Bygga om 28Mhz steg till 50?, EL 509:or

SA7AZQ

Well-Known Member
Har ett gammal steg för 28 (Zetagi BV 135) som fungerar men jag fuderar på om det går att bygga om det för 50Mhz på något enkelt sätt för jag har bara 10w på 6m och det räcker inte så bra...
Rören är två stycken EL 509. Räcker det kanske med att modifiera spolen eller linda en annan? Testade att koppla in det med det drog inte på TX men på 28 fungerar det (ej tx kabel mellan rigg och steg utan det tx automatiskt när man håller inne ptt eller lägger bärvåg på cw)
Hittar tyvär inget shema:mad:
 
Det där är ett riktigt fulbygge. Går i klass C, rören är inte lämpliga som sändarrör, utgånen har inget riktigt PI-filter o.s.v.. Du kan behålla lådan med knapparna på och bygga i och kanske HSP-trafon. Bygg i stället nåt med GI-7B. Rör och socklar finns på ebay. Eller om du vill ha nåt som lyser så finns det glasrör som är lämpliga.
 
Okej ja det är nog lika bra att låta bli isåfall och istället sälja det för det är nästan mint condition. Funderar smått på att köpa mig en anann HF/6m och ev även 2/70 inbyggt när ekonomin tillåter och då får jag 100w direkt =) Funderar på IC 706mk2g eller ft 857 (inte för jag gillar 857an´s uteseende) men den är kompakt och liten för att ha med på resor osv.
 
Okej ja det är nog lika bra att låta bli isåfall och istället sälja det för det är nästan mint condition. Funderar smått på att köpa mig en anann HF/6m och ev även 2/70 inbyggt när ekonomin tillåter och då får jag 100w direkt =) Funderar på IC 706mk2g eller ft 857 (inte för jag gillar 857an´s uteseende) men den är kompakt och liten för att ha med på resor osv.

Håller nog med om att det är batter att sälja steget om det är i fint skick. Hittade däremot ett schema:.

zetagi bv 135 - Google Search
 
Back
Top