvs 3 Volt.
En rävsax är en direktblandad kortvågsmottagare med ferritstav som antenn och som då ge en viss riktverkan.
Bygg en är min uppmaning, den duger bra för att kolla över SSB delen, men är för dålig för DX på 3800 kHz. Säkert finns många nyare byggbeskrivningar, men denna funkar fint, jag har en själv.
Varför inte modernisera den med ytmontage, och ersätt vridkodingen med C-diod.

Kanske tips om andra byggen kan komma in här?

Bygg en rävsax och pejla störningar, och motionera din lödkolv. Ett utmärkt verktyg för störnigsjakt, ett lagom stort byggprojekt, en enkel mottgare att kolla över bandet på resan.
Tänk dock på EMC, Rohs (dvs blyfritt lod) och teleterminaldirektivet bara, när du bygger.
CE märken finns att köpa på ELFA, och ett declaration of confirimty upprättar du själv i datorn.
Borde inte SSA ha en mall till sådant dokument?

de
Roy
SM4FPD
 
Den står sig bra jämfört med nyare konstruktioner. Stabil och skapligt känslig. Viktigt med metallhölje för att inte påverka frekvensen med handen. Likaså riktig vridkonding. Kapacitansdiod gör att den driver beroende på omgivningstemperatur och soluppvärmning. Går möjligen att kompensera med keramiska kondingar som driver åt andra hållet, men det är svårt att få till.
 
Back
Top