Bygga PSU för 50V?

Bara som ett exempel.
Med 3st 2N3055 och 50mohm emittermotstånd tappar jag 5V över trissorna. Detta vid 10A last och 50V ut.
Det finns ju bättre transistorer att tillgå men man kommer inte ner så mycket mer med bipolärtrissor.
Att bygga ett PSU där man ligger på pottkanten blir inte bra. 10V över trissorna får man nog räkna med.
Om man räknar med 60V likriktat in vid full last. Har man koll på att ripplet över ingångskondingen inte understiger dropout-spänningen så kan man gå lägre.
För att finjustera inspänningen vid nominell nätspänning så får man linda av eller på några varv på sekundärsidan. Allt för att minska förlusterna.
 
Kraven på drosseln är ganska höga, det går åt en induktans av i häraden
5 H med en serieresistans på bråkdelar av ohm. En för liten induktans leder till våldsamma
spänningsvariationer vid språngvisa laständringar.

Dessutom är det inte bra ifall järnkärnan skulle mättas i någon del av
magnetiseringsförloppet. Har inte räknat på sådant här sedan skolan,
men det går åt mycket järn + ett luftgap för att få stabilt induktansvärde i sådana här drosslar.
 
Kraven på drosseln är ganska höga, det går åt en induktans av i häraden
5 H med en serieresistans på bråkdelar av ohm. En för liten induktans leder till våldsamma
spänningsvariationer vid språngvisa laständringar.

Dessutom är det inte bra ifall järnkärnan skulle mättas i någon del av
magnetiseringsförloppet. Har inte räknat på sådant här sedan skolan,
men det går åt mycket järn + ett luftgap för att få stabilt induktansvärde i sådana här drosslar.
Tror tyvärr inte att den har något luftgap. Har varit på det där förut med mina andra stora drossel på typ 21 kilo från ett FM 3-metersteg. Jag har för mig vi kom fram till i en gammal tråd här på ham.se att den var obrukbar till ett linjärt PA pga av inget luftgap.
 
Med 4st 2N3055 får jag ut 15A med 55V in.

50V linear PSU.jpg
Med 60V in får jag ut 30A.
300W förlusteffekt!

OBS! detta schema är inte en färdig konstruktion, endast ett koncept.
Det fattas:
Frekvenskompensering för att säkerställa stabilitet.
Diverse avkopplingskondensatorer.
Strömbegränsning.
OVP.
 
Last edited:
Med lite kontakter kanske man kan lyckas få tag i ett kraftaggregat från någon utskrotad telefonväxel. I en typisk konfiguration satt det ett antal switchade aggregat i parallelldrift som lämnade 1500 A vid 48 V DC. De var trefasmatade och kunde köras enkla också. Vad jag minns fanns det enfasiga också men det är ju lite skojigare med trefasmatning så slipper man lysblink därhemma. Jag har haft ett trefasigt som dock har försvunnit i någon flytt. Räkna med lite EMC-relaterade åtgärder. ( I bakhuvudet finns en del glada minnen av lite lagom (?) omdömeslös hantering av saker som kan generera enorma mängder DC...)
 
Med lite kontakter kanske man kan lyckas få tag i ett kraftaggregat från någon utskrotad telefonväxel. I en typisk konfiguration satt det ett antal switchade aggregat i parallelldrift som lämnade 1500 A vid 48 V DC. De var trefasmatade och kunde köras enkla också. Vad jag minns fanns det enfasiga också men det är ju lite skojigare med trefasmatning så slipper man lysblink därhemma. Jag har haft ett trefasigt som dock har försvunnit i någon flytt. Räkna med lite EMC-relaterade åtgärder. ( I bakhuvudet finns en del glada minnen av lite lagom (?) omdömeslös hantering av saker som kan generera enorma mängder DC...)
Här hade vi finfina 600 A likriktare, tror vi hade åtminstone 12 st i parallelldrift.1643321971695.png1643321899028.png
1643321859794.png
 
Vet inte om det har någon betydelse men man får tänka på att nästan alla moderna televäxlar och andra prylar inom telekom matas med minus 48V så det är plusjordat... Det var inte kul att koppla in nya prylar i likriktarna som gick i full drift och veta att här finns det 200A... (Arbete med spänning, tjocka gummihandskar, isolerade verktyg m.m.)
 
Jo , det har varit plusjordat länge inom tele, även på den analoga tiden.
Man kom att det minskade koppar korrosionen pga elektrolys.
 
Vore det inte ett bättre alternativ att använda 4st PNP-trissor i kontruktionen
Jag föredrar MosFet med endast några hundra mV dropout spänning.
Det är problematiskt att mata regulatorn med en spänning som ligger så nära utan att ta till någon form av förreglering.
En enkel likriktare vars spänning åker upp och ner i takt med nätspänningsvariationerna fungerar inte.
Dessutom är en PNP-regulator en förstärkare (kollektorutgång) och inte en emitterföljare och sådana regulatorer har sina egna problem med stabilitet.
 
Back
Top