Jag tror mycket beror på okunskap om vår hobbyn vad vi egentligen sysslar med och varför vi behöver ha alla dessa antenner på taken.. För många år sedan var det sällan problem, Men även allmännyttan har börjat tänka om..
I "min" bostadsrättsförening har en policy, inga antenner, paraboler, mobiltelefoni m.m. är tillåtna på själva fastigheten eller tak. Enda som tillåts är de som bor på markplan som får sätta upp egen parabol för eget TV-tittande inom gränsen för den uteplats man har. Men inte ens där får det se ut hur som helst.. Man hänvisar också till att det faktiskt finns kabel-TV.. Tyvärr så bor jag inte på markplanet..
Totalt är det ca 60 fastigheter i mitt område och inte någonstans har jag sett någon antenn, inte ens centralantenn för radio/tv.. Taken är platta och det finns ändå nästan inget att sätta maströr m.m. på så jag har gett upp mina försök helt och hållet .. Och satsar på att istället köra från klubbststion eller som / Portabel i skogen Försöker jag smyga upp en tunn knappt synlig tråd kommer snart uppmaningar att ta bort den! Både från grannar och fastighetsskötarna..
Min sambo var tidigare med i styrelsen, fram tills ett par år sedan så jag vet att det tidigare har diskuterats sådant som strålning från mobilsändare, mest oroliga äldre som är rädda för antenner och deras inverkan på hälsan och lämnat motioner på stämmorna. Här verkar okunskapen bland lekmän lysa rejält... Resultatet blev för några år sedan att införa en policy att inte tillåta något alls... Det var enklast så!
Genom jobbet har jag kommit i kontakt med fastighetsägare som helt enkelt har vägrat ytterligare installationer eller utbyggnader av mobilbaser tack vare att slarviga montörer några år tidigare varit på taket och förstört och orsakat svåra skador för hundratusentals kronor då det helt enkelt har runnit in regnvatten genom taken.. Även om jobben i sig ikanske inte innebar några nya antenner har man i vissa fall varit hårdnackade och vägrat t ex underhållsarbeten som som att byta ut kablage och antenner pga dessa gamla synder .. Men efter förhandlingar som ibland tagit några månader så har det löst sig ändå, i de flesta fallen.
Kanske det kan vara ett skäl, att man vill skydda fastigheterna och dess värde..