D-RATS

SM0RVV

Well-Known Member
Efter alla trådar nyligen med mer eller mindre koppling till D-STAR, så har iallafall jag blivit sugen på att lära mig mer om detaljerna i D-STAR.

Jag hittade något som heter D-RATS D-RATS Home

SM0TSC och ni andra med D-STAR-kunskap. Vad är D-RATS för något och hur förhåller sig D-RATS till D-STAR?
Kan jag t ex koppla mig mot en svensk D-STAR-nod och sedan skicka och ta emot data, även till radio-enheter? Eller är D-RATS helt isolerat till Internet så länge man inte har en D-STAR-radio kopplad till mjukvaran?

Målet med D-RATS för min del är i så fall att känna lite på en delmängd (ej voice) av D-STAR utan ekonomisk investering. (Sorry Roy ;-) )

73 SM0RVV - Alltid nyfiken
 
Hej

Du bör indirekt kunna använda D-RATS via DVAR mjukvaran kunna kommunicera till D-STAR radios anslutna via D-RATS, även om nu D-RATS ursprunglingen var tänkt som en terminal för D-STARS packet liknande möjligheter (slowspeed data). Du kan dock göra detta via RF porten på en hotspot (Du behöver alltså ett hotspot kort och en ansluten analog radio till denna, ingen D-STAR radio behövs för att kunna skicka data. Hotspot kort kan köpas som PCB, byggsats eller färdigbyggt, alt bygga helt själv och göra PCB själv. dock behövs en firmware som kostar ca 100:- , kontakta mig om du är intresserad)

Mer info

Using your HotSpot for D-RATS

Man kan även med D-RATS ansluten till en D-STAR radio ansluta till en annan D-STAR radio med påhängande D-STAR radio tex hemma där man har internet. Och skapa sig en brygga till internet för att hämta mail osv (visserligen "bara" med 1200 bps på VHF/UHF).

Vet inte om det finns någon som kör D-RATS permanent ännu. Jag har testat alla funktioner och det fungerar som utfästs

Om du vill testa kan jag sparka igång en burk här med D-RATS, tänk dock på att du måste registrera ditt call om det hela skall fungera via gateways osv. Enklast & snabbast gör du det hos mig Welcome to the D-STAR G2 Network !



//J
 
Last edited:
Oj, det var en hel del info att smälta när jag började läsa om de saker du nämner. :)

Förstår jag dig rätt när jag tror att D-RATS är en applikation med D-STAR som bärare?
Den har för övrigt inte så mycket med orginal-D-STAR att göra? (Det som är inbyggt i burkarna alltså).
Är D-STAR ungefär motsvarande layer2 och layer3 i internet-topologi och D-RATS är en applikation?

Med ett kort (MHS) så skulle man alltså kunna köra sin vanliga analog-radio och ändå vara en hotspot? Det var ju spännande, inte bara nod/nät-mässigt utan även modulationsmässigt.

Sista alternativet du nämner. Att du sätter upp en D-RATS. Innebär det att jag kopplar min D-RATS direkt till dig då utan hotspot-kort?

Allt det här är superkul att läsa om och börja försöka förstå. Du gav mig mer än väl att läsa, så jag börjar där (i teorin). Återkommer om eventuella praktiska tester längre fram.

73 SM0RVV
 
Du har uppfattat det hela ungefär korrekt. Du kan med ett hotspot kort och D-RATS/DVAR med lämplig radio (måste klara GMSK 4k8) åtminstonde köra slowspeed data via D-STAR. Kommande hotspot kort vi lanserar (HSA) kommer kunna förses optioner som tex DVA (som är AMBE2020 codec kort) som då gör att du kan köra DV via D-STAR med vilken radio som helst som klarar GMSK 4k8. Nej om jag sätter upp D-RATS har du en motstation via radio :) Du kan även om du skaffar hotspot kort kunna köra data mot vilken D-STAR repeater / hotspot som helst som är internet ansluten och kunna skicka data till andra stationer. Det finns tex en dedikerad refelktor för enbart datatrafik

//J

Oj, det var en hel del info att smälta när jag började läsa om de saker du nämner. :)

Förstår jag dig rätt när jag tror att D-RATS är en applikation med D-STAR som bärare?
Den har för övrigt inte så mycket med orginal-D-STAR att göra? (Det som är inbyggt i burkarna alltså).
Är D-STAR ungefär motsvarande layer2 och layer3 i internet-topologi och D-RATS är en applikation?

Med ett kort (MHS) så skulle man alltså kunna köra sin vanliga analog-radio och ändå vara en hotspot? Det var ju spännande, inte bara nod/nät-mässigt utan även modulationsmässigt.

Sista alternativet du nämner. Att du sätter upp en D-RATS. Innebär det att jag kopplar min D-RATS direkt till dig då utan hotspot-kort?

Allt det här är superkul att läsa om och börja försöka förstå. Du gav mig mer än väl att läsa, så jag börjar där (i teorin). Återkommer om eventuella praktiska tester längre fram.

73 SM0RVV
 
Last edited:
Back
Top