CW-keyer och Sequencer med Arduino

sm6nzb

Well-Known Member
Jag bygger en CW-keyer (med PS2 tangentbord) med
en Arduino Mega ( med Uno tog minnet slut med PS2)
och i K3NGs utmärkta Sketch program står det:

The PTT pins go high whenever code is sent. If it’s desired to have the PTT line go high before code is sent or stay high for a period of time after code stops being sent, these lines can be adjusted in keyer_settings.h:

#define initial_ptt_lead_time_tx1 100
#define initial_ptt_tail_time_tx1 10

Nästa steg är en Squencer med Arduino Uno och reläkort med utgångar.

Jag känner mig inte riktigt säker på hur sequencern skall kopplas?

Ett koax relä skiftar in/ur PA och ett dito i/ur Preamp
och sedan skall Bias till PA ( och ev 12v till preamp)

När CW-keyern säger "PTT" on= tecken kommer om "tx delay"
så kan jag ju börja med att:
1 preamp off
2 pre-amp relä kopplar ut
3 pa-relä kopplar in
4 bias on
och sen kommer teckenen...

efter TX-tail
bias off, pa-off, preamp-in, preamp 12V-on osv

borde fungera att keyern kör CQ med denna sekvens, eller ?

tänkte provköra på tisdag....
/ Tommy
 
Låter rimligt om du leder PTT signalen till din sequencer som sedan slår på allt i rätt ordning före sändning.

Att din sequencer i sin tur som sista åtgärd switchar PTT till din rigg vid sändning och första när du går ur sändning.

DU kanske måste justera initial_ptt_lead_time och initial_ptt_tail_time_tx1 så de passar ditt system. Det
står inte vad ett "time tick" är, om det är millisekunder eller något annat exotiskt som genereras i CPU:n.
 
Det viktigaste är att du säkerställer att pre-ampens antenningång är bortkopplad samt att reläkontakten för TX är sluten innan du lägger på RF och omvänt.

Jag använder tungelement-reläer i min QSK-enhet för 1 kW PA-steget och har valt nedanstående omkopplingstider. Som du kan se så finns det gott om tid mellan de olika lägena. Med de valda tiderna kan jag lyssna mellan prickarna i hög takt samtidigt som marginalerna är jättestora. I mitt fall så dämpar jag mottagarens känslighet 120 dB direkt när nyckeln trycks ner och fördröjer Key-line 4 ms innan sändaren nycklas. Därefter tar det ytterligare 1 ms innan RF börjar byggas upp och vid 11 ms så har jag full uteffekt 1 kW.

31.jpg

Omvänt när jag släpper nyckeln. Fungerar utmärkt. Reläerna är skrot från en Skanti autotuner för fartygssändare. Tystgående inbyggda i dubbel ljuddämpad box. Hörs ej.

Reläerna sluter på 1,8 ms och bryter på 0,3 ms så det är snabba saker.
 
Oh, du kör naturligtvis QSK, Glöm mitt resonemang om PTT till riggen då.

Vore det inte bättre om du flyttar in sekvensieringen in i din CW-keyer? Det skulle göra livet mycket enklare,
som det nu är måste du antingen ha en handskakning tillbaks från din sequencer som talar om att det är klart
för sändning eller ha en så pass stor tidsmarginal på CW-keyerns fördröjning att du säkert vet att allt är klart.
 
Last edited:
QSK eller PTT är ju egalt i detta sammanhanget. Samma problem som skall lösas.

32.jpg

Jag har gjort så att nyckel och elbugg och keyern från datorn är kopplade till en liten box som monterats i en 1HE 19" racklåda. Till lådan ansluts Drake Line med tillhörande 1 kW PA. Key Line är fördröjd 4 ms för att ge tillräckligt med tid så att reläerna hinner koppla om inkl säkerhetsmarginal. Mutingen är +5V som aktiverar en 120 dB dämpsats i mottagaren så att den egna sändaren visar ungefär S5-S7 på S-metern vilket ger en utomordentligt behaglig medhörning utan knäppar och samma volym som andra stationer ger samtidigt som QSK är supersnabb. Principen fungerar lika bra för PTT styrning.

33.jpg

Tidskretsarna har jag löst med fyra st quad nand-grindar 74HC00 som driver optokopplare för att bl a isolera bort RF som finns runt reläerna. Man kan naturligtvis krångla till det med en uPC och programmering etc men jag ser ingen direkt vits med det. Tiderna ställs in en gång för alla med hjälp av oscilloskop så man ser att all omkoppling sker i rätt följd och att det finns lite extra marginal på de kritiska ställena.

Det sitter också en liten säkring på reläet till RX samt skyddsdioder i den händelse något skulle bli fel så att RX reläet inte släpper och TX reläet slår in med full effekt genom kontakterna. Man vill ju helst inte ha in 1 kW i mottagarens antenningång.
 
Jo visst Bengt, det är egentligen inte någon större skillnad på QSK och PTT styrning.

Det var en lösning analog med din som jag tänkte på. CW-keyern sköter även den sekvensiering
som måste till - allt i en låda.

Alternativt skulle tommy kunna ta bort fördröjningarna i CW-keyern för att sedan ha alla sina
fördröjningar i den sequencer som han tänker bygga. Denna lösning blir väl egentligen ännu närmre
din lösning för det öppnar för att andvända andra CW-generatorer, som nycklar, buggar ...

Att först ha en fördröjning i CW-keyern som som ska fördröja "lagom" så att sequencern ska hinna
sköta TR-växlingen låter inte som en optimal lösning.

Var och en har nog sin egen uppfattning om vad som är krångligt, Bengt :)
 
Ja det är så man bör göra. Igen eller bara minimal fördröjning i keyern eftersom det annars blir svårt med medhörningen som ju då kommer för sent efter fingrarna manipulerat paddlarna så att det känns segt när man kör i lite högre hastigheter.

Ett tips är att skissa upp sekvenserna på en bit papper så blir det lättare att tänka klart och reda ut vad det är som måste ske och i vilken ordning.
 
Tack för synpunkter på switchning mm.

Tisdag var det ju som gällde men det gick inget bra.
Hade glömt en adapter i stan så det blev en sväng till Uddevalla, Kjell&Co kunde
ordna övergång N-UHF med hjälp av två-adaptrar och BNC-kabel. Kopplade upp och PTT från
Riggen gick ej, missad lödning blev snabbt fixat men Arduinon var inte sig själv efter detta.
Testtiden kom fort så jag kopplade förbi PA/preamp och körde några SSB-QSO barfota.

Kollar Arduino i morgon och tänker vidare på kopplingen..
/73 Tommy
 
Kollade på min Aurdino Uno inne vid datorn och jag hade fått fel version
jämfört med kopplingen. IDÉ systemet kräver att programmet stängs och öppnas
igen när man gör ändringar verkar det, kanske blev lurad...

Hursomhelst ingen skugga över hårdvaran, reläerna drar snyggt om man
ansluter på de portar man angivit i koden.
Bygger om och provkör igen....
/73 Tommy
 
Back
Top