CM-drossel

SM0UAN

Well-Known Member
Det nämns ibland att man kan motverka mantelströmmar i en koaxialkabel genom att dra matarledningen ett par varv genom en ferritring (motsv.). Jag har hittills inte haft anledning att jobba med annat än RG58-kabel. Den är ju emellertid inte supersmidig att "linda" på nånting. Funderingen är nu om man kan helt enkelt göra en liten enhet av en kärna och en stump RG-316/U, vilken ju är betydligt smalare. Den skulle lätt kunna läggas flera varv runt/genom en någorlunda rejäl kärna. Sen stoppar man in nystanet i en burk med ett par lämpliga kontakter. Finns det uppenbara problem här? Effekttåligheten?
 
Så har jag gjort. Kabeln jag använder är en dubbelskärmad tunn Teflonvariant. Bygget tål i alla fall dom 100W som min kortvågstransceiver puttar ut.

Med plastlådan på/i min testfixtur så att jag mäter transmission skärm <--> skärm med en nätverksanalysator i 50 Ohm ger lösningen 25-30dB loss mätt över hela kortvågsbanden och en bit ovanför. Bubbelplasten är för att inte ferriten skall ligga och skramla.

Ferrit.JPG
 
Fungerar alldeles utmärkt så länge som man iakttar effekttåligheten,
vilken är c:a 500 W kontinuerligt vid 10 MHz.

Dock ska man tänka på överslagsrisken i kontaktdonen vid höga SWR.
 
En variant på mantelströmsdrossel som bygger på en idé av Bengt SM7EQL har med framgång använts inom FRO utbildning av civila sambandsoperatörer.
Den består av två ferritklämmor för 10,5 -12,5mm kabel. Det går åt ca 1,2m RG174 som dras obruten igenom klämmorna tills det är fullt. 7 gånger vill jag minnas. Klämmorna limmas fast på botten av en plastlåda med kontakter i kortändarna.

Dämpningen uppmättes i EQL labb till 20 till 40 dB inom 1-30MHz. SVF var 1,08:1 Mätningarna gjordes i en 50 Ohm testjigg.
Effekttåligheten är 200W med kontinuerlig full bärvåg CW. Högre effekter än 200W är möjliga med hänsyn till modulationstyp.
 
Tack igen! Det ovan nämnda låter som en variant på samma tema, med andra mekaniska möjligheter. Jag får väl se vad som kan finnas i gömmorna...
 
Om jag kan välja mellan RG-174 och RG-316 skulle jag använda
det senare, eftersom teflon är formstabilt upp till minst 200 C, medan
polyetylen deformeras redan vid en ganska beskedlig uppvärmning.

Risken för kortslutning mellan innerledare och skärm ökar med pålagd effekt när man har dragit en klen koax många varv genom en kärna.
 
Använder RG-174 då det är QRP i mitt fall när det verkas /p med K2. Inbyggd i ett avloppsrör.
 

Attachments

  • IMG_4431.JPG
    IMG_4431.JPG
    5 MB · Views: 8
Back
Top