Bygga antenn för 80 meter som inte går så långt

R8N

R8N CB SHOP
Nu har jag byggt en ändmatad Windom-antenn som går bra på långt håll. När jag försöker få kontakt på kortare avstånd så fungerar det inte alls. Därför tänkte jag komplettera med en antenn som inte tar in en massa DX och som bara räcker upp till 50 mil.

Idén är att den ska fungera på 3,5-7MHz där NVIS-effekten är som bäst. Någon som har byggt en sådan trådantenn?
 
Nu har jag byggt en ändmatad Windom-antenn som går bra på långt håll. När jag försöker få kontakt på kortare avstånd så fungerar det inte alls. Därför tänkte jag komplettera med en antenn som inte tar in en massa DX och som bara räcker upp till 50 mil.

Idén är att den ska fungera på 3,5-7MHz där NVIS-effekten är som bäst. Någon som har byggt en sådan trådantenn?

En vanlig dipol på låg höjd är en alldeles utmärkt NVIS-antenn på 80m,
på den låga höjden blir dipolen i stort rundstrålande så du behöver inte fundera så mycket på vilken riktning du hänger den i.
 
En vanlig dipol på låg höjd är en alldeles utmärkt NVIS-antenn på 80m,
på den låga höjden blir dipolen i stort rundstrålande så du behöver inte fundera så mycket på vilken riktning du hänger den i.

R8N de APQ
Parallellkoppla XUNs förslag med en 7-MHz dipol. Försök att installera 7-MHz-dipolen vinkelrätt mot 3.7-MHz-dipolen. Då påverkas inte matningsimpedanserna nämnvärt. Good Luck!

73
Bengt, SM6APQ
 
Tanken är att använda antennen portabelt när jag är ute och campar. Vad är lämpligt att använda som mast?
 
XUN skrev; "En vanlig dipol på låg höjd är en alldeles utmärkt NVIS-antenn på 80m, på den låga höjden blir dipolen i stort rundstrålande så du behöver inte fundera så mycket på vilken riktning du hänger den i."

Ja det är korrekt men "låg höjd" behöver kanske förtydligas?

En 80 m dipol som hänger c:a 20 m över marken blir optimal för NVIS-trafik på korta avstånd upp till c:a 20 mil. Om man ökar höjden till c:a 30 m minskar antennvinsten för NVIS med några dB på väldigt korta avstånd men i gengäld kommer antennen att fungera bättre på medellånga avstånd 20-60 mil eller så. Antennhöjder under 20-25 m får nog anses som att vara lågt när det gäller en horisontell 80 m antenn.

Det som händer om antennen sänks till 15 m, 10 m eller så lågt som 5 m är ju bara att dess effektivitet minskar och när dipolen ligger på marken så är den riktigt dålig. Dock har den fortfarande sitt strålningsmaximum rakt upp i skyn. Det finns alltså ingen vits med att medvetet hänga en 80 m antenn lågt om det finns fästpunkter på högre höjder.
 
Följdfråga till EQL, jag vet inte på vilken höjd hans windom hänger men ponera att den också sitter på cirka 20m. Hur skiljer sig en sådan antenn då det gäller NVIS egenskaper jämfört med dipolen?
 
Någon som har bra tips på en teleskopmast?

Hur fungerar det med ett inverterat V mellan masttopp och marken?
 
Om du ska köra NVIS (lokalt) så behöver du inte mer än ett metspö
på kanske 6m - du kan skippa toppdelen då den är för vek. Brukar
köpa dessa på bensinmackar men de kan finnas på Biltema, Claes
Olsson med flera ställen och kostar runt 100-lappen. I en tråd nyligen
fanns det länkar till ett postorderföretag där man kan köpa spön.

Låt ändarna på dipolen "slopa" ned och fäst dem i träd eller lämpliga
buskar, i värsta fall en sten - om du har några meter lina i ändarna så
kommer de ändå upp en bit.

Jag kastar oftast upp ett snöre i ett träd och hissar upp mittpunkten på
dipolen till en 5 - 6 meters höjd.

Med en sådan dipol kan du köra lokalt i Sverige dagtid på 80m.
 
BUX skrev; "Hur skiljer sig en sådan antenn då det gäller NVIS egenskaper jämfört med dipolen?"

Kanske någon tiondels dB om antalet meter tråd i luften är samma som halvvågsdipolen och under förutsättning att effekten från sändaren når antennen. Även en ändmatad horisontell tråd kommer att fungera lika bra som dipolen. Alltså ingen skillnad.

Jag ville egentligen bara peka på att det aldrig kan löna sig att hänga upp en dipol (eller annan antenn) på en låg höjd om det finns lämpliga fästpunkter på en högre höjd. Man hör ju ofta just sådana påstående att någon provat en 80 m dipol för NVIS bara 3 meter över marken och att den fungerat så fantastiskt bra etc osv. Bra är relativt och om den hade hissats upp till 10 eller 20 m höjd hade den gått ännu bättre så klart.

Som KBW mycket riktigt skriver så räcker det med ett metspö om 6-7 m som antennbärare för en 80 m dipol där de båda benen får luta neråt och fästas i lämpliga buskar eller träd. Med en ordinär 100 W station kör man galant upp till 50-60 mil med en sådan antenn. Om antennen lagts på marken och effekten höjts till närmare 1 kW så hade även det fungerat tillräckligt bra. Med samma antenn men på 20-25 m höjd så hade det räckt med 10 W. Alla dessa kombinationer är helt likvärdiga när det gäller NVIS.
 
Som jag gissade, det är få antenner som sitter högre än 20m såvida man inte har exceptionella möjligheter. R8N får gärna berätta vilken antennhöjd han har?
 
Tänkte bygga mig en mobilantenn för 3,6 MHz. Idén är att börja med en bit aluminiumrör längst ner från ett fäste i ramen eller karossen och upp ovanför takhöjd. Sedan en led så det går att fälla antennen för NVIS-användande och ett spröt på det av ett långt metspö. Hela antennen blir kanske 6 meter lång så någonstans måste det sitta en förkortningsspole. Leden ska alltså sitta i höjd ovanför taket så att sprötet går att vika fram över bilen så man kommer under viadukter och broar. Sprötet kan vara upp till 4,5 meter långt.

Nu behöver jag tips på hur och var man bygger en sådan spole. Var på sprötet sätter man spolen för bästa verkningsgrad? Hur stor ska den vara och hur många varv?

http://www.arrl.org/files/file/Technology/tis/info/pdf/0004033.pdf
 
Last edited:
R8N, börja med att räkna ut förlängningspolens induktans, (för en förlängningspole är vad du behöver inte en förkortningspole).
Det kan man göra med något av de små programmen här: Download from here. exvis vertload.exe.
Det är dock DOS program, kanske finns liknande i onlineversion???? Fråga till forument.

Spolens placering debateras det livligt om. 30 - 70 procent av längden kan vaara ett bra alternativ. Spolens induktans påverkas MYCKET av placeringen. Såldes krävs med induktans om spolen placeras högre, vilket ger större förluster i spolen. Och det motsatta. Mer spröt under spolen ger bättre strålning... Så kan du göra en stor spole med låga förluster och placera den 30 - 50 procent av höjden blir det nog bra.

När du sedan bestämt dig för lämplig induktans använder du ett spolberäkningsprogram, finns på samma ställe, exvis solenoid.exe, läger in din spolstommes diameter och den tråd du avser använda. Bäst spole får du om avståndet mellan varven är lika med tråddiametern.

Några förslag på mått att börja med på spolen: diameter 50 - 100 mm, längd 200 - 400 mm, tråd 2 - 3 mm. visst funkar miniatyrspolar, men då kan du lika gärna göra en miniatyrantenn oxo.

Ett online beräkningsprogram för spolingar har jag hittat: RF Inductance Calculator - HAMwaves.com
Tänk på att man ibland använder förhistoriska måttenheter i den här programmen, och ibland punkt som decimal. Trots SI.
Men radioamatörer är konservativa....

Tror dock inte att du får en NVIS antenn om du fäller antennen.....

Hos mig ligger en mobilantenn med stoooor spole som skall testas på 1950 kHz i höst.

de
SM4FPD
 
Back
Top