Då jag läser igenom inläggen i denna tråd inser jag väldigt snabbt att liknande diskussioner alltid funnits - och alltid kommer att finnas.
Contest eller för all del ALL SORTS TÄVLANDE skapar bland mänskligheten konflikter. Orsaken är enkel: Folk som inte tycker om tävlingar vill kunna bedriva sin hobby
helt utan påverkan, oavsett konditioner eller vilken av årets 365 dagar man planerar att köra sina ordinarie kontakter. Konditionerna kan man inte förändra och därför saknas inlägg om "konditionseländet" som pekar ut specifika radioamatörer som "hysteriska" eller intresserade av "nonsenskontakter".
För att man sakligt ska kunna enas om en "lösning" måste alla "contesthatare" faktiskt titta sig själva litet i spegeln och objektivt ställa sig frågan om de är riktigt realistiska i sin emotionella och ofta dåligt underbyggda kritik?
Anledningen till att trådskaparen fick energi till att repetera ämnet "contesteländet" var att han hade tänkt sig en lugn och fin radiohelg (på SSB enbart), men att detta omöjliggjordes av att SSB-banden var fulla av "galningar" som ropade CQ Contest.... Ja, CQWW är radioamatörernas största tävling. Den går två gånger per år, sista helgerna i oktober och november (SSB respektive CW). Nu tar vi och tittar på hur stor del dessa två tävlingar upptar av tillgänglig radiotid:
48 + 48 timmar = 96 timmar
Året har 365 x 24 timmar = 8760 timmar
Alltså, CQWW "förstör" 0.27% av tillgänglig telegrafitid och 0.27% av tillgänglig SSB-tid.
Ja... nu kommer som ett eko från underjorden kommentaren "Det finns ju hundratals olika tester, så i princip alla helger är förstörda av Contest"
Både rätt och intet rätt.... Visst finns det massor av tester året om, men det betyder inte att banden är förstörda eller helt upptagna, Precis som AJV så riktigt påpekar har SAC
föredömligt visat att det inte lönar sig att bryta reglerna. Jag har kört SAC i princip varje år senaste tio åren och under årets SSB-del var det endast två stationer som glömde bort frekvenssegmenten (två utlänningar). Jag tipsade dem om att de inte skulle få många QSO där de ropade och de flyttade frekvens direkt.
Det finns enligt min erfarenhet endast ett antal tester som kan "förstöra" och i princip omöjliggöra vanliga QSO under testhelger på ALLA tillgängliga SSB frekvenser:
CQ WW SSB (sista veckan i oktober)
CQ WW WPX SSB (sista veckan i mars)
Utöver dessa två, finns det följande tester som teoretiskt sett kan låsa mycket av frekvenserna på sitt respektive frekvensband:
CQ WW CW (sista veckan i november)
CQ WW WPX CW (sista veckan i maj)
Russian DX Contest (tredje veckoslutet i mars)
IARU Radiosport (andra veckolsutet i juli)
Under ALLA andra återstående 46 veckoslut på året vågar jag BESTÄMT påstå att det är helt realistiskt att på ALLA band köra vanliga QSO!
Problemet som jag ser det (och som SM5MX så riktigt förklarade) är att det finns enskilda radioamatörer som inte kan ALLA tre trafiksätten (CW, SSB och DIGI). Om man bemödar sig om att vara en KOMPLETT radioamatör, så blir flexibiliteten tre gånger så stor att hitta fria segment. Innan 2017 var jag kategorisk motståndare till digitala moder men jag inser att det var rätt beslut att bli QRV på FT8 och RTTY. Det ger mig fantastiska möjligheter att finna radiotid då jag inte vill köra contest.
BRF kommer med litet synpunkter om att helgerna är förstörda av contest.... Du som jag är DX-jägare, eller hur? Tycker du det är rättvist att VK9MA, VK9CZ, 3C1L, 9U4M och andra skapar pileups som täcker otroligt många kHz av tillgängliga frekvensband? Det är lika egoistiskt som om contesters, nätoperatörer, väder- och hälsolirare eller SSTV-operatörer "blockerar" frekvenser.
Avslutningsvis så utmanar jag alla testhatare att försöka stänga emotionerna och att kanske också se realistiskt och objektivt på tester. Kom ihåg att en CQWW renderar i 5000 loggar eller mer, och att det därutöver finns kanske ytterligare 5000-10000 amatörer som deltar för skojs skull. Det är sannolikt tre till fyra gånger fler (kanske ännu mer) amatörer än de som under andra testfria tider kör radio.
Om det inte hade funnits den aktivitet av tester som nu, hade det definitivt höjts röster om att kortvågsbanden anses som döda och att kommersiella användare kan göra anspråk på dessa frekvensband. Det finns flera nya intressanta kommersiella applikationer som behöver frekvensspektrum på kortvåg. Det är inte som tidigare "värdelösa band" kommersiellt sett. Ny teknik och nya behov kräver även kortvågsband i framtiden.
Och sist men icke minst.... om vi ställer procentsatserna som CQWW skapar mot dåliga konditioner...
Hur många procent av tillgänglig radiotid är meningslös på grund av dåliga konditioner??? Kommer ni skriva till Solen och klaga på hennes hysteriska nycker också?
73 de Mats RM2D