Bygga en S-match

Hej jag har en 3 gangad vridkonding ifrån en gammal rörradio.Räcker det med en sektion
eller ska man parrallellkoppla två eller ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jag har en 3 gangad vridkonding ifrån en gammal rörradio.Räcker det med en sektion
eller ska man parrallellkoppla två eller ?

Prova dig fram! Jag använder en 2-gangad konding (också från gammal rörradio) på gissningsvis 2x500 pF men använder bara ena halvan.

// Åke
 
Efter att studerat Tores artikel är min fråga till panelen vilken av PA0FRI´s konstruktioner ni bygger efter?
Tore beskriver en ATU i artikeln med bl a choke av rg-58, är det den varianten som flertalet av er använder och i så fall var hittar jag data för spolarna?

Carl
 
Jag har beskrivit 2 varianter av matchboxarna. Den ena kallar upphovsmannen AG6K för The Balanced Balanced Tuner. Den har chokebalun och finns på hans hemsida Measures' Web Page. Den andra kallar PA0FRI för S-match och har järnkärnebalun/transformator. Den beskrivs på hans hemsida.
Fördelen med den första är att den inte har någon kärna...bara en vridkonding som köpespryl. Däremot behöver den 2 likadana spolar.
S-matchen behöver en kärna men bara en spole.
Båda fungerar lika bra.
Spoldata är ju okritiska eftersom man använder krokodilklämmor. Prova ca 30 varv av slaktad EK1,5 (1,3 mm:s oisolerad tråd) eller liknande på någon form av stomme 40-50 mm:s diameter. Du bör se till att Du har ca 3 mm mellan varje varv så att Du får in en öppen krokodilklämma mellan varven. Stommen bör dessutom vara luftlindad eller också försedd med "kammar" eftersom klämman sticker in i spolen.
Den sista stommen jag gjorde bestod av en papptub dy ca 35 mm och längd ca 130 mm. En tom toarulle duger. På den limmade jag 8 st 5 mm blompinnar som jag limmade längs med spolen och jämt fördelade runt omkretsen. Blompinnarna blir nu "kammarna" och mellan dessa kan man sticka in krokodilklämmorna. Jag fick plats med 31 varv tråd på en sådan och slutliga diametern blev knappt 50 mm. Kondingen är en traditionell 2-gangs mottagarkondensator där jag just nu använder bara ena gangen, precis som Åke.

Hur många "gangar" i vridkondensatorn man behöver (mängden pf) beror vilken impedans man råkar få i nederänden på stegen på resp band. Eller rättare sagt...vilket impedansomfång som krävs för att avstämma. Man får prova sig fram... dvs experimentera

Lycka till!
Tore

Tore
 
Last edited:
Efter att studerat Tores artikel är min fråga till panelen vilken av PA0FRI´s konstruktioner ni bygger efter?

Jag använder S-matchen, dvs den längst upp till vänster på sidan 9 i QTC nr12 2009 (Tores artikel). Jag tyckte den kändes enklare eftersom den bara har en spole att stämma av.

Här är en bild när den är halvt färdigbyggd: S-match

Så här i efterhand funderar jag på att bygga om den och sätta komponenterna mer fritt på en bottenplatta (dvs ingen låda). Då skulle jag ställa spolen vertikalt. Det skulle göra det enklare att komma åt med krokodilklämman runt hela spolen. Jag har ju ingen katt som kan komma åt grejorna medan jag sänder ;)

Jag har satt uttag för antennen både över spolen (dvs b' & c' i ritningen) och över kondingen (dvs b & c). På 17-160 m kopplar jag antennen över spolen och på 10-12 m över kondensatorn. Här får man prova sig fram vad som fungerar bäst.

// Åke
 
Last edited:
Back
Top