Bra synpunkter RCL. Men jag vet inte om det är så stora skillnader på aktivitetsnivån totalt sett jämfört mellan förr och nu. Den har tagit andra former och fördelningen är annorlunda.
Om vi låter ordet "förr" representera 60-talet så fanns det gott om stationer på 2 m CW/AM och NBFM (smalbands-FM). Aktiviteten var utspridd över veckodagarna och peakade försiktigt under aktivitetstesterna. Jag ser detta i ett antal gamla loggar jag fått överta av några VHF-pionjärer som nu är SK. Sak samma noterade jag själv i början av 70-talet då jag själv var aktiv på 2 m.
Nu förtiden finns knappt någon vardagstrafik kvar på de smalbandiga moderna på 2 m förutom när det är aktivitetstest och andra större tester. Här i Skåne är bandet stendött med undantag för en och annan tysk eller holländare som ropar CQ då och då utan att få svar. När det är test drar alla igång på utsatt tid. Aldrig förr har man kunnat köra så många stationer på en enda kväll på 2 m.
Det som hänt de senare åren sedan datorerna kom in i bilden är också att andelen helautomatiserad radiotrafik inom de digitala moderna ökat drastiskt. Först kom Packet Radio och sedan APRS plus en handfull annat. Många operatörers medverkan är dock begränsad till att att vara Sysop:s. En del har det tekniska intresset och kunskaperna att bygga nya Noder eller att hålla igång systemen. Den typiska användarna laddar in filer i ena änden och tar ut dom på skärmen i den andra. När det gäller APRS sker det mesta automatiskt och man kan följa Kalle på Internetkartorna när han far runt i Sverige.
När det gäller kortvågstrafiken förr i tiden så var aktiviteten under veckodagarna betydligt högre än den är idag. En stor del av dåtidens operatörer visade sin aktivitet genom att ropa CQ, det stora flertalet lyssnade mycket och ofta. Det var väldigt lätt att få spontana kontakter. På 80 och 40 m var det svårt att finna lediga frekvenser särskilt kvällstid varför många stannade uppe halva nätterna eller körde dagtid om de var fria från skolan alt var pensionärer. Alla andra skötte sitt jobb utan att bli störda av Twitter och Facebook... Häpp!
Nu för tiden gapar de flesta kortvågsbanden tomma och stundtals hörs bara ett fåtal stationer. Anledningen till detta kan bero på att våra moderna kommunikationsmedel som Internet etc tagit över stor en del av det vanliga sociala snacket där själva radioanläggningen bara var ett verkyg. Även vi som är intresserade av att föra tekniska eller otekniska diskussioner finner det lämpligare att använda Internetforum, bloggar och chattkanaler. Vi kan ju t o m skicka bilder och scheman på det vi diskuterar. Fantastiskt utveckling av "amatörradion" eller hur? Några sådana diskussioner existerar knappast idag på kortvåg vilket givetvis är lite tråkigt om man försöker minnas hur det var förr.
För de som jagar DXCC-länder så finns idag utmärkta hjälpmedel som DX-cluster. Om man primärt är intresserad av att beställa QSL kort från en DX-pedition så finns det ingen anledning att offra massor av tid på att lyssna över banden som förr. Mer effektivt blir att låta datorn stå för bevakningen av de länder som behövs och som dyker upp på DX-clustret med varningspip eller alarm När ett rart land dyker upp så tar det bara några minuter så är frekvensen ett enda stort kaos. Aktiviteten blir superhög och när stationen körts eller kaoset urartat i panik så återgår folket till passningsläge på datorn och radion kan stängas ett par dagar eller längre.
Tävlingar och andra tillrättalagda aktiviteter bidrar till att ytterligare koncentrera aktiviteten till vissa tidpunkter på vissa veckodagar och bidrar effektivt till att utarma banden när det gäller sporadiska radioförbindelser med möjlighet till ett verkligt innehåll - ett engagerat samtal med en likasinnad om någon spännande företeelse eller radiotekniskt problem.
Morsetelegrafi och att bygga vår egen radioutrustning tror jag är en av de allra sista små ljusglimtarna inom den klassiska amatörradion och som kommer att sysselsätta oss Old Timers till vi trillar av pinnen och ställer tofflorna.
Nya amatörer kommer att förändra hobbyn till helt nya dimensioner som naturligtvis inte behöver vara fel för dom. Vi gamle kan fortsätta att bygga rörsändare och knacka morse för hand.
/Bengt