Bygga en S-match

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag rotat runt i mina lådor efter delar till att bygga en S-match jag hittade
ett schassi ifrån en skrotad gammal radioapparat med en 3 gangs vridkondensator
och så fann jag en oanvänd bobin med 1 mm emaljerad koppartråd inköpt på
Elfa och en keramisk spolstemme med 6 vingar och det är 80 mm diameter
mellan vingarna diagonalt den har 26 varv med någon slaggs förtent eller
försilvrad koppartråd.Jag har också en stor keramisk vridomkopplare med en
massa lägen på jag funderar på om man kan använda den för att kortsluta
spolens lindningar som inte används.

Går dom här komponenterna bra att använda till en S-match eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Javisst! Låter som du har hittat fina grejor i lådan.
Det enda du behöver skaffa in är en T200-2 toroidkärna, finns också på ELFA.
Något som också kan vara bra är teflonisolering (finns som slang) att ha runt koppartråden som du lindar på toroiden så minimerar du risken att koppartrådens emaljering skadas. Finns också på ELFA.

Jag funderade också ett tag på att anväda en omkopplare för kortslutningen, men det föll på att jag inte hittade någon bra - det ställs ju rätt stora krav på den så att man inte får strökapacitanser.

Jag använder istället helt enkelt en krokodilklämma som jag sätter på olika ställen på spolen. Men då använder jag ju såklart inte emaljerad tråd ;)

// Åke
 
Last edited:
Hej det var en sådan här omkopplare som jag tänkte på för att kortsluta
lindningvarven på

mvh Lasse am0ydo
 

Attachments

  • vridomkopplare.jpg
    vridomkopplare.jpg
    15,9 KB · Views: 230
Jag har byggt s-matchvarianter med omkopplare, krokodilklämmor och rullspolar.
Omkopplarvarianten har jag valt bort pga:
-Vill man trimma avstämningen till perfekt minimalt SWR så kommer Du att behöva uttag per kvartsvarv på spolen dvs 4 uttag per varv. Det räcker alltså inte med ett uttag per varv
- Alla dessa trådar påverkar spolen negativt pga massa lösa ovidkommande trådar inne i det induktiva fältet. Förlusterna ökar!
Jag har provat testa och löda in uttaget på exakt rätt ställe. Då blir det inte så många "ovidkommande" trådar så det fungerar utmärkt. Men en regnig dag kan Du behöva justera uttaget om man vill vara "renlärig" med lägsta SWR.
Eller om Du ändrar stegens längd så måste Du ändra uttaget eftersom man då ändrat impedansen i stegens nedre ända.
-Rullspolar är ju elegant med dyrt. Med tiden blir det ofta oxider och smuts på dem så visst renhållningsarbete blir nödvändigt.
-Krokodilklämman är en utmärkt lösning....åtminstone till att börja med. Med en enda tråd klarar Du alla frekvenser, situationer och väder! Metoden är billig och enkel och utmärkt under tiden man labbar och lär sig.
När man väl testat fram var klämman ska sitta på resp band och gjort en markering så går det "dösnabbt" (nysvenska?) att byta band. I bland behöver man justera uttaget beroende på väder eller andra okända faktorer.

Fast ärligt talat...om man har lite SWR så gör det ingenting. Dessutom är ju inte SWR-metrarna så exakta! Det är jag som är "nördig" på att SWR-nålen ska stå still.
Vet Du med Dig att lida av samma "nördighet" som mig så bör Du beakta det ovanstående.

Lycka till!
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Jag har byggt s-match med en "vridinduktans" gjord av ett omlindat kraftigt reostat.
Släpkontaket tar ju på varje varv och det fungerar tack vare liten induktionsförändring per varv. Här behövs inga halv- eller kvartsvarvsuttag.
Spolen blir lång och smal och ser ut som en "falukorvsring" Formfaktorn är helt åt pipan. Jag vill minnas att man i läroboken sa att förhållandet mellan längd och diametern bör ligga på ca 2:1. Denna är säkert 10:1 och dessutom ringformad. Det borde innebära förluster.
Men den är oerhört enkel och snabb att använda. Saxa mellan L och C till min SWR uppnåtts. Jag upplever att den fungerar bra...jag märker ingen skillnad mot andra matchboxar jag har här. Men som vi alla vet...sådana uttalanden säger egentligen ingenting. Man måste mäta för att veta! Så ta mitt uttalande för vad det är värt.
Tore
 
Det är jag som är "nördig" på att SWR-nålen ska stå still.
Vet Du med Dig att lida av samma "nördighet" som mig så bör Du beakta det ovanstående.
Det är lätt att bli nördig om man har möjligheten ;)
Själv har jag på inrådan av Tore och Karl-Arne testat att förlänga min stege 50cm för att få bättre SWR på 28 MHz (vilket också lyckades).
Men precis som Tore skriver flyttar sig alla lägen på spolen man lärt sig, hu vad jobbigt ;)
Jag kör med krokodilklämma och det går rätt snabbt och smidigt att byta läge (jag har nog också blivit nördig...).
@Lasse: Mitt tips är att börja med klämma. Tycker du det känns jobbigt senare kan du ju alltid testa med omkopplaren.
// Åke
 
Last edited:
Hej jag var på Biblioteket i Haninge för att låna QTC tidningen med
byggbeskrivningen på S-Matchen men efter lite undersökning där
så visade det sig att man att man inte sparade på tidigare årgångar
av radioammatörtidningar.

mvh Lasse sm0ydo
 
@Lasse:
Jag har någonstans kopior av dessa artiklar.
Om du vill kan jag leta upp dem och kopiera dem och skicka till dig.
Alternativt kanske Tore har dem i PDF-format?
// Åke
 
ARRL ger väl medlemmarna tillgång till enstaka artiklar som PDF via hemsida, speciellt då byggen. Det vore nåt för SSA att ta efter.

Eric SA5BKE
 
Hej,

letar också efter byggbeskrivningen då min QTC försvunnit. Någon som vill skicka en kopia per mail eller post?

Givetvis mot ersättning.

Carl
 
Hejsan alla!
Ja visst Åke! Skanna och lägg ut artiklarna.
Tack Leif, SM7MCD, som gjorde mig uppmärksam att jag var efterfrågad här!
Leif och jag vill också passa på att slå ett slag för Kalmarklubbens byggkvällar i höst då vi avser att bygga en S-match med tillhörande teorigenomgångar. Vi inbjuder alla som vill att hänga med, fysiskt och/eller via webben.
Så passa på att skaffa en lämplig vridkondensator på sommarens alla loppisar!
En gammeldags mottagarkonding duger. Kolla sedan på KRAS hemsida mot slutet av augusti för startinformation bygg/kursinfo.

Tore SM7CBS
 
Till alla Er som nu drar igång ett bygge vill jag erbjuda mig att finnas här (mer eller mindre regelbundet) och svara på frågor, ge tips, mm. Åke finns ju också här och har skaffat sig betydande erfarenhet. Känner Du att Du vill skriva till mig direkt så är det också ok.
För Dig som bygger redan nu kommer höstens teorigenomgångar att bli "grädden på moset"! Var så säker!
Tore
 
S-match

Suveränt. Tack så mycket för artiklarna.

En fråga till panelen.

Jag har precis flyttat ut till landet och har fått bra antennmöjligheter.

Jag har bland annat tre tallar som skulle funka till en deltaloop med ca 100 meter i varje sida, en höjd av 22-25 meter och ca 70 meter stegmatning.

Verkar totalmåttet på ca 300 meter lämpligt?

Matningen, sker den lämpligen i ett hörn?

Carl SM7IWG
 
Wow!
Vilket läge...vilken antenn!
En gång provade jag en sådan antenn som jag drog på tallkvistar, 8-10 m upp i skogen ute på en ö i Ålands skärgård. Jag vill minnas att jag hade 3-400 meter tråd ute.
Jag körde söderhavet/ZK på 40 m med den och en IC735 trots den låga höjden.
Det spelar ingen praktisk roll var Du ansluter stegen. Anslut så Du får kortaste matningen.
Du kommer att stor nytta av att Du får upp loopen så högt.
Du kommer att få låga strålningsvinklar på 160, 80, 40 och 30 meter. En riktig DX-antenn på de banden.
Anders Klint i Stockholm har en loop på en bergknalle. Den matas med 80 meter stege.
Han är lyrisk över lösningen.
Jag blir grön av avund....lycka till!
Tore SM7CBS
 
Tack Tore.

Jag får återkomma i slutet av sommaren när den beräknas vara uppe och ge rapport!

Kan också vara så att det kommer mera frågor angående S-matchen under byggets gång.

Carl
 
Jag har kollat lite bilder på olika S-match byggen och kan konstatera att man använder en vridkondensator med kanska små dimensioner.

Är det lindrigare krav kondingens spänningstålighet i denna typ av atu?

/Micke
 
Back
Top