callsign search

kl@s

Active Member
Hej på er jag har varit medlem här ett tag nu och har jag äntligen tagit provet och fått min licens min anroppssignal är SA6BSN.

Jag kommer nog att ställa många frågor till er som har varit med ett tag för jag tycker det är ett bra forum. Men nu till min först fråga, Min nya callsign kan man söka upp hos SSA men kommer den att finnas på andra databaser tex. QRZ.COM med automatik eller måste jag "om jag vill" registrera själv på olika databser. Tänker lite om nån från annat land vill veta vem jag är tex.

QRV.:)
 
God kväll!

Jag är också en helt nybakt radio amatör och igår försökte jag registrera min call sign på qrz.com. Det ville sig inte riktigt. Servern svarade att jag inte hade rätt att uppdatera denna call sign. Vet inte riktigt varför.

Var därför beredd på att du kan få detta felmeddelande när du försöker.

73 de SA0BTZ Erik.
 
Hej!
Uppdatering kan man bara göra om man är registrerad.
Nu är det hemskt många år sedan jag registrerade mig, men jag tror att man går denna vägen:

QRZ.COM

1-Registration Desk

2-Sign up for a New Account

Hoppas att det funkar!
/Ingvar
 
Nu vet jag vad som är fel. Du måste vara "taggad" som HAM user. Skapa ett konto med din call sign. Kontakta sedan deras support och förklara att du är en amatörsändare och då kommer tagga ditt konto så att du äger din call sign.
 
Hej

qrz.com har en säkerhetsspärr som gör att en användare måste äga den call sign han eller hon vill lägga till/ändra. Det räcker inte med att skapa ett konto som heter som din call sign, du måste också kontakta system administratörerna på qrz.com och säga att detta är din call sign. De kommer då markera ditt konto som radioamatör och ge dig ägandeskap över den call sign som du har.

Jag skapade först ett konto med min call sign (SA0BTZ) och loggade sedan in. Trots detta kunde jag inte lägga till signalen i deras call book. Då kontaktade jag dem och informerade dem att jag är radioamatör och hänvisade till SSAs call book som bevis på att jag äger SA0BTZ. De lade då till så att mitt konto hade rätt till SA0BTZ. När jag nu loggar in på qrz.com, finns SA0BTZ som en knapp i menyraden och jag kan ändra mina uppgifter. Dessutom finns det nu ett menyval som listar vilka call signs jag äger.

Hoppas detta är mer begripligt. :)
 
Taggad, ja. Sorry, jag använde order "tag" från Engelskan utan att tänka mig för. Men jag kan i alla fall säga att jag är taggat för att sända amatörradio. :p
 
Det var ju bra att det löste sig. Jag såg också att det funkar med svenska bokstäver numera.

/ Ingvar
"taggad amatör"
 
Back
Top