IVE skrev; "Frågan är hur lång tid det tar innan samma program gör allt helt automatiskt, man bara knallar in i sitt radiorum och kollar på pc`n vad har jag kört idag??? Det är ingen utveckling jag ser fram emot."
----
Nä, det är ingen bra utveckling när datorerna ersätter operatörerna och där radioförbindelsen är underordnad Internetkommunikationen.
En sak jag ofta noterat är att nya amatörer utan eftertanke (?) påstår att utveckling alltid är en positiv företeelse och att man av någon märklig anledning måste följa med utvecklingen - gör man inte det är man bakåtsträvare och t o m mossig.
Varför måste vi följa med utvecklingen?
Det är ett konstigt resonemang. För min del ser jag naturligtvis också att samhället såväl som hobbyn utvecklas i en rasande fart men samtidigt inser jag att många av de nya nischer och möjligheter som skapas pga av "utvecklingen" inte intresserar mig alls.
Jag vill inte bli tvingad att följa med någon utveckling som i många fall är rent destruktiv för min egen hobby. Jag vill fortsätta att hålla på med de sakerna i radiohobbyn jag gillar mest och det kan vara morsetelegrafi enligt 1800-talets handsända teckensystem eller att bygga mina radioapparater själv med radiorör - trots att året är 2011 och jag kan köpa högpresterande transceivrar som "kan allt" av Roy på SRS för en spottstyver.
Telegrafi och radiorör ses ofta som lite ålderdomlig teknik av de nykomlingar som vare sig intresserar sig för de grundläggande elementen i vår tekniska hobby eller som har förmåga att att tänka sig in i den enorma tillfredsställelse som det faktiskt innebär att behärska ett så pass unikt språk som morsetelegrafi.
Om syftet med EME-kommunikation är att utveckla tekniska system som kommunicerar med varandra helt utan en operatörs medverkan så kan det så klart finnas en poäng med detta. Det finns säkert dom som njuter något helt fantastiskt när de lyckats programmera en datorn att ersätta sina egna sinnen och den egna hjärnans förmåga att tolka signaler långt ner i bruset. Säkert är det så.
Men dessa producenter och kreativa programskrivare är synnerligen få till antalet och en försvinnande liten del av hela amatörpopulationen. Den stora massan är renodlade konsumenter och använder helt enkelt sådan utrustning och hjälpmedel som andra har utvecklat och gjort tillgängliga antingen som fri programvara eller som kommersiella produkt att köpa i butik där den största insatsen blir att vända stickkontakten i väggen rätt.
/Bengt