Bygga balun

The_one

Well-Known Member
Hej!
Hoppas på lite hjälp :)
Jag försöker att bygga en balun 1:4 med hjälp av en T225-2B toroid men det går inge bra!

Jag skall ha den till en windom antenn.

Kan någon berätta för mig hur många varv jag skall linda?
Och vilket material det skall vara.


73 Andreas
 

SM7CZR

Old Member
Hej!
Hoppas på lite hjälp :)
Jag försöker att bygga en balun 1:4 med hjälp av en T225-2B toroid men det går inge bra!
Jag skall ha den till en windom antenn.
Kan någon berätta för mig hur många varv jag skall linda?
Och vilket material det skall vara.
73 Andreas

Har du någon nytta av detta?
Balun - AA5TB
Sorry, det var 1:1 balun, men kanske några idéer som kan användas ändå,
eventuellt det mekaniska utförandet med inkapsling, hölje.
Roys tips är ju helt perfekt! :)
/Ingvar
 
Last edited:

SM4FPD

Well-Known Member
Impedansomsätningen är kvadraten på varvtalkvoten.
Dvs om du lindar dubbelt så många varv sekundärt som primärt får vi fyra ggr impedansomsättning.
Det vanligaste är att man lindar två trådar samtidigt, exvis två trådar, en röd och en grön paralellet. (färgerna är bara för att kunna hålla reda på dem.) man bilfilärlindar. Prova med 10 varv.
Seriekoppla sedan trådarna och därmed lindningarna. Slutet på den röda lindningen kopplas ihop med början på den gröna lindingen.
Nu har vi ett mittuttag, dvs skarven mellaan röd och grön lindning.
Denna skarv blir jord, eller skärmen för kaoxen.
Röd lindnings början blir mittledare, dvs 50 Ohm in obalanserad.
Balanserad 200 OHm tar man sedan ut mellan röd och grön.
Testa balunen mot ett 200 Ohm motstånd. Gråd en dåligt på lägsta frekvensen behöver du fler bifilära varv. Går den dåligt på 30 Mhz har du för många varv. En l"agom" kompromiss av varvtal bör du hitta mellan 10 och 15 varv, för de flesta kärnor.
Obs att det är sällsynt att en balun blir helt "perfekt".
Lägg på full gas, 100 Watt ett tag och känn om den blir varm. Lite småljummen kan man aceptera.
Gör du två lika baluner kan du koppla ihop dem och få 50 Ohm tillbaka där du ansluter en 50 Ohms last, görna med effektmätare.
I vissa fall kan det vara en fördel att bygga en balun som en fulltrafo, dvs linda 10 varv till koaxen och 20 varv ut till den balanserade lasten, med seperata trådar. En aning större försluster och det går åt mer tråd. Det blir oxo mer strökapacistanser vilket kan ge oönskade resonanser och andra phenomen.
Drömmen vore ju att göra en balun utan spolar överhuvudtaget. På VHF UHF kan man det.
 

The_one

Well-Known Member
Tack för alla svar!

NU har jag provat allt! Och det går inte att få rätt med det!
Så nu ger jag upp.
Jag köper en balun istället :)

Tackar!

73 Andreas
 

Pery

New Member
Även om du köper en balun så bidrar jag med en länk till en norsk sida om baluner kan vara trevlig läsning där man oxo ser vad SM4FPD menar med bilfilärlindar.
73
Per
 

SM4FPD

Well-Known Member
Men The One hur kan man misslyckas med en balun??
En kärna som är sprucken, bara den misnta spricka blir stendöd, kansek din kärna är kass.
Likas¨å kan en feriitt, eller järnpulverkärna bli förstörd av värme, de tål inte särsklit mycket värme innan de blir kass.
Men vad är det som inte går då?
 

The_one

Well-Known Member
Problemet är att jag får för hög SWR över allt.
Ibland kan det stämma bra på 80,40 och 20 meter. Typ runt 3 det är nästan det bästa som jag har kommit ned till.
Gör jag om den så den stämmer bra på 10m så stämmer den i princip bara där ingen annan stans.
Jag kommer alltså aldrig ned i SWR helt enkelt. Har provat som du skrev att göra en primär och en sekundär spole. Och det blev lite bättre.
Antalet varv som jag har testat är allt från 20-20, 10-20, 25-7, 7-7 jag listan skulle kunna göras lång.
Jag har provat med vanlig FK kabel med.

//Andreas
 

SM4FPD

Well-Known Member
Man kanske måste verifiera att baluen funkar först, och sedan koppla den till en antenn, om det då inte blir rätt är ju felet i antennen.
För att prova antennen behövs ett motstånd på 200 Ohm.
Annars finns ju risk att samma sak händer med en köpt balun.
 

The_one

Well-Known Member
Kanske var lite otydlig i det jag skrev.
Jag kopplar inte den ofärdiga balunen till radion utan allt ligger på ett bord.
Balunen, mottståndet och MFJ 269.
Så ser det ut när jag mäter.

Mvh Andreas
 

M0DFI

Well-Known Member
Toroid för Windom

Om jag har utrymme för en trådantenn så är en Windom mitt första val.

Jag använder alltid 1:9 baluner för detta ändamål -- Aldrig 1:4

Impedansen hos en förenklad Windom, dvs inte en full Carolina Windom, brukar pendla runt 300 till 500 Ohm om den är lågt monterad.
Var hittade du värdet 200 Ohm...

En 1:9 balun har lindningsförhållandet 1:3

En noggrannt mätt Windom brukar kunna funka upp till och med 2m bandet.


--Dan, M0DFI
 
Last edited:

The_one

Well-Known Member
Det vet jag inte....

Men alla windom antenner som jag sett har en 1:4 balun så då antar ju jag att det är rätt.
Samt att jag redan har en själv som sitter upp som fungerar jätte bra.

//Andreas
 

M0DFI

Well-Known Member
Det vet jag inte....

Men alla windom antenner som jag sett har en 1:4 balun så då antar ju jag att det är rätt.
Samt att jag redan har en själv som sitter upp som fungerar jätte bra.

//Andreas


Jo, men HUR HÖGT ÖVER MARKEN har du monterat antennen.

Försök att hitta någon med en antennanalysator, MFJ eller ännu hellre + en miniVNA.

Då får du ett definitivt värde på den impedans du har.

//Dan
 

The_one

Well-Known Member
Tack till er som har försökt att hjälp mig i mitt balun bygge.
Jag kommer nu att jobba vidare med hjälp av den informationen som ni nu har givigt mig.
Den där norska sidan var mycket rolig och kom med nya uppslag.

Jag tackar ännu en gång för all hjälp!
Känns skönt att ha några som man kan råd fråga.

Så nu stänger jag denna tråden!

Mvh Andreas
 

SM7-8291

Well-Known Member
Det har talats om ett 200 ohms motstånd. Detta måste vara induktansfattigt. Ett vanligt trådlindat motstånd går absolut inte att använda.
Det går dock utmärkt att testa en balun (ej strömbalun) med en vanlig 50 ohms konstlast.
*Två tester måste göras:
*Test ETT. Koppla 50 ohms konstlasten parallellt med balunens primär. Balunens sekundär ej ansluten. Variera f 3,5-28 MHz. Mät upp SWR , samt undersök om balunen blir varm.
*Test TVÅ. Koppla 50 ohms konstlasten i serie med balunens primärlindning. Balunens sekundärlindning skall vara kortsluten. Variera f. Mät upp SWR samt undersök om balunen blir varm.
 

SM6CJB

Well-Known Member
I bland kan det gå bra utan balun!
Undertecknad har för närvarande två ”windomantenner” i bruk.
Nr 1 är tillklippt för 40-metersbandet och försedd med en förlängningsspole på korta delen som gör att den även kan användas på 80 meter. Den har också ett sleevelement för 15-metersbandet.
Nr 2 är på motsvarande sätt gjord för 30 meter, och kompletterad med förlängningsspole för 60 meter, och ett sleevelement för 12 meter. Den har också en extra vertikal trådstump på mitten som får den i resonans på 17 meter.
Dom sitter dessvärre ganska lågt, 8 respektive 7,7 meter över marken.
När jag gjorde nr 1 kom jag via ”killgissning” och praktiska prov fram till att en balun med omsättningen (heter det så?) 1,9:1, följd av en choke, gav bäst resultat, SWR 1:1 på alla banden (40, 20, 15, 10 meter) utom 80 där det är 1,4:1. Matningen sker med Rg58.
För nr 2 tog jag till ett friskt grepp, nämligen att helt strunta i balunen. Antennen har en choke i matningspunkten, och matas via 75 ohms TV-koax.
Denna antenn uppvisar SWR 1:1 på 60, 30 och 17 meter, och 1,4:1 på 12 meter.
Jag förmodar att det är den låga höjden som gör att det fungerar på detta vis?
Antar att debatt följer på detta?/Jan
 
Top