CW Nyckel

SA0BVX

Member
Vad föredrar ni av pump eller paddel? (Säger man så???). Någon av modellerna som ni tycker lämpar sig för en som strax är redo för att börja sända för första gången? Motivera gärna!
 
Hej!

Jag kör med "hederliga gamla nycklar", den jag använder mest är en gammal Öller på marmorplatta. Den har bra känsla.
Jag TROR att man bör börja med nyckel för att får in rytmen, men jag vet faktiskt inte.
 
Last edited:
Hejsan Olle.

En mycket bra fråga, och inte lätt att svara på. Tror att du kommer att få flera olika svar. Det borde finnas någon här som sysslat med telegrafiutbildning som proffs och det är väl deras svar som väger tyngst.

Jag fostrades in i cw'ns ljuva värld av en något äldre kompis i tonåren, c:a 1963. Kan nu inte minnas om han då hade någon elbug, men det är mindre troligt. Handpump gällde alltså, och jag tror att det är bästa vägen in.

Kolla på scag.se > About CW > Att lära sig telegrafi Jag sökte på "bug" på den sidan och fick ingen träff ...

På loppisarna brukar det finnas bra nycklar. Hittar du nåt sånt här, eller snarlikt, så är det "rätt grej": http://files.qrz.com/u/sm5aku/keyindrawer.jpg Tror det är denna som brukar kallas "Swedish Navy key". Den har en spiralfjäder som spänns till lagom motstånd när man trycker ner nyckeln, och det funkar mycket bra. Jag vet ej vem som tillverkade dessa. Det finns en liknande som har en bladfjäder men den är inte riktigt lika kul, dock duger även den alldeles utmärkt.

Är du stadd vid kassa så leta efter en LMEricsson eller Öller. Tveksamt om det finns bättre. Lite info här:
An Öller key made by LINDHOLM and WIKSTROM of Stockhom, Sweden

Lycka till,
Janne
 
Last edited:
Hittar du en som SM5AKU har i sin låda så köp! Det är en äldre militär modell som bland annat marinen använde. Den sortens nyckel är den bästa jag använt. Mycket lugn och tydlig teckengivning. Normalt använder jag dock en Vibroplexbug numera. Bilder finns längst ner på SM5JAB
 
Jag har fått lära mig att kullager är mindre bra i aplikationer där axeln inte snurrar runt.
 
Jo Anders jag hålller med, det är både dumt och fånigt med kullager då rörelsen endast är någon grad av ett varv.
Det ser snyggt ut och verkar proffsigt kanske någon tycker.
Dessutom måste man ju härma andra tillverkare.
Tittar vi på konstruktione ser vi att fjädern trycker glappet i lagret uppåt, trycker vi på nyckeln skall först glappet i lagret röra sig och sedan skall den vrida sig i lagret en grad och sen kontakt.
Man bygger bättre med fjäderspänningen så att den motverkar glappet från trycket på nyckeln istället.
Att ett kullager har ett glapp är sant, annars skulle vi ju inte behöva förspända koniska rullager, i maskiner där man inte kan tolerare glapp.

Fjädern som blir både lager och fjäder på Swedish Key är exemplariskt gjort.

de
FPD
 
Roy, det heter spel och inte glapp...

Skämt o sido, lösningen som finns hos bl.a. Swedish Key är inte dum.
 
OK OID, glapp om det är radiellt och spel om det är axiellt. (tycker jag)
Slark på norska är ett bra universellt ord, för alla riktningar

de
FPD
 
Vi kan väl inte välja språk valfritt och använda hittepåord hur som helst? Det är viktigt att vi är korrekta och tydliga. Bah, öööö, lixom.
 
Fjädern som blir både lager och fjäder på Swedish Key är exemplariskt gjort.

de
FPD

Har aldrig riktigt gillat den känsla som den typ av nycklar som Swedish Key tillhör.Tycker det blir en odistinkt glidande rörelse. Finns det då någon bra lösning där nyckelns bom rör sig runt en bestämd axel.

Har för övrigt Kent paddlar och upplever inte några problem med spel m.m. Trots samma lösning med kullager.
 
Last edited:
Jag har ett starkt minne av en telegrafinyckel som använde ett eller flera rakblad som fjäder/upphängning/led av armen.

Jag tror det fanns en spiralfjäder som man kunde justera fjädertrycket på också.

Det tyckte jag var en kul och innovativ lösning.
 
Last edited:
Du menar en sorts pivot upphängning liknande Bencher paddlarna?

Ja, så kan man kalla det, rakbladet agerade både "gångjärn" och till en viss del bladfjäder, för jag minns att det fanns en skruv för att justera fjäderförspänningen, men jag minns inte om den påverkade rakbladet eller en separat skruvfjäder.

Rakbladet var på ena sidan fastklämt i nycklingsarmen och på andra sidan i ramen, med en spalt på en millimeter ungefär, vilket gav en stabil infästning

Jag tyckte det var en kul grej och tydligen fungerade det ypperligt, den kändes helt utan "slark" i alla fall (kanske det bästa norge har exporterat, uttrycket "slark")
 
Vad föredrar ni av pump eller paddel? (Säger man så???). Någon av modellerna som ni tycker lämpar sig för en som strax är redo för att börja sända för första gången? Motivera gärna!

Efter många år med handpump så måste jag säga att paddel(kniv i detta fall) är så mycket enklare och behagligare att köra med.

Skillnaden mellan handpump, bugg och kniv märks i vissa lägen när det går lite fortare.

Jag varierar mig, även ute i fält. Du ska nog prova vad som känns "rätt" för dig, för mig beror det på tillfället.
 

Attachments

  • l2.jpg
    l2.jpg
    100,7 KB · Views: 131
Hej!
Jag har KENTS paddelmaskin och den är av utsökt kvalite´.
Mycket bra mekanisk uppbyggnad. Kan verkligen rekommenderas !!
SM3GFN Ingvar
 
Last edited:
Har en bild på min öronskavare men jag vet inte hur jag ska göra för att få in bilden här i mitt inlägg?
 
Avancerat läge, en bit under textinmatningsfältet finns möjligheten att bifoga filer. "Tillåtna filtyper: bmp doc gif jpe jpeg jpg pdf png psd txt zip" Det finns även en storleksbegränsning på 100K.


Förstod du?
 
Last edited:
Back
Top