CW = Musik

Så fint, kan ni inte sjunga istället? Det låter mycket bättre än det oväsen ni för:)


Mvh Janne
 
En kul och pedagogisk infallsvinkel på utlärandet av detta melodiska språk ;-)


Mvh Christopher / SM7WYG
 
Hörde ingen CW, bara talad eller sjungen Morsetelegrafi.
Rytmen skapades av en musikdator
Rytmen i rikigt Morseändning skapas av telergafistens skicklighet och det är en jävla skillnad på "man made Morse"

Nej den ljudfilen var skitdålig impar inte på mig.

Ja Janne, bra ide! varför inte sjunga QSO istället, telergafi kommer ju hela tiden med nya trafiksätt, men telefoni är detsamma tråkiga pratet av skrovliga röster.

Låt oss höra akapella QSO:n,

Givevis har inte alla förutsättningarna, men det är ju samma med Morse, alla har inte förutsättningar, Men variationen på banden borde bli större.

Håller inte med dig Janne på en annan punkt, Morse är faktiskt en ljuv musik, med skall då vara "man made". Annars kan man lika gärna höra på en maskin, äggvisp eller bilmotor.

de
Roy
 
Riktiga telegrafister använder alltid handpumpar
och aldrig elbuggar eller vibraflexer.
Det går alldeles utmärkt att höra olika "dialekter"
hos de telegrafister som använder en handpump.
Varje telegrafist har sitt eget signum i det avseendet.
//QRP
 
Så elbugg är för "icke riktiga telegrafister".
Skojar bara, men stadsministern delar upp oss i "vanligt folk" och de andra, som då bör vara ovanliga folk. men jag kan ju ha helt fel.
Men nog tycker jag en elbugg kan ge en snygg musik från en radioamatör.
 
Visst går det att skapa trevlig telegrafi med elbugg. Det sker med frasering och rytm. Det går att känna igen folk på bara några tecken. Maskinsänd telegrafi från dator är dock trist.
 
Men lite trist blir det väl när alla tecken låter/är perfekta
avseende längd och mellanrum? Typ elbugg.
Det blir lite som om alla pratade "rikssvenska" och
uteslöt norrländskan och skånskan.

Under kriget gick det att avslöja om det var en falsk
sändare signalen kom ifrån genom att lyssna på
telegrafistens typiska signum, frasering och rytm.

Visst kan det väl låta lite spännande att lyssna
på RTTY men det blir något enahanda i längden.

BTW är det någon som har en nyckel till övers?
Typ den som tillhör Ra 195, Ra 200 etc.
Då är undertecknad genast intresserad.

//QRP
 
Last edited:
Men lite trist blir det väl när alla tecken låter/är perfekta
avseende längd ock mellanrum? Typ elbugg.

//QRP

Tecknen blir perfekta, men frasering och rytm i ord, meningar och stycken skiljer mellan olika individer och beroende av vad man vill uttrycka. Man sänder ju inte telegram utan det är precis som med det talade ordet att det skapas i nuet.

73, Roland SM0BRF,
47 år med elbugg
 
Last edited:
... Det går alldeles utmärkt att höra olika "dialekter" hos de telegrafister som använder en handpump. Varje telegrafist har sitt eget signum i det avseendet.
Sak samma gäller i lika hög grad den som är skicklig på mekanisk bugg av Vibroplex-typ också!

I en annan tråd har jag nämnt SM5OQ, silent key sedan snart 2 år och i varmt minne bevarad. Det var ett särskilt nöje att lyssna till hans lättlästa, personliga stil, och han var absolut inte ensam om att besitta den färdigheten. Säkert har han efterföljare i dag.

Undrar slutligen hur många som i längden klarar att sända lättläst men personligt i 220-takt och däröver med en handpump. Jag lovar att det finns många fler "riktiga telegrafister" än så, och då är det faktiskt el- eller mekbugg som kommer till användning.

Datorsänd och dito -mottagen CW förtjänar i det här sammanhanget inte att kommenteras.

73 / Göstha
 
Datorsänd CW är det många som använder nu för tiden, inget fel med det. Tekniken går ju framåt och inte bakåt.

Mvh Janne
 
Datorsänd CW är det många som använder nu för tiden, inget fel med det. Tekniken går ju framåt och inte bakåt...
Du missförstod nog mitt inlägg. Det har ingenting med teknik att göra, utan med "lättläst personlig", eller varför inte "musikalisk", stil på CW. Försök åstadkomma det med en dator, den som kan.

Datorsänd (och dito -mottagen) CW, i synnerhet med hög hastighet, ligger väl egentligen snubblande nära de digitala sändningsklasserna.

/ Göstha
 
Datorsänd telegrafi....

Jo, har man svårt att finna tid, ork eller inspiration för att lära sig riktig morsetelegrafi så är en dator med tillhörande mjukvara en alldeles förträfflig lösning. Starka sterila maskinsända signaler går också lätt att avkoda med dator men den ljuvliga rytmiska musiken som mekaniska buggar, side swipers och allehanda handpumpar med svagt rullande gång kan producera går man fullständigt miste om. Mig veterligt klarar inte ens de häftigaste programvarorna av att tolka olika dialekter och då i synnerhet det karaktäristiska bräkandet som skånska mekaniska buggar ibland producerar. Ej heller norrländska. Det enda som kommer upp på skärmen är rikssvenska tecken i en salig röra och som det inte går att förstå innebörden av - och hur kul är det när de riktiga telegrafisterna avkodar samma text med den egna hjärnan på samma sätt som dom hör andra småprata med varandra runt fikabordet. Med betoningar, dialekter och små knorrar då och då.

Nej, skall man bara fördriva tiden med att skriva textsnuttar till varandra så är det betydligt effektivare att chatta på nätet. Själv använder jag Skypes chattfunktion dagligen. Toppenbra lösning tycker jag.

/Bengt
 
Som tur är gör man som man vill i det här fallet, en del går framåt och en del bakåt. Så är det i många olika hobby som vi har och det är väl toppen!

Mvh Janne
 
Jag skrev nyligen ett litet program för att framställa morse i ljudfiler och funderade då på att ta med "frasering och rytm i ord, meningar och stycken". Tyvärr talar jag inte morse, så det vore intressant om någon kunde specificera hur denna frasering och rytm uppkommer: Blir en kort efter kort kortare än en kort efter en lång o.s.v.? Det skulle vara kul om man kunde få programmet att alstra kod av olika karaktär.
73 de SM6VYF/Arne
 
"Blir en kort efter kort kortare än en kort efter en lång o.s.v.?"

Ja. i princip är det så men de exakta längderna på de enskilda teckendelarna varierar också med var i ordet dessa infaller.

Själv gillar jag att dra ut vissa av de långa teckendelarna och på så sätt skapa en långsam rytmisk och rullande gång. Det innebär att om man skulle mäta upp alla de enskilda långa teckendelarna så skulle man finna flera olika längder i samma mening. Sak samma med de korta.

Min sändning upplevs av vissa så underbar att de får tårar i öronen medan andra tycker det låter rent ut sagt för djävligt. De som gillar speciella handstilar är i regel de som jobbat som gnistar och som utvecklat en enorm fallenhet för att avgöra vem som satt vid nyckeln i andra änden på t ex Göteborg Radio. Några enstaka tecken avslöjade direkt vem som sände precis som vi bara behöver höra fragment av en mening på telefoni för att höra att det var Kalle eller Janne som pratar.

Det är dock viktigt att påpeka att dessa variationer i teckenlängderna inte förekommer slumpmässigt. Kanske kan man i viss mån jämföra skapandet av en personlig sändningsstil med hur vanliga musikstycken skapas.

Att beskriva detta för någon som inte själv utövar telegrafi och som därför saknar lång erfarenhet av detta är i det närmaste omöjligt. Kanske kan det beskrivas men knappast förstås till fullo? Telegrafi måste upplevas för att njutningen skall bli maximal. Det krävs många års idog träning för att nå dit, det är en sak som är klar.

Andra kan säkert fylla på med sina egna erfarenheter och beskriva hur vacker musik låter...

/Bengt
 
Att beskriva detta för någon som inte själv utövar telegrafi och som därför saknar lång erfarenhet av detta är i det närmaste omöjligt. Kanske kan det beskrivas men knappast förstås till fullo? Telegrafi måste upplevas för att njutningen skall bli maximal. Det krävs många års idog träning för att nå dit, det är en sak som är klar.
/Bengt

Bättre än så kan det väl inte uttryckas!

//QRP
 
Har hört många olika stilar på CQ, ex dadidaaaadit dadaaaadida man töjer alltså rätt så friskt på några av teckendelarna.

Sen är det i kombination med hur själva sändaren låter också, som ger lite knorr på det hela och inte låter sterilt typ daudidaudit daudaudidau osv, det är ju musik det också.

Så även ibland när man hör någon köra highspeed utan datorhjäp...
 
... eller dit daaadididit som väntatecken. Vilken dator som helst skulle bara tyda det som bokstäverna e b, men knappast någon van telegrafist.

Exempellistan kan göras i stort sett hur lång som helst.

Tack Bengt för din målande beskrivning!

/ Göstha
 
Back
Top