Contesting: ibland stenhård konkurrens

SM5MX

Well-Known Member
Hi Fans,

Denna helg körde jag TRC Digi Contest, en av de rätt stora RTTY-testerna under året. Jag hade satt upp målet 200 QSO:n i motionsklassen och nådde dit, även om det var i brusigaste laget på de låga banden när mörkret föll.

Under testen hade jag då och då anledning att tänka på en av Marty Feldmans sketcher. Han lutade sig fram mot kameran och såg osedvanligt seriös ut, när han inledde med orden:

- Innan vi startar kvällens show, vill jag för säkerhet erinra alla tittare om att det kan vara många av era grannar som har fönstren öppna så här års under den varma årstiden. Ni bör då naturligtvis tänka på den höga ljudvolymen från er TV.

För att därpå belåtet tillfoga:

”Another way to annoy your neighbours is to set their dustbins on fire!” :)

Ja, vi som inte kör SSB, berörs ju sällan av dessa starka och övermodulerade sydeuropéer, som ständigt tycks hamna på fel frekvens, där någon förtvivlat kan ropa ”QRZ, only the station calling from Fiji, please” etc. Men just denna veckohelg varje år gäller även, ”Another way to annoy your neighbours is to arrange a local RTTY Contest the same weekend as a major international RTTY Contest”. För så är det. Särskilt 40 m vid söndagens soluppgång gav en god bild av det italienska prefixsystemets mångfald.

Med rätt sorts humor är det naturligtvis underhållande att studera alla misslyckade anrop och QSO:n - och förklaringar m m - på skärmen. Ibland räcker inte RTTY-segmentet till. Då får man ta grannens tomt i anspråk; den lägsta italienska RTTY: n såg jag på 3577 Khz.

Fortfarande är jag dock förundrad över hur väl RTTY utan felkorrigering fungerar idag jämfört med mina erfarenheter av röroriserade utrustningar på 60-talet. RTTY Contesting idag är faktiskt rätt kul!

73,
Rolf
SM5MX
 
Back
Top