Contesting - Code of conduct

Egoism och respektlöshet är förmodligen vad det handlar om. Jag har som många andra haft möjligheten att sitta i andra änden av DX-pile up några gånger från Carribien och Pacific. Det var först då som jag insåg hur extremt många dåliga operatörer det fanns och hur fula tricks som användes för att tränga sig före i kön.

De som skötte sig exemplariskt och efterlöd instruktionerna var utan tvekan JA-stationerna. Därefter USA även om det fanns en del brister där. De som utmärkte sig negativt var sydeuropeerna och en del filurer från de forna öststaterna. SM och OZ håller hög klass liksom OH och LA. Inga problem här. Kanske andra som varit ute på DX-pedtioner kan kommentera.

Sedan dess (2005) har trafikdisciplinen blivit ännu sämre och i stort sett samtliga större DX-peditioner drabbas nu av avsiktliga störningar där de störande i många fall är mycket drivna operatörer eftersom de behärskar morsetelegrafi i höga hastigheter och är duktiga på att sända på exakt rätt frekvens i exakt rätt ögonblick för att anställa maximalt kaos. Motsvarande gäller för SSB-trafiken. Utöver dessa "störproffs" finns en lång rad riktigt usla operatörer utan koll på läget som på olika sätt försöker leka frekvenspolis och ställer till ännu mer oreda utan att förstå det själv. Några tror säkert dom gör en god gärning i all välmening.

Ibland undrar jag om det inte är så att vissa amatörer tröttnat på den numera ganska urvattnade radiotrafiken och funnit en ny nisch inom hobbyn där de med ett leende på läpparna bedriver sitt egna "amatörtelekrig" på samma sätt som förekommer inom militär radiokommunikation under krig, med falsksignalering etc för att störa ut lede fi.

Ligger det något i detta tro?

/Bengt
 
BJL de APQ.
...
Hej Bengt!
Du låter arg med fetstil och allt, och du har slitit sönder mitt förra inlägg i små stycken som du ber mig kommentera ett i taget. Jag väljer istället att skriva ett sammanhängande svar och hoppas jag får med allt ändå.

Dagens läge är att det är många på banden som inte visar hänsyn. Det är djungelns lag som råder i DX pile-ups, i ringarna och i tävlingarna. Mest effekt och störst antenner ska fram först. Om inte andra förstår det så ropar man sitt call om och om igen, eller höjer rösten och aggressionen tills de mer civilicerade viker ner sig.

I DX pile-upen får den arge italienaren som skriker delar av sitt call 5 ggr i rad komma fram när DX:et inte orkar med honom längre.

De två som träffats på 80 meter och har en intressant diskussion om vad det nu må vara får flytta på sig när en arg röst proklammerar att här vankas det ring där vi ska berätta om vi är 10 eller 20 dB över 9 och meddela vädret på diverse småorter, och du ska väck för vi har gjort samma sak på samma frekvens varje dag i väldigt många år.

Och så kommer helgen och det är contest och då kommer de stora kanonerna Med riktigt stora antenner och slutsteg, och lagom mycket splatter behöver de inte ens låta arga för att alla andra ska flytta på sig. Det är bara att sända CQ tillräckligt länge utan att höra de som förtvivlat protesterar...

Oavsett inriktning inom hobbyn så finns det personer som ska tränga sig före i kön och hävda sin rätt. Jag kan inte se att det är mindre fel att göra det när man jagar DX eller tvingar någon att flytta sig för att man ska köra sin ring, än när man är hänsynslös i en contest. Problemet är dock tydligare under en contest för att det är så många som trängs samtidigt.

Jag har inte sagt att den ene eller andre visar hänsyn. Jag sa att det det är självklart att alla borde visa varandra hänsyn.

Jag tror allvarligt talat inte att det går att begränsa antalet tester. Jag köper att det fungerade bra när det var några få tester per år, men som jag sa: många har investerat mycket i att bygga upp sin test och de lär inte ge sig i första taget. Ta som exempel SAC som körts varje år sedan 50-talet. Många skandinavier sätter en ära i att göra det till en bra tävling och attrahera fler deltagare, och arrangörerna arbetar hårt för att göra reklam för tävlingen och göra den ännu mer populär. Samma sak gäller i stort sett alla andra länder som har en "egen" tävling. Det är många contests, och de kommer finnas kvar!

Skulle det fungera att istället ha avgränsade segment för contest i bandplanen? Ingen aning - det blir många tävlande som ska trängas på mindre utrymme, och frivilligt lär inte arrangörerna verka för att det ska bli så. Men vill man ändra på något så är det nog ändå den enda framkomliga vägen.

Väl där är inte problemet att arrangörerna ska kunna övervaka reglerna. De lägger redan idag ner massor av energi på att upprätthålla reglerna, som t.ex. att kontrollera om någon som tävlar i "Unassisted" klassen har använt clustret. Att kontrollera frekvenser är inte svårt i jämförelse. Återstår alltså att få igenom en ändring av bandplanen. Jag vet inte hur det ska gå till, men kanske värt att arbeta på för den som tycker det är viktigt.

Du tycker jag ska ta kontakt med Ingemar - SM5AJV. Nja, jag gillar ju contest och är ganska nöjd med sakernas tillstånd. Vissa helger kör jag lite contest, andra kör jag trivsel QSO:n eller försöker köra något nytt land. Resten av tiden lyssnar jag på banden medan jag spånar på vad nästa bygge ska bli och letar bästa stället att handla komponenter. Jag tycker nog det är bättre att någon av er som är emot contest tar de inledande kontakterna och driver frågan.

Och Ingemar vet jag är en trevlig prick som brinner för contest och lägger ner mycket arbete på att propagera för den delen av amatörradion. Varför man skulle börja med att kontakta just honom förstår jag inte! Det finns andra som är bättre insatta än jag i amatörradiopolitiken, men jag skulle gissa att det måste komma genom IARU och innan man kommer dit är det säkert en del arbete inom SSA eller andra grupperingar som ska till...

Nej, nu är det dags att köra ett pass i Morse Runner som träning inför nästa contest. Med simulering av QRM och Lids förståss, så man är redo att tampas med alla dårarna där ute :-)

Ha det gott!

/Lars
 
Last edited:
Den som är intresserad av IARU:s syn på det som diskuteras kan ladda ner HF Managers Handbook V8.0 vilken är den senaste utgåvan uppdaterad i augusti 2011.

"The HF Managers Handbook is primarily intended as a guide for HF Managers, and should also be of help to any societies wishing to set up their own HF Committee. Therefore some historical items are contained in this book for the benefit of new HF Committee representatives, who may not always know about matters that have gone in the past."

The HF Managers Handbook är ett av de viktigaste verktygen för SSA:s Sektion HF och Sektionsledare Rune SM0COP. Tanken här är att informationen skall föras vidare ut till medlemmarna likaså vara en resurs för SSA att besvara medlemmarnas frågor om hur olika typer av radiotrafik bör bedrivas.

Det är ett ganska tungt dokument och den som läser allt inser att de nationella medlemsföreningarna (i Sverige SSA) inom IARU detaljreglerar det mesta som går att reglera. Syftet är naturligtvis att göra det möjligt för alla olika nischer och inriktningar att samexistera på ett någorlunda friktionsfritt sätt.

Tänk på att allt är rekommendationer och att efterlevnaden sker på frivillig väg. Den som är medlem i SSA har dock förbundit sig att följa reglerna, vilket kan vara bra att känna till. Ytterst är det naturligtvis PTS Föreskrifter som gäller för de tekniska parametrarna som frekvens och effekt.

I slutet av dokumentet finns en del användbara standarder samt den uppdaterade bandplanen för HF.

I avsnitt 8 finns information om contest där de sk "contest preferred segments" definieras.

Alla amatörer som räknar sig till den seriösa skaran bör läsa igenom HF Managers Handbook en gång, om inte annat för att få förståelse för problematiken att ena tusentals olika viljor på samma spelplan. :-)

Ladda ner här: The HF Managers Handbook

Motsvarande för VHF finns här: The VHF Managers Handbook

Sektionsledaren för Sektion VHF i SSA är är Kjell SM7GVF. Sak samma där, ett viktigt arbetsredskap för att fullgöra sitt förtroendeuppdrag gentemot medlemmarna.

/Bengt
 
SM0W de APQ.
Hej. Citat med kommentar.

Ett exempel bland många är när jag legat sedan 4 timmar och kört på frekvensen 3705 och helt plötsligt hör jag "-detta är SK0HQ som skall läsa HQ nät" och sedan fortsätter en 20min lång monologisk broadcast utan RX/TX växling!
Om HQ nät en gång i veckan upptar en (EN!) SSB kanal i 20 minuter måste man respektera detta även om man inte visste att kanalen skulle användas för detta ändamål. Tänk också på hur många som lyssnar på bulletinen.
All broadcast är monologer! Det finns ingen anledning att växla RX/TX under en utsändning.

SA6APQ de SM0W

Nästa gång jag hör dig på bandet så vet jag att det är okej att utan att fråga dig lägga sig ovan på dig och köra nån sporadisk bulletin.

Du verkar ha nån skruv lös när du anser att HQ nätet sätter radioamatörernas hederskodex ur spel, dvs att INNAN man börjar sända tar reda på om en frekvens är ledig. Är den inte det FRÅGAR man om man får använda den. Man lägger sig inte bara över nån annan som sänder och börjar sända där själv.

En radioamatör är en gentleman!

73 de Teemu SM0W
 
SM0W de SM6APQ.
Hej. Roligt att få lite mothugg.

Du skrev:
Nästa gång jag hör dig på bandet så vet jag att det är okej att utan att fråga dig lägga sig ovan på dig och köra nån sporadisk bulletin.


Sporadisk bulletin? Det verkar vara vara ett "normalt QSO". Då tycker jag inte man kan "fösa bort" en pågående "trivselkontakt".

Schemalagda bulletiner med "fasta" frekvenser bör man respektera och masterstationen skall artigt och vänligt vädja att få använda frekvensen innan han sätter igång sin broadcast. Så har kanske inte alltid skett och då uppför sig inte operatören till bulletinstationen gentlemannamäsigt.

73 o. god fortsättning
Bengt SM6APQ
 
Jag hittade detta i en annan tråd, som handlade om något helt annat än tester.

SM6APQ:
"Under SAC-testen för några år sedan observerade jag en SM6:a som låg nästan exakt på 1810 kHz med SSB på LSB och ropade CQ CONTEST. Förutom att detta segment är avsett för endast CW-kontakter ligger hans sidband utanför amatörbandet. Jag antecknade callsign, frekvens och tidpunkt i min logbok.
Nästa dag ringde jag upp någon i SACs tävlingsledning (nr och anropssignal fanns i QTCs Contestspalt) och delgav mina observationer och undrade (föreslog) att ett sådant övertramp borde bestraffas med diskvalificering.
När QTC publicerades några månader sedan återfanns SM6:an i deltagarlistan. Sådeles ej diskvalificerad.

73
Bengt SM6APQ"

Jag håller med dig, Bengt. Denna SM6:a borde definitivt ha diskats, särskilt med tanke på att SAC inte går på 1.8 MHz!
 
Inte ens radioamatörer är ofelbara.

Det har hänt att någon som legat på 80m och kallat CQ 40!

Dessutom blev Bengt just nu kallad för SA6APQ av Teemu i tråden!

Så dé så...
 
Det är väl trots allt ingen kanaltrafik på 80-metersbandet? Om man vill köra ett nät så använder man väl närmsta lediga frekvens?
"Förr" var det ju alltid så att antingen såg man till att ta den önskade "nätfrekvensen" i god tid eller, om den var upptagen, så lade man sig i närheten.
Att olika nät skulle ha abonnerade frekvenser låter ju ganska sanslöst. Eller har deltagarna bara kristall för just den frekvensen?
Självklart kan jag överlåta frekvensen om jag får en vänlig förfrågan. Får jag inte det så finner jag ingen anledning att flytta mig även om nätet har använt denna frekvens i 40 år.
 
Det är väl trots allt ingen kanaltrafik på 80-metersbandet? Om man vill köra ett nät så använder man väl närmsta lediga frekvens?
"Förr" var det ju alltid så att antingen såg man till att ta den önskade "nätfrekvensen" i god tid eller, om den var upptagen, så lade man sig i närheten.
Att olika nät skulle ha abonnerade frekvenser låter ju ganska sanslöst. Eller har deltagarna bara kristall för just den frekvensen?

Det här är ett oskick som har spritt sig nedåt i frekvens från 144 MHz FM-kanaltrafik. Där började man tidigt anse att man "ägde frekvenserna".

Förr så struntade man också i om det var några decimaler efter nominell frekvens, och det var inga problem att ge eller ta +/- några kHz om det råkade vara upptaget på den önskade frekvensen.

Nu "ligger man snett på kanalen" om det råkar avvika något 10-tal Hz från heltalsfrekvensen.

"Ur led är tiden..."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är väl trots allt ingen kanaltrafik på 80-metersbandet? Om man vill köra ett nät så använder man väl närmsta lediga frekvens?
"Förr" var det ju alltid så att antingen såg man till att ta den önskade "nätfrekvensen" i god tid eller, om den var upptagen, så lade man sig i närheten.
Att olika nät skulle ha abonnerade frekvenser låter ju ganska sanslöst. Eller har deltagarna bara kristall för just den frekvensen?
Självklart kan jag överlåta frekvensen om jag får en vänlig förfrågan. Får jag inte det så finner jag ingen anledning att flytta mig även om nätet har använt denna frekvens i 40 år.

Nu borde det ha funnits en "Like" knapp att trycka på ;) !!

Håller med dig TJC!

73 de Teemu SM0W
 
Ja, jag skulle vilja passa på att klaga på att forumet saknar gillaknapp... ;)

73,
Jonas/SM5PHU
 
>>>
Här i Sverige kunde t ex SSA föregå med gott exempel och per omg lägga ner månadstesten. /Bengt

För att inte tala om HF-cupen som nu under två års tid bidragit till att contesttrafiken från SM nog mångfaldigats; fler contest-QSO -> fler meningslösa kontakter -> mer QRM. SSA skall icke bidraga till detta oskick. Lägg således ned HF-cupen också, sedan kan vi av bara farten fimpa Jultesten, NAC 28, 50, 144 MHz, etc.

Jag kan föregå med gott exempel och sluta köra contest, tänk vad QRM de 13500 meningslösa "5NN 001-QSO" (om de nu ens kan ses som riktiga amatörradiokontakter fastän de är på CW) jag kört under 2011 bidragit till. Vidare är jag beredd att sluta som redaktör för QTC:s "DX-spalt". DX-trafik är vanligtvis synonymt med, återigen, meningslösa "5NN-QSO" (som inte SSA på något sätt skall uppmuntra). DX-pile-ups kan dessutom ibland ta upp flera kHz, bandutrymme som bättre kan användas till ring-QSO på SSB för diskussioner om väder, krämpor, hur uselt SSA är och vilken antennkunstruktion som är bäst.

Nu har jag en ring på 80m SSB att passa. Vi har använt samma QRG i flera års tid så Gud nåde den utomstående som vågar ligga i närheten eller än värre, försöka få vara med i vår gemenskap. "Radioamatörer" som inte bygger sin egen utrustning och/eller kör med surplus från 1940-talet göre sig nämligen icke besvär.
 
Last edited:
Jag saknar också en gillaknapp. :rolleyes: :cool:

Allvarligt talat så hade det varit ett stort steg framåt. Amatörerna hade fått gott om tid att börja fundera på ett nytt innehåll i hobbyn och kanske hade någon börjat löda och bygga sin egen radioutrustning igen.

Ur sådan "hands on" aktivitet skulle det uppstå naturliga samtalsämnen med mer substans i. Erfarenheter hade utbytts på SSB-kanalerna på 80 m och de nyfikna lyssnarna med vidöppna öron och ett öppet sinne hade fått lära sig mer om radioteknikens mysterier och grunder. Hur antenner med öppna matarledningar dimensioneras och hur en nära nog förlustfri impedansomvandling kan anordnas. Drömma är tillåtet för alla och det skall vi väl ha lov att göra så här i slutet av året innan nyårslöftena skall undertecknas.

Mitt löfte blir nog att fortsätta bygga radioapparater, lyssna mer på banden och bara sända när det finns en rimlig anledning och när 50 ohms konstbelastningen inte räcker till.

Gott Nytt År alla - inklusive contesters och ringpratare!

/Bengt
 
Last edited:
Back
Top