Contesting - Code of conduct

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Jag lyfter över några citat från en annan tråd för att spinna vidare på en intressant fundering.

-----
SM5TXT frågade APQ;
"Hur kommer du fram till att en HEL kategori bryter mot en code of conduct? Dessutom konstant?"

SM6APQ svarade;
"Alla som deltar i contest – även de som respekterar frekvensområden eller har SSB-sändare som ej är övermodulerade – bryter mot code of conduct. Dessa stationer upptar utrymme och bidrar till att tränga undan normala ”trivsel-QSO”.
-----

Hoppsan! När jag först läste APQ:s svar så höjde jag på ögonbrynen en smula. Kan man verkligen vara så kategorisk rakt på sak?

Vid närmare eftertanke så ger jag APQ rätt. Contesting idag bedrivs av en relativt liten men otroligt dominant grupp radioamatörer. En stor del av deltagarna lägger beslag på en frekvens och kör hög effekt under lång tid. När ingen trafik förekommer ropas CQ-contest konstant. I stort sett varje veckoslut förekommer inte bara en sådan tävling utan flera parallellt. Inte på något enstaka band utan på flera band samtidigt. Inte på några smala segment utan över stora delar av banden.

Om vi för ett ögonblick tänker oss det gemensamma frekvensutrymmet (amatörbandet) som en gemensam spelplan för för alla och för olika sorters sporter så kanske det blir lättare att inse det orimliga i att utövarna av en av många sporter gör anspråk på och också faktiskt invaderar spelplanen varenda helg året om år efter år.

Contestarnas försvar är ofta -Trivs du inte så flytta till WARC-banden eller kör radio på andra dagar...

Är det verkligen rimligt att samtliga helger tas i anspråk för en inriktning inom amatörradion?

/Bengt
(En som kört mycket contest i sina dagar och fortfarande hoppar in i getingboet då och då)
 
Om man jämför med andra sporter så blir ju tricket här att "rama" in spelplanen så att det passar alla. Ta en stor fotbollsturnering med många planer sida vid sida till exempel, inte spelar man utanför sin plan där inte... För det kan väl inte vara så att vi radioamatörer går med skygglapparna på och inte kan acceptera andra sidor av hobbyn än sin egen.....

Om jag inte minns alldeles fel så finns det både organisationer och processer (IARU exempelvis) på plats för samarbete, men det verkar vara väldigt lite intresse att jobba där och sen att följa rekommendationerna.

Från mitt jobb i kommunikationsvärlden har jag fått lära mig att det finns ett antal sätt att dela på en resurs (I detta fall spektrum),

Tid: Överenskommelse när man får sända
Frekvens: Rita linjer på gräsmattan
Kodning: Alla pratar i mun på varandra med unik kodning som kan särskiljas i mottagaren
e.t.c

Eftersom de allra flesta tävlingarna arrangeras av föreningar som är anslutna till IARU på något sätt så borde det vara möjligt att samarbeta och lösa detta.

Tid och/eller frekvens multiplex borde ju gå att få till ganska enkelt med lite god vilja... från alla sidor.

//Kent (Som också hoppar in i getingboet ibland)
 
Last edited:
Många av contesstationerna är konstant övermodulerade vilket resulterar i splatter och extrema bandbredder. Jag påpekade detta för en SM6-contestare. Hans svar – nästan exakt:
Fattar du inte APQ ? Det är ju ett knep att tilldraga sig uppmärksamheten och på det viset få fler kontakter. Som extra bonus får dessa ”frekvensmarodörer” ett extra utrymme på kanske + - 5 kHz.
Under SAC-testen för några år sedan observerade jag en SM6:a som låg nästan exakt på 1810 kHz med SSB på LSB och ropade CQ CONTEST. Förutom att detta segment är avsett för endast CW-kontakter ligger hans sidband utanför amatörbandet.
Jag håller med SM6APQ om att detta är oacceptabelt. Det är också oacceptabelt att ropa CQ contest på en frekvens som redan är upptagen av ett trivsel-QSO. Den här typen av beteende ställer till problem för alla, även för andra utövare av contest. Fenomenet debatteras flitigt i contestkretsar.

En drummel är en drummel, oavsett om han bär sig illa åt under en contest, eller i ett trivsel-QSO, eller på ett internetforum.

Jag kan bara komma fram till att contestare utnyttjar etern för sitt höga nöjes skull och att de då minskar nöjet och möjligheten för andra.
Det ligger i sakens natur, att radioamatörer utnyttjar etern för sitt höga nöjes skull. Det gäller inte endast dem som ägnar sig åt contest.

Alla som deltar i contest – även de som respekterar frekvensområden eller har SSB-sändare som ej är övermodulerade – bryter mot code of conduct. Dessa stationer upptar utrymme och bidrar till att tränga undan normala ”trivsel-QSO”.
Enligt ett sådant struntresonemang bryter ALLA mot code of conduct. Envar som upptar utrymme, exempelvis med ett trivsel-QSO, riskerar att tränga undan någon annan fiktiv användare, som kanske råkar ha sin kristall på just den frekvensen.

73
Jonas/SM5PHU
 
>>>Enligt ett sådant struntresonemang bryter ALLA mot code of conduct. Envar som upptar utrymme, exempelvis med ett trivsel-QSO, riskerar att tränga undan någon annan fiktiv användare, som kanske råkar ha sin kristall på just den frekvensen.
------

Man kanske även måste ta hänsyn till nyttjandegraden av frekvensen och jag undrar om det inte är det som APQ tog med i beräkningen? Faktum är att som sk Runner i en contest så tar man sonika en "ledig frekvens" i anspråk och lämnar den sedan inte frivilligt vad som än händer och hur konditionerna än utvecklar sig under dygnet. Här gäller djungelns lag och den med mest effekt och tålamod vinner.

Om man inte finner någon helt ledig frekvens tar man den där S-metern visar lägst värde. Så gör vi alla, även jag. Att någon svag ev ohörbar QRP-station som kör ett trivsel-QSO blir störd är det ingen contester som bryr sig om ty då hade denne inte haft en chans att finna en ledig frekvens och än mindre placera sig högt upp i resultatlistan. Det är den bistra sanningen som alla contesters känner väl till - men inte vill kännas vid. :rolleyes:

/Bengt
 
Om man inte finner någon helt ledig frekvens tar man den där S-metern visar lägst värde.
Ett beteende som man även kan observera vilken söndagförmiddag som helst bland 80-metersringarna. ;)

73
Jonas/SM5PHU
 
Jo jo...eller detta är vår frekvens, vi har varit här sedan 1962....say no more! QSY! :D
 
contest och WARC-band

Hej alla och God Fortsättning.

EQL skrev:
Contestarnas försvar är ofta -Trivs du inte så flytta till WARC-banden eller kör radio på andra dagar...

Det "försvaret" är dåligt underbyggt! Först och främst så har alla amatörer inte antenner eller ibland inte utrustning för WARC-banden.
Men, ännu värre - på 10, 18 och 24 MHz har de senaste åren börjat uppträda stationer som praktiserar "Contest Style". Man utväxlar inget annat än "rapporten" 599. I skrivande stund - torsdag 29 dec. kl 1014 UTC kan jag räkna till tre sådana "pile-upper" mellan 18,068 och 18,090 MHz.

Någon har viskat eller antytt att på WARC-banden förekommer "inofficiella" tävlingar i bästa Contest Style.

Kan man göra en kvalificerad gissning att det rör sig om "normala" Contestare som av någon anledning är otåliga över att det "just idag" är "contestfritt" på 14 MHz?

En av de värsta utövarna med denna typ av trafik är K8CW. Han hörs dagligen på 18 MHz med telegrafi och SSB.

En dag, ovetande om hans ovanor, svarde jag honom. Fick bums 599 och svarade tillbaka med 479 - gav mitt namn och QTH +

Fick då följande svar av K8CW:

SM6APQ de K8CW = LID LID LID + CQ CQ CQ DE K8CW K8CW K8CW +K

Som sagt vad det är inte bara conteststationer som bryter mot Code of Conduct.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Jo K8CW är faktiskt ökänd för just det du nämner. Han blir väldigt irriterad på folk som inte sänder 5NN och vansinnig på sådana som jag som envisas att sända namn och QTH plus lite info om sändaren och antennen.

När jag var som mest trött på contesting och hyperstressade operatörer så tog jag mig samman för att storsatsa på 18 MHz med hembyggd 15 W sändare och en 4-elements Yagi. Hela världen ligger vidöppen för mig med S9-signaler men ändå är det oerhört svårt att finna avslappnade motstationer som har intresse av att avverka radioförbindelser med ett verkligt innehåll där vi berättar för varandra om vad vi är intresserade av och vad vi har för utrustning mer specifikt.

Contest- och DX-style-QSO har fullständigt tagit över även på WARC-banden. Jag lyssnar mycket varje dag och noterar att det mesta nu för tiden går ut på att skapa egna Pile-up:s och avverka så många kontakter som möjligt. Om det är DX eller lokala stationer tycks inte spela någon roll. Bara det går fort. Troligen är radioamatörerna smittade av IDOL-fenomenet och alla vill på något sätt få sina 15 minuter i rampljuset.

När jag ropar CQ får jag ibland svar där motstationen endast ger sin signal en gång, t ex OK3XX, inget annat. Det är den första varningsklockan på att vederbörande är en hyperstressad individ och planerar att sända 5NN TU även om mina signaler är svaga. Jag svarar ibland "OK3XX K" varvid det uppstår kortslutning eftersom jag bryter mönstret. Jag gör detta för att inte behöva offra tid på att sända en riktig sann rapport, mitt namn och QTH för att sedan bara bli avspisad med ett oförskämt 5NN TU på sju röda sekunder.

Anledningen till dagens urvattnade trafiksituation torde vara avsaknaden av gemensamma diskussionsämnen inom hobbyn. Dessutom har vi ju fått nya möjligheter att kommunicera som här på Ham.se där vi kan gå på djupet i just de ämnena som intresserar oss, som jag gör just nu. Vecklar ut diskussionen lite mer än bara en one liner där jag tycker något oväsentligt. Platsen på Internet-forumen är obegränsad och alla som vill kan kommentera våra inlägg i tur och ordning. De som nöjer sig med att läsa kan göra så. De som inte är intresserade av det jag nu skriver kan välja en annan tråd där det kanske skrivs något mer intressant eller roligare.

Så vad står då till buds för det stora flertalet radioamatörer att syssla med mer än att delta i de färdigpaketerade tillrättalagda aktiviteterna tävlingar, tio och elva-ringar, kommun- och naturreservatsjakter där det inte ställs några direkta krav för att vara med på sin egna nivå. Amatörradion i ett nötskal enligt mitt sätt att se på saken. :rolleyes:

/Bengt
 
Last edited:
Hej!

För min del så är "contest" det samma som förpestning av banden.
För mig som inte vill bedriva contesttrafik så blir ju den helgen i princip förstörd ur radiokörandes synvinkel. Contest är den yttersta formen av hänsynslöshet, många (inte alla, men dock väl många) bryr sig inte om att hitta en rimligt ledig lucka, utan lägger sig på eller alltför nära den frekvens som jag och min motstation använder. Jag är helt övertygad att i de flesta fall med den beräkningen att deras feta slutsteg skall få oss att ge upp.
Att ens tänka tanken om att sända "frequency in use, please QSY" mer än någon gång finns inte, av den enkla anledning att det är slöseri med energi.
Det har jag lärt mig av erfarenhet.

Låt contest få fortsätta, men inom avgränsade frekvensutrymmen, så att vi som inte vill drabbas av detta elände slipper att blir hänsynslöst störda.
Den typ AV incident som SE5X spelat in har nog de flesta av oss hört många gånger?

Bengt EQL, har säkert en förklarning till dagens stundtals (oftast?) urvattnade QSO, det skall göras klart att det är inte lätt att diskutera teknik med någon som inte har en susning om ämnet. Nu tillhör jag ju inte den svenska eliten av radiotekniksnillen, långt därifrån, men lite av grunderna kan man ju... Detta räcker till för att häpna över majoritetens okunskap.

Näpp, nu skall jag använda min tid till att möblera lite i mitt radiorum som är under uppbyggnad, ett bord med mottagare skall baxa på plats, på detta skall det placeras R-390A, SP-600 o några SRT maskiner. Bredvid skall jag ställa upp en SRT SST490. Bara heavy metal, ingen plast...
 
>>>Låt contest få fortsätta, men inom avgränsade frekvensutrymmen, så att vi som inte vill drabbas av detta elände slipper att blir hänsynslöst störda. -

Det är ett viktigt påpekande eftersom det bevisligen är en nisch inom hobbyn som många trivs med. Jag kommer säkerligen själv att delta i tester i framtiden. Allt går ju i vågor...

Anledningen till att contest upplevs som problem är det faktum att verksamheten tillåtits breda ut sig på bekostnad av andra aktiviteter. Förr i tiden fanns ett fåtal stora tester per år. Det fanns ganska många fria helger för vanliga trivsel-QSO och en god samexistens var möjlig.

Kikar vi på dagens situation så har det utöver de gamla traditionella testerna tillkommit en uppsjö av mindre tester. I princip varje land anordnar sina egna aktiviteter som t ex SSA står för månadstesten. För några dagar sedan översvämmades 80 m med danskar som körde EDR:s jultest. Vi har tester för alla möjliga intressegrupper och fler tillkommer hela tiden.

Sedan några år tillbaks breder testerna ut sig även på vardagarna där t ex polacker kör i ett högt tempo under några timmar. Total hänsynslös råder eftersom tiden är så knapp och det gäller att köra så många förbindelser som möjligt.

Så det som skulle behövas är en nollställning av contesteländet och att arrangörerna enas på något sätt så att antalet tester kan nedbringas till ett realistiskt antal där verksamheten inte orsakar menliga störningar för andra. Precis samma tankefilosofi som legat som grund för EMC-direktivet och som möjliggör att olika apparater kan samexistera utan att störa och bli störda. Nu låter detta sig knappast göras i verkligheten men ändå...

Här i Sverige kunde t ex SSA föregå med gott exempel och per omg lägga ner månadstesten. SSA kunde sedan driva frågan vidare inom IARU för att den vägen påverka de andra medlemsorganisationerna, EDR, RSGB, DARC m fl att ta sitt förnuft till fånga och besinna sig. Allt i syfte att leva upp till Code of Conduct som man så ivrigt förespråkar i sina Hederskodex.

/Bengt
 
>>>Låt contest få fortsätta, men inom avgränsade frekvensutrymmen

Så det som skulle behövas är en nollställning av contesteländet och att arrangörerna enas på något sätt så att antalet tester kan nedbringas till ett realistiskt antal där verksamheten inte orsakar menliga störningar för andra.

Här i Sverige kunde t ex SSA föregå med gott exempel och per omg lägga ner månadstesten.
/Bengt

Nej, nu håller jag inte riktigt med. Självklart ska contesters och icke-contesters visa varandra hänsyn och båda ska ha möjlighet att utöva sin del av hobbyn. Begränsning av antalet tester tror jag dock inte ett dugg på. Då är avgränsade segment för contest i bandplanen mycket bättre, och kanske en framkomlig väg. Det är väl enklare att övertyga en tävlingsledning om att diska dem som kör utanför det tillåtna bandet, än att få dem att lägga ner sin tävling som de slitit med under lång tid för att bygga upp?

Håller du med Bengt? I så fall vill jag påpeka att just Månadstesten och SSAs övriga aktivitetstester alla har begränsade frekvenssegment, så att de skulle störa så mycket och behöva läggas ner köper jag inte.

Det som ska till är väl i första hand att SSA synkar vilka frekvenser som används med övriga länder som vi brukar krocka med, tex Danmark och Tyskland, och på sikt jobbar för att få in detta i bandplanen.

/Lars
 
>>>>Då är avgränsade segment för contest i bandplanen mycket bättre, och kanske en framkomlig väg.
----

Jo det låter sunt Lars. Jag tryckte kanske för hårt på knappen i mitt förra inlägg. Kikar man i dokumenten inför IARU-mötet i Sydafrika så finner man att contesting, avgränsade bandsegment m m är stekheta potatisar. Det finns många viljor och de flesta viljorna vill ha större frekvensutrymme och fler friheter än de har idag. Vissa menar på fullt allvar att det är helt OK att ta telegrafidelarna i anspråk under telefonitesterna, vilket också sker utan att någon tävlingsledning reagerar.

Contestförespråkarna har via sina resp intresseorganisationer i flera länder runt om i världen lyckats övertala telemyndigheterna där att tillåta betydligt högre sändareffekter under några av de större tävlingarna. Man kan fundera på hur sunt detta är i det långa loppet. Är det t ex något som "vi" borde lobba för hos PTS?

>>>Det är väl enklare att övertyga en tävlingsledning om att diska dem som kör utanför det tillåtna bandet, än att få dem att lägga ner sin tävling som de slitit med under lång tid för att bygga upp?

Nej, det är om inte fullständigt omöjligt så i alla fall otroligt svårt och kommer inte att hända. Vi har sedan många år tillbaks sett exempel på de mest flagranta fall av licens- och regelöverträdelser som inte lett till någon åtgärd. Under en av stortesterna för några år sedan noterades en handfull SM-stationer på 160 m som sände utanför det svenska amatörbandet eftersom trängseln var så stor att det inte fanns några andra alternativ.

Sak samma händer regelbundet vid vanlig DX-trafik då DX-stationerna lyssnar på frekvenser som i Sverige inte är upplåtna för amatörradiotrafik. Vad är då alternativet för att få sitt QSL-kort?

Jag har listan på dessa stationer här och undrar vad jag kan göra med den. Lägga upp den på Ham.se eller slänga den i öppna spisen. Ett par Big-Guns är några av de mera kända DX-arna i Sverige och ligger högt upp i listorna. Kompisar som jag träffar på möten och som kör sitt eget race. Det är inte min business att vara frekvenspolis. Är det SSA:s eller PTS?

Svåra frågor eller hur?

/Bengt
 
Jo jo...eller detta är vår frekvens, vi har varit här sedan 1962....say no more! QSY! :D

Här ligger nog en kärnproblematik varför folk är irriterade på contest. Om ett gäng polare har en ring på ex 20m dagligen hindras de under helgerna när frekvensen plötsligt är upptagen av nån som vrålar CQ Contest! Då skapas irritation. Irritationen är egentligen helt obefogad eftersom man inte kan"äga" en frekvens som vissa tror att de gör. De som kör ringar och dagliga "skeds" måste även de dela med sig till andra!

Jag måste säga att det västa "bad behaviour" som jag upplevt under mina år som contestare kommer från icke contestare! Ett exempel bland många är när jag legat sedan 4 timmar och kört på frekvensen 3705 och helt plötsligt hör jag "-detta är SK0HQ som skall läsa HQ nät" och sedan fortsätter en 20min lång monologisk broadcast utan RX/TX växling! Inte en tillstymmelse till att fråga om jag kunde lämna ifrån mig frekvensen. Vän av ordning som jag är lämnade jag frekvensen, det hade ju inte varit nån ide att stöta sig med en viss "Hövding" som läste HQ -nätet denna morgon! Så det är inte bara contestare som kör över andra utan det sker även tvärt om, rätt frekvent!

Cq Contest!

73 de Teemu SM0W
 
Nu får du skärpa till dig VVG.

Ät mer pepparkakor och bli snäll radioamatör.

/Bengt
 
Hej VVG !

Jag brukar inte hålla reda på när HQ nätet går för jag är inte så intresserad av att lyssna på det. Visste inte att det skulle vara HQ nät då utan det va en ren slump =) att det blev 3705 vart för att det var det so var ledigt mitt i natten när jag började köra =)

Jag är stolt över min "Fåfängesignal" och använder bara den nuförtiden =) Det är bara SSA som envisas med att man ska ha grundsignalen ;)

Haha ja angående att jag körde som OJ0X i SAC. Jag är så pass diplomatisk att jag kör från ett DXCC som varken tillhör SM eller OH =) Märket Reef är ett eget land så mina poäng som jag skrapade ihop gick vare sig till SM eller OH. Jag är Svensk medborgare men jag hejjar på Finland i Ishockey, sist åkte SM på pisk det va gött ! ;)

Må gott!

73 de Teemu SM0W
 
Hej VVG !

Jag brukar inte hålla reda på när HQ nätet går för jag är inte så intresserad av att lyssna på det. Visste inte att det skulle vara HQ nät då utan det va en ren slump =) att det blev 3705 vart för att det var det so var ledigt mitt i natten när jag började köra =)

Jag är stolt över min "Fåfängesignal" och använder bara den nuförtiden =) Det är bara SSA som envisas med att man ska ha grundsignalen ;)

Haha ja angående att jag körde som OJ0X i SAC. Jag är så pass diplomatisk att jag kör från ett DXCC som varken tillhör SM eller OH =) Märket Reef är ett eget land så mina poäng som jag skrapade ihop gick vare sig till SM eller OH. Jag är Svensk medborgare men jag hejjar på Finland i Ishockey, sist åkte SM på pisk det va gött ! ;)


Må gott!

73 de Teemu SM0W

Åh vad jag önskar att det fanns en "Gilla knapp" på forumet ibland!
 
Contest

BJL de APQ. Hej!

Citat med mina (APQ) kommentarer insprängda:

Nej, nu håller jag inte riktigt med. Självklart ska contesters och icke-contesters visa varandra hänsyn...
Hur visar icke-contestare hänsyn. Hur går det till? Berätta gärna! Icke-contestare får ju alltid vika sig genom att försöka hitta ledig frekvens eller helt enkelt stänga sin station.

och båda ska ha möjlighet att utöva sin del av hobbyn. Just det båda skall ha möjlighet att utöva hobbyn. Hur skall det gå till med nuvaranda täta tester och beläggning av hela frekvensband? Berätta gärna. Jag lyssnar.

Begränsning av antalet tester tror jag dock inte ett dugg på. Vad tror du då på? Om man inte begränsar antalet tester kvarstår problemen med mina "insprängda" text här ovan.
En gång i tiden var antalet tester begränsade till ett få världsomfattande contester och då var contest accepterat. Berätta nu utförligt varför du inte tror på en begränsning av antalet tävlingar. Jag lyssnar.


Då är avgränsade segment för contest i bandplanen mycket bättre, och kanske en framkomlig väg.
Tror du att contestare kommer att respektera avgränsningar i segmenten när dom inte ens nu kan respektera eller skilja på CW och SSB-del?

Det är väl enklare att övertyga en tävlingsledning om att diska dem som kör utanför det tillåtna bandet, än att få dem att lägga ner sin tävling som de slitit med under lång tid för att bygga upp?
Hur kan du inbilla dig att tävlingsledningen kommer att diska conteststationer som överträtt bandgränserna när tävlingsledningen inte bryr sig om att ta upp anmälningar på stationer som t o m sänt CQ utanför amatörbandet. Contestledningen = Partners in Crime.

Föreslår att du skriver till Contest-reaktören i QTC och framför dina förslag om avgränsade segment och diskning av dom som överträder.
Här är adressen:
SM5AJV Ingemar Fogelberg
Sämjevägen 52
162 71 Vällingby
sm5ajv@qrq.se
Meddela gärna oss på HAM.SE vilket svar du får.
-------------------------------------------------------------------------------

SM0W de APQ.
Hej. Citat med kommentar.

Ett exempel bland många är när jag legat sedan 4 timmar och kört på frekvensen 3705 och helt plötsligt hör jag "-detta är SK0HQ som skall läsa HQ nät" och sedan fortsätter en 20min lång monologisk broadcast utan RX/TX växling!
Om HQ nät en gång i veckan upptar en (EN!) SSB kanal i 20 minuter måste man respektera detta även om man inte visste att kanalen skulle användas för detta ändamål. Tänk också på hur många som lyssnar på bulletinen.
All broadcast är monologer! Det finns ingen anledning att växla RX/TX under en utsändning.


Erinrar mig en QRM-incident i Nordatlanten. WCC annonserade om weather forecast på 500 kHz och QSY:ade till sin arbetsfrekvens på 460 kHz. På 454 kHz låg två grekiska fartyg och "pratade" med varandra. Deras nyckelknäppar gjorde det nästan omöjligt att skriva ner WCCs WX-rapport. Massor med fartyg klagade med tjänstelegram till WCC. De grekiska fartygen fick sedan en skarp varning från FCC i USA.
Nej schemalagda bulletiners frekvenser måste respekteras. Jag själv undviker att sända "nära" alla fyrfrekvenser speciellt det coordinerade systemet på 14100, 18110 kHz osv.
Ursäkta avvikelsen från ämnet

73
Bengt SM6APQ
 
Det handlar egentligen om egoism och respektlöshet innerst inne.
Ett exempel:

Igår kväll var det fina konds på 40 m.
VK7ZE var 57 på SSB.
En station som jag har glömt signalen på skulle vara master och försöka få folk att vänta på sin tur.
Hela tiden fick har tjata - please stand by, please stand by!
Det hjälpte inte. De var inne och ropade t.o.m. under tiden VK7ZE sände sin info till motstationen.
Och han var inte svag, tidvis var han 58 på min lilla vertikal i trädgården.
Människor måste visa hänsyn!
/Ingvar
 
Back
Top