CW - ändras språket där också?

När det gäller teckenrytmen i allmänhet, ligger det snubblande nära till hands att exempelvis sända E B istället för ett väntatecken eller T N i stället för R, eller hur "fellow oldtimers"?

När jag själv sänder fel försöker jag alltid sända ........ och rätta till.
Jag ser det som artighet och också lite stolthet att försöka göra mitt bästa.
Just i fallet "NAG AGN?" så trodde jag att jag varit tjatig eller oartig (nag=tjat, gnat) men isjälva verket hade motstationen missat mitt namn.

Nu är jag ju nybörjare - ni gamla rävar hade säkert fattat direkt :)

// Åke
 
Den som kör en elbugg med Iambic mode B gör det alldeles onödigt svårt för sig

Det kan förklara mina problem med min IC-718. Irriterande ofta får jag med en extra "dit" även om jag inte försöker köra "iambic". Det känns som den jobbar i "Iambic B". Tyvärr hittar jag ingenstans man kan ändra detta.

Kanske vore läge att skaffa en extern keyer innan jag vänjer mig "för mycket"?

Nu känner jag att jag är lite off topic i tråden...
Så jag slänger in lite mer om CW-spåket.

Många använder ju s k "smileys" i SMS och email så det skulle inte förvåna mig om de dyker upp i CW också. Som en lite kul sido-info så var jag på det kvinnliga Chalmers-spexet i tisdags. Det handlade om medeltiden och de läste ur gamla pergamentrullar. Bl a avslutade uppläsaren en mening med "... kolon parantes!".
Några i publiken hann uppfatta detta och skrattade :).

// Åke
 
det beror bara på dåligt hanterad telegrafi

Det spelar ingen roll vilken paddel eller IAMBIC mode man kör...R som i mottaget är ett R varken E N eller nåt annat, hur oldtimeraktigt det än verkar låta att dra ut på det ena eller andra tecknet.

Åke: Du kommer sakta men säkert att hantera telegrafin bättre och bättre, bara att nöta på.....;)

73 de Bjarne
 
Kan det vara en svensk företeelse att vi använt @ som "slut på sändningen"?
Man hittar ju som sagt två @-tecken på svenska Wikipedia.
Tittar man på engelska Wikipedia visas den bara ihop med AC.
"Slut på sändningen" kallar de "end of work" men representeras inte av något skrivbart tecken. Undras hur amerikanerna skriver detta?


Jag är rätt säker på att ...-.- som @ har sina rötter i Europa.

Annars så har praxis varit att "procedursignaler" eller "prosigns" skrivs ut som bokstavskombinationen med ett streck över för att markera att de sänds som ett tecken.

I Radioreglementet så finns (fanns?) en förteckning över procedursignaler.
Denna lista finns på

Prosigns for Morse code - Wikipedia, the free encyclopedia

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
När man tränar in CW så sker det ju med perfekta tecken från program eller ljudfiler. Är det inte det som gör att man som nybörjare har problem med att
t.ex NAME -> NAG?

När man lyssnar på folk som sänder utan bugg så verkar de utveckla sin egen handstil och att vissa kan vara oerhört svåra att läsa. Blir man "smartare" med åren och lär sig att ta även de med mer speciell handstil?


mvh
Bengt / KBW
 
Från Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Morse_code):

"On May 24, 2004—the 160th anniversary of the first public Morse telegraph transmission—the Radiocommunication Bureau of the International Telecommunication Union (ITU-R) formally added the @ ("commercial at" or "commat") character to the official Morse character set, using the sequence denoted by the AC digraph (· — — · — ·). This sequence was reportedly chosen to represent "A[T] C[OMMERCIAL]" or a letter "a" inside a swirl represented by a "C".[15] The new character facilitates sending electronic mail addresses by Morse code and is notable since it is the first official addition to the Morse set of characters since World War I."

Kan @ som procedurtecken vara ett nationellt/militärt påfund?

/p-a
 
Last edited:
När man tränar in CW så sker det ju med perfekta tecken från program eller ljudfiler. Är det inte det som gör att man som nybörjare har problem med att
t.ex NAME -> NAG?

Ja så är det, men man lär sig även de "felaktiga" rytmerna/sätten att tex just säga NAG i stället för NAME, men å andra sidan då vet man vad som kommer att sägas..

När man lyssnar på folk som sänder utan bugg så verkar de utveckla sin egen handstil och att vissa kan vara oerhört svåra att läsa. Blir man "smartare" med åren och lär sig att ta även de med mer speciell handstil?


mvh
Bengt / KBW

För min del är svaret nej, jag körde nu senast F5MDM, han pladdrade på en massa smörja som jag bara kunde tyda delar av (varken ord eller bokstavsmellanrum), det "positiva" var då att just det här QSO:et blev kort och meningslöst

73 de Bjarne
 
När man lyssnar på folk som sänder utan bugg så verkar de utveckla sin egen handstil och att vissa kan vara oerhört svåra att läsa. Blir man "smartare" med åren och lär sig att ta även de med mer speciell handstil?

Handstil eller personlig stil förekommer såväl med som utan bugg. Visst är det så att man kan träna upp sin förmåga att avkoda "omöjlig CW" men det kräver ändå extra energi att först tolka tex W A och sedan av sammanhanget förstå att det var Å som avsågs och kompilera in det i sammanhanget...

Den behagligaste sändningen för mig att ta emot är CW sänd med bugg och som har bra rythm, timing och få felslag! Det finns några gubbar i det här landet som behärskar tekniken, enligt mig, och de kan få sända så fort de bara orkar - det är ändå hur enkelt som helst att ta emot 100% av vad de sänder.

73/Lasse
 
Min teori är att de som är musikaliska har största chansen att lära sig CW med en rytm och taktkänsla som gör det lättare för andra att ta emot.
Om det är någon som har en annan mening så svara mej. Gärna med vänliga ord. :)

Har ni förresten sett på Wikipedia att detta tecken (&) och väntatecken .-... låter likadant på CW. :eek:


/ Ingvar
 
Last edited:
Även den trevligaste personliga handstil av typen rullande sändning med mekanisk halvautomatisk bugg blir svårläst i brus och störningar. Det om man inte tidigare har kört personen mycket och vet vilka egenheter han har.
 
Så här har jag uppfattat det (och tillämpat):

..._._ Markerar slut på förbindelsen.
._._. + (plustecken). Markerar slut på meddelandet.

Detta gäller CW. RTTY har egen konvention. Alfrakrull (._ _ . _ .) uppfanns 2004, som riktigt sägs här ovan och har väl nätt & jämt börjat tränga in i medvetandet efter 6 år !

För övrigt så tycker jag att kan man tillåta sig lite "Banana Boat Swing" i qso med likasinnade. Man märker ganska omgående om man pratar med någon som är med på noterna. CW är ju musik.... :) och musik kan ju improviseras !
Let it swing ! Det är skillnad på medveten "förvanskning" av tecknen och dåligt handlag med handpumpen/buggen/vibron.
 
Last edited:
För min del är det så att jag blivit duktigare på CW med åren. Både på läsning och skrivning. Och det "lossnade" först efter 20 år. Fram till 40-årsåldern var jag ganska medioker på CW. Beroende av papper och penna. Gud nåde den som avvek från formuläret!
Numera tycker jag att jag klarar de flesta "dialekter" hyfsat. De må vara kniv, mekanisk och/eller elektronisk bug, handpump eller vad som finns.

Så hav tröst, alla som kämpar! Det går att få upp hastigheten för de allra flesta. Och det behöver inte ta 20 år som det gjorde för mig.

Jag vet att SM7CZR, Ingvar, SM3BDZ, Lasse och EA8CN, Anders (ex SM3C??) har bakgrund som dansbandsmusiker och alla 3 är duktiga telegrafister. Det kanske finns ett samband mellan förmåga till CW och musikalitet?
Jag spelar inget instrument men är en rackare på att dansa (säger damerna) med mycket rytm i kroppen. Och rytmik är ju kanske vad man menar med musikalitet?

Då jag drar på med min halvautomat, må vara om det är Harlösan, Les Logan eller vibroplexen, kan jag känna rytmen fysiskt i kroppen. Det är precis samma känsla som att dra ut på dansgolvet i en svepande tango med kvällens brud!
Sen är det ju många som inte gillar den sortens telegrafi för streck/prickförhållande är helt åt skogen! Långt ifrån regelverket.
Många gillar inte heller de ofrivilliga knuffarna som uppstår på dansgolvet!
Som vanligt gäller det att tänka sig för före utsvävningarna! Om det går?
Oj så personligt detta blev...men ok..det får gå ändå!
Hej då!
Tore SM7CBS
 
Det kanske finns ett samband mellan förmåga till CW och musikalitet?
Jag spelar inget instrument men är en rackare på att dansa (säger damerna) med mycket rytm i kroppen. Och rytmik är ju kanske vad man menar med musikalitet?

Jag tror att det finns ett samband. Särskilt när det gäller känsla för rytm, som ju är grundbeståndsdel i musik och allt musikutövande. Sen behöver man absolut inte spela något instrument för att sägas vara musikalisk.

Allt för många trakterar nämligen instrument - utan att vara musikaliska! :rolleyes:

73/Lasse
 
För mycket musikalitet kan var hämmande. En vän som både är musiker och amatör
hade problem med att han automatiskt associerade vissa tecken med melodier.
T.ex Å med "Å jänta å ja", vilket fick honom att spåra ut och sitta och nynna
på olika melodier istället ;)

Rytmkänsla måste ju absolut till för att man inte ska svaja i hastighet.

mvh
Bengt / KBW
 
... Rytmkänsla måste ju absolut till för att man inte ska svaja i hastighet.
Det finns visst ingen officiell Q-förkortning för "Er sändningstakt varierar". Är den någon som har ett lämpligt, gärna humoristiskt förslag till en ny?

/ Göstha
 
Är inte QLF en sådan förkortning?
För de som inte sett det så brukar man uttyda det: Are you keying with your Left Foot.

mvh
Bengt / KBW
 
Är inte QLF en sådan förkortning? ...
Nej, det gränsar till att vara ett invektiv, om inte "umgängestonen" i övrigt klargör att det förenat med glimten i ögat.

Inte är det QSD heller. Nycklingen i sig kan ju vara snygg och proper, även om hastigheten svajar.

/ Göstha
 
Last edited:
Ok en klatchig förkortning med två parametrar från 0 - 5.
Första beskriver hastighetsvaraition den andra felaktig teckengivning.
0 talar om att det är oläsbart och 5 perfekt.

Är det vad du vill ha?

Varför i likhet med RST inte använda en Q-kod t.ex CWQ som kan läsas CW Quality.

mvh
Bengt / KBW
 
Last edited:
... Varför i likhet med RST inte använda en Q-kod t.ex CWQ som kan läsas CW Quality.
Fiffig idé! Nu återstår det "bara" att förankra den bland världens sändaramatörer. Lätt som en plätt, eller ... ;)

/ Göstha
 
Back
Top