D-Star

Suck, ännu en medlem av "vad är open source" klubben

Jag är inte helt säker på vad du menar egentligen så därför ställer jag några frågor för att komma vidare, och kanske förstå varandra lite bättre.

1. JARL och ICOM har lagt ner c:a 5 års utvecklingsarbete med D-STAR, det har utmynnat i ett helt nytt trafiksätt med en mängd möjligheter och applikationer som passar för amatörradio. Menar ni med fullt allvar att de skulle ge bort detta arbete helt gratis till de som vill ha det i form av HAM-Spirit? Är det detta faktum som gör att vissa försöker motverka utvecklingen av digitala trafiksätt inom hobbyn? Eller är det rent tekniska specifikationer som gör att det inte skulle fungera bra?
Vad menar du med ”öppna anda som hittills gällt inom amatörradion”? Att programvaror skall vara gratis även om det ligger 5 års utvecklingsarbete bakom och att konkurrenter skall få fri tillgång till dem? Knappast något som någon gång i historien skett förr. Inte ens med analoga kretslösningar som patentskyddats genom tiderna.


A1. Nej, ingen menar att ni skall"ge bort" era fou resultat. Vad vi säger är att den som skrev på fou projektet gjorde en rejäl tankevurpa.
Vi ser det helt enkelt som ett försök från er sida att monopolisera en trafikmetod som ni samtidigt vill att radioamatörerna skall anamma.
Jamför detta med de omstridda UMTS och GSM patenten mellan Broadcom och Nokia samt patent grälet på minnesmarknaden.

At försöka få radioamatör världen att anamma en standard som bygger på slutna patent strider mot det mesta som vi arbetar för idag. Vi vill ha en störee öppenhet, inte mera slutna system.

Gratis programvara? Naturligtvis inte! Det var ett dumt påstående från din sida.
Vad vi säger ( och har visat om och om igen ) är att radioamatörerna är bättre på att vidare utveckla koncept som bygger på kommersiella produkter. Om ni bara använder "proprietary" system och mjukvaror så är det helt förståeligt att ni vill en ROI så snabbt som möjligt.
Visar det däremot att någon del av AMBE hårdvaran eller någon ynka del inkluderart eller baseras på Open Source och/eller GPL teknik/kod, då skall all kod fortsätta att vara öppen.
Då spelar det ingen roll om det ligger 5 eller 10 års utveckling bakom!

Så till Ham Spirit. Om jag hör en station på amatörbanden och jag måste betala licenspengar för hård eller mjukvara för att kunna kommunicera med - Då faller den kommunikationsmetoden utanför min "Ham Spirit" värld. Jag förstår om ICOM inte vill att radioamatörerna skall kunna bygga sin egen utrsustning men...




2.Vad är skillnaden mellan att skydda utvecklingssteg inom radio som man gjort förr, dvs patent på kretslösningar, som blandare, passbandstuningar etc. Något som förekommit i alla tider. Ingen har någonsin haft synpunkter på att långa utvecklingsarbeten på en sådan skulle lämnas öppet för alla att ta del av. Det kan vara ingjutna prylar för att skydda idéer etc. Men så fort det rör sig om programvara verkar det som om alla tillverkare skall gratis bjuda på utvecklingsarbetet.


A2. Suck, de flesta dylika applikationer är ok att använda för eget bruk utan att betala patent licens pengar.


3.Om JARL och ICOM skulle ha bjudit ut arbetet att utveckla D-STAR fritt skulle vi ha sett andra tillverkare som skott sig direkt, detta hände ju med PACTOR, nu är PACTOR tre skyddat.

A3. Och hur vanligt blev PACTOR3 ute i amatötvärlden?

4. Hembygge, skulle det verkligen finnas intresse att bygga D-STAR enheter bland radioamatörer, jag skulle inte tro att det är särskilt lönsamt även om man skulle få gratis programvara av utvecklaren. Att få gjort ett kretskort i små antal kostar mer än en hel D-STAR transiver. Att själv etsa sådana mikrokort är inte möjligt. Dessutom är det ju helt fritt för den som vill utveckla samma system, eller ett alternativ, och ge bort gratis med egentillverkad programvara.


A4. Nej - du har inte förstått vad patent reglerna säger.
Svårt att bygga DSTAR ? Det vet vi inte ännu. Vi har ingen riktig spec! Med 99.999% sannolikhet kan vi göra DSTAR i GnuRadio.

5.Applikationer för D-STAR är något som görs ideellt och man kan ladda hem gratis.

A5. Bara du kör på ICOM's gidkända prylar.

6. Klart att man vill ha gratis, det vill jag oxo, jag reagerar på att idag när man läser en tysk eller amerikansk tidning, och finner ett kul byggprojekt, exvxis en liten sändare, man får ett schema och en tidningsartikel där bygget beskrivs. Men man får ingen kretskortslayout som man fick förr, då var det bara att kopiera och etsa ett kretskort. Nu måste man köpa kortet. Varför får man inte det gratis som förr, artikelförfattaren har ju fått betalt för sin artikel, och man har betalat tidningen. Finns ingen HAM-Sprit numera. Är HAM-Spirit att ge bort arbete gratis?

A6. Välkommen till klubben "I don't undertand open source - therfore I fear it". Bill Gates och Ballmer är medlemmar även de. Sun och IBM har förstått...


7.DRM är tydligen fritt, med gratis programvara för att lyssna med datorn på DRM sändingar. Är det gratis programvara till de som vill se digital TV med ett hemmabygge? Är det gratis programvara till de som vill göra en kopia av en IC-2725, dvs konstruktionsfilerna? Nej men dessa har stulits och dåliga kopior av radioapparaterna florerar. Det är således ett enormt stort värde i utvecklingsarbete.


A7. Sedan när har vi valt ICOM att berätta för radioamatörerna vad vi vill/kan och göra?!

8.Borde även programvaran till exvis en IC-756PROIII som gör DSP:n till en HF mottagare vara gratis så att alla kan i amatörradioandan bygga sig en sådan radio? Ham-Spirit?

Jag tror att upphovsmannaskyddet kommer att stärkas för det mesta i prylväg framöver, både konstruktionselement, programvaror, kretskortsfiler. Jag menar stärkas ytterligare för analoga utvecklingsarbete är ju och har alltid varit skyddat på samma sätt.
Jag tycker resonemanget liknar det som fanns då PTT knappen infördes på 40 och 50 talet, och den som fördes då SSB skulle ersätta AM, liksom den diskussion som fördes när FM skulle ersätta AM på komradio som byggdes om till kanalradio för amatörradio. Varför skall det finnas bakåtsträvande inom hobbyn, borde inte amatörradio fortsätta vara i framkant, och att vi som radioamatörer borde göra experiment med just digital modulering. Det finns så många grenar inom hobbyn att det alltid finns något framåtsträvande att ägna sig åt, och inte att försöka bekämpa det andra gör.


A8. För att undvika för många grodor från dig ber jag dig att skaffa fram en GPL licens och läs tills du har förstått vad det handlar om. Att bara repetera och repetera din uppfattning om Open Source gör inte din uppfattning mindre felatktig...


Slutligen, vad ”HAM spirit” är det borde vi kunna starta en annan tråd för. Det vore kul att höra vad man menar med detta idag. Kanske HAM spirit är att du gratis lagar kompisens radio om han gräver din grop för antennmasten. Inte ens detta förekommer nog idag i någon större utsträckning. Det skall vara pengar.


A. Slutligen.

Jag tror nog att vi klarar att definera "Ham Spirit" utan att ta råd från vare sig ICOM's eller någon annans marknads avdelningar.

Lycka till med den kommersiella försäljningen av DSTAR, själv kan jag tänka mig att titta på konceptet när det snurrar i GnuRadio.


//Dan, M0DFI
 
För att förenkla DSTAR diskussionen.

Om det finns trafik sätt och metoder på amatörbanden jag inte klarar av att bygga egen utrustning för, pga hård eller programvara, det är helt OK!

At däremot inte få lov att bygga på grund av patentbestämmelser - då har trafikmetoden /sätten inte på bandet att göra.

Detta är min personliga uppfattning men som jag hoppas att många delar med mig.

//Dan, M0DFI
 
Om du inte förstår resonemanget, borde du inte fundera på om du inte borde göra lite mer källforskning innan du skriver för mycket som vi andra har en benägenhet att uppfatta som tokigheter.
( Det var avsett som ett diplomatiskt uttalande, no pun intended - bara aaaaaningen lite kritik)

Om ICOM eller JARLS använder sig av Open Source eller GPL, MÅSTE man fortsätta att följa licensbestämmelserna genom att leverera med källkod till de produkter och tjänster som på något sätt, hur litet det än är, är baserat, uvecklat med eller innehåller GPL Open Source.
Detta är inte förhandlingbart och har vid upprepade tillfällen förts till domstol. Bl annat DLINK fick ge med sig för något år sedan.

! Jag påstår inte att ICOM / JARL har använt sig av dessa hjälpmedel, jag vill bara påtala "utifall att".
Jag tycker det vore bra om ICOM/JARL har hittat en affärsmodell man kan tjäna pengar på då det finns på tok för lite av den varan. GPL och Open source är sannolikt den mest växande gruppen av program idag. Ta Star Office, Open Office och MySQL som ett exempel. Både Sun och IBM tjänar rejäla pengar på begreppet "non proprietary softwares" eller GPL. Kan dom kan ICOM/JARL. Omni inte redan missat tåget genom att reta upp marknaden!

Jag har full förståelse för begreppet affärshemligheter då jag själv har investerat mycket tid i att ta fram militära VHF/UHF EH-antenner som nu levereras som standard till "någon annans arme, flyg och marin". Dessa levereras under ett annat namn än EH på grund av en inflammerad debatt. Kunden uppskattar en dubblad ( ibland mer ) räckvidd och kan därför använda mindre batterier eller ha en längre tid mellan batteribyten.
Det kan visserligen användas för amatörradiobruk men vi skiljer på kommersiella antenner och amatörradio antenner. På amatörradio sidan har man valt att släppa ut allt tillgängligt material så att vem som helst kan bygga dem för amatörradio.

GPL?

Sök lite på Google efter GPL, ladda ner och gå igenom licensvillkoren grundligt.


GNU Radio

GNU Radio - GNU FSF Project

GnuRadio är ett hårdvara/mjukvara koncept som skiljer aningen från SDR genom att man har skapat ett generellt mjukvarupaket för olika hårdvaru plattformar. Man kan idag till och med sätta upp sin egen GSM basstation med GNU Radio som plattform. GSM Basstations programvaran finns under GPL. Den kombineras lämpligen med Asterisk t.ex.

Om AMBE eller DSTAR protokollet hade varit OK att använda privat utan kommersiell vinning, så hade vi nog ganska snabbt skapat en mjukvaru algoritm i GNU Radio som då kunnat använda en vanlig SDR transceiver som "front end".

Återkom gärna med flera frågor omnågot är oklart.

Om frågan rör kommersiella affärshemligheter så kommer jag, liksom du själv att vänligt men bestämt avböja att svara...


//Dan, M0DFI
 
Last edited:
JARLs del av D* är publicerat och kan hämtas. Däremot har jag inte fått något svar av dem angående om vilka patent som finns på D* protokollet - jag har mejlat dem utan att få svar!

ICOM valde när de implementerade D* att använda sig av AMBE chipet som codec. DVSI - de som tillverkar detta chip begränsar alla försök att klura hur komprimeringen går till via patent - det är knappt att de tillåter dig titta på det ens.

Utan en kompatibel codec kan man varken avlyssna eller sända till en ICOM D* station.

Alltså all D* kommunikation kräver att man betalar licens avgift till DVSI / ICOM!

Amatörradion har sedan tidernas begynnelse byggt på fria koncept - visst du kan hitta på och patentera en klurig metod att blanda på eller hantera bandpasstuning på MEN det har inte uteslutit andra amatörer att bygga kompatibla riggar. Du har kunnat bygga dina CW, AM, SSB eller FM -riggar utan att vara rädd för att 100 advokater står utanför farstun med delgivningar för patent intrång.

Ett felslut som jag tror att ICOM och dess representant här i forumet gör är att:

NI blandar ihop amatörradio med vanlig konsumtionselektronik. Det är helt rätt att du är fri att göra vilken lösning du vill när det gäller TV m.m. MEN när det gäller amatörradio så gäller enligt min uppfattning att alla ska kunna bygga kompatibla riggar - det är så jag uppfattar den s.k hamspiriten. VI definierar vad som är amatörradio och om ICOM vill bygga riggar som följer det så är det OK. Man kan till och med tänka sig att ni genomför något som D* men då måste ni oxå se till att andra kan bygga kompatibla riggar - inga patent som hindrar utvecklingen.

Om jag ska acceptera D* kräver jag att ICOM publicerar tillräckligt med information om kodningen så jag eller en mer kunnig amatör kan skriva en kompatibel codec. Innan dess anser jag att D-Star är en styggelse och inte har på amatörbanden att göra!

mvh
Bengt / SM0KBW
 
Klippt från lagboken.

ICOM/JARL patenten i sig är inget hinder mot att amatörradio kollektivet sätter sig ner och skapar ett "Open-Star", som råkar vara kompatibelt med DSTAR. Vi får dessutom lov att göra reverse engineerng på signaler och hårdvara om vi så skulle vilja.

Patent skyddar mot kommersiellt plagierande, inte mot användande hemma eller för amatörradio, så länge det är icke kommersiellt. Det skulle till och med kunna vara tillåtet att sälja byggsatser med "Open-Star" även om detta nog kan ses som gränsande till infringement.

DSTAR som koncept är inte speciellt avancerat även om det har tagit 5 år ( okontrollerad uppgift )

Så meddelandet är att om vi inte hittar ett alternativ till DSTAR, då kan vi mycket väl göra en fullt laglig reverse engineering av konceptet. Kanske inte alla funktioner men väl bas funktionerna för röstkommunikation samt data kommunikation. Ett dylikt projekt skulle nog vara ganska negativt är ICOM/JARL då man nog ganska snabbt kan skapa en "workaround" runt hela "hemligheten".

ICOM/JARL kan naturligtvis inte informera om information de inte innehar - AMBE IC'n, till exempel. Men gör an en total reverse engineering av hela konceptet så åker AMBE IC'n med utav bara farten.


Hubba

Dan, M0DFI
 
Mina "lekmannamässiga" funderingar i denna fråga:

När jag tog cert så sade reglerna att krypterad sändning var förbjuden. D-star borde väl i högsta grad räknas som krypterad. Men det är väl möjligt att reglerna ändrats (Att följa regelverket verkar i och för sig inte vara så viktigt inom dagens amatörradio)?


"JARL och ICOM har lagt ner c:a 5 års utvecklingsarbete med D-STAR, det har utmynnat i ett helt nytt trafiksätt med en mängd möjligheter och applikationer som passar för amatörradio. Menar ni med fullt allvar att de skulle ge bort detta arbete helt gratis till de som vill ha det i form av HAM-Spirit?"

Ja, varför inte?
Radioamatörer har ju alltid tagit till sig befintlig teknik och sedan utvecklat/anpassat den efter de egna förutsättningarna. Nästan uteslutande har arbetet redovisats öppet i syfte att fler skall bidra till den fortsatta utvecklingen (Precis som datavärldens open source-projekt)
Jag har i alla fall aldrig hört talas om att SSB och FM någonsin skulle varit några "hemliga" moder som krävt att man köpt en färdig krets för att kunna använda.
Till och med när vi började köra packet så var allt helt öppet och det gick alldeles utmärkt att bygga egen utrustning, även med enbart diskreta komponenter för den som ville.

För mig så verkar D-star närmast som en förolämpning mot amatörkollektivet, där vi skall degraderas till menlösa knapptryckare utan förmåga till eget tänkande.
 
knäcka D-star

Problemet är väl att amerikanska patent kan vara rätt svepande. Det var väl en kille som blev stämd för att han utvecklat ett GPL program som styrde modelljärnväg via nätverk. En firma hade tagit patent på iden att styra modelltåg på det viset!

Förvisso har vissa algoritmer knäckts med "backward engineering" t.ex ZIP. Så det KAN nog göras - med tillräckliga resurser.

Personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om D-Star typen av kommunikation. Vill man snacka över paketorienterad trafik finns ju redan mobiltelefon.


SDR och annat är roligare ;)


mvh
Bengt / SM0KBW
 
Djupa suckar tolkar jag som att den som försöker förklara saken menar: Suck = "den där jäveln fattar ju inte ett jäla skit"
Det blir man inte klokare av. Den pedagog som gör så blir inte gammal.
Konstigt att det inte skall gå att förklara problemet med D-STAR på ett sätt så att det går att förstå?

Och visst är det så att en stor del av amatörradiokollektivet är knapptryckare, och så har det alltid varit och så kommer det att bli mer och mer framöver. Det insåg jag redan för 40 år sedan, då jag fick frågan om att ge ett råd när det gällde vilken antannavstämmare man skulle köpa. Min första tanke var, men va fan, menar människan att han skall köpa något så enkelt som en antenntuner, och en erfaren "riktig" radioamatör som kan Morse. nej en sådan bygger man väl själv.
Går vi ännu längre bak köpte de minnsan grejer då oxo och byggde inte alltid.


Radioamatöer gillar att prata i sin grejer, de gillar även att koppla ihop saker bygga länkar etyc, APRS, EccoLink, men tydligen skall det vara med gamla metoder, DTMF 5 ton etc som hör forntiden till.
Så fort det blir digtialt så är det knapptryckar radio och mobiltelefoner.
Men även att bygga något själv, dagens bygge är mer att bygga ihop lådor, som dator, modem, transiver etc. Inte byggen på komponentnivå.

Jag vet de som inte säljer sin röst till en eleketretmikrofon, "en sådan kan man ju inte bygga, eller tillvekningsprocessen är hemlig och därför gäller dynamisk mic för mig".
eller "jag talar bara i en sändare med anodmoduelrad AM". Dessa startar dock inget korståg mot eleketretmickar.

Själv pratar jag inte skit om tester trots att jag själv varken kör test eller är intresserad av test.
Man msåte nog vara lite ödmjuk, efterssom amatörradion är väldigt bred, det finns flera intressen.

Talar vi om ideologi? Korståg mot D-STAR eller?? Vilja att "knäcka D-STAR" (obs en ärlig fråga bara)

Efterssom jag inte förstår det här resoneamanget hoppar jag av den här diskussionen nu. Och siktar på att försöka lära mig mer om ideologier, människokännedom, och kanske en nätverkskurs.
Och det här med GnuRadio det måste jag tydligten lära mig sjäv vad det är.

De första stapplande stegen till D-STAR togs 1993 då jag var i Japan, och Mr INUE förklarade i ett tal vad som skulle göras. det var dödstyst och inget trodde nog på detta, med tanke på hur konservativ amatörradion faktiskt är. Idag finns det och utvecklas globalt snabbare än något trafiksätt.
På min fråga vad digital modulering skulle ge amatörradio, exvis om det skulle ge bättre räckvidd, nya funktioner etc, var svaret att de vissste inte, men att det var det som skulle utredas och utvecklas. det är således inte bara ett självändamål med D-STAR. För att göra D-STAR till något för radioamatörer slog man sig sedemera ihop med JARL.
På den tiden var Japan lågutvecklat på Internet och man såg en vis potential för att radioamatörer som ju ville experimentera mer än andra grupper skulle få tillgång till Internet trådlöst. Till det kom ju andra system och Internet blev ju var mans sak, och amatörradiodelen utvecklades separat, till det som idag är D-STAR.

Utan D-STAR som något som retar andra att utveckla konkurrerande system skulle vi nog vara utan digitalt modulerad telefoni på amatörradio. Men konkurrensen verkar inte infinna sig.
Och visst är det så att det kommer något efter D-STAR, det kom ju något efter AM.

Någon ifrågasatt om det är tillåtet att sända krypterat på amatörradio, och det är det numera.
D-STAR är dock inte krypterat. Det går att lyssna på med en D-STAR mottagare, liksom FM går att lyssna på i en FM mottagare.
Däremot får man faktiskt använda riktigt krypterad sänding, dvs som inte går att avlyssna oavsett vad PTS köper för mottagare..

Någon ifråga satt PACTOR 3, det sälj inga Pactor modem utan Pactor 3. Alla vill ha Pactor 3.
 
"Knäcka" DSTAR?

Nej, finns ingen anledning, vad jag skrev var att - om vi vill, så kan vi skapa ett alternativ som är kompatibelt med DSTAR. Så länge som detta är för privat - icke kommersiellt bruk, så stöder patentlagstiftningen oss. Vi får även göra "reverse engineering" om vi skulle behöva. Med andra ord ett "Open Star" koncept...

//Dan, M0DFI
 
Tveksamt om krypterat?

Någon ifrågasatt om det är tillåtet att sända krypterat på amatörradio, och det är det numera.
D-STAR är dock inte krypterat. Det går att lyssna på med en D-STAR mottagare, liksom FM går att lyssna på i en FM mottagare.
Däremot får man faktiskt använda riktigt krypterad sänding, dvs som inte går att avlyssna oavsett vad PTS köper för mottagare..

Ur ITU definition av amatörradio:
Artikel 25.2A § 2. 1bis) Transmissions between amateur stations of different countries shall not be encoded for the purpose of obscuring their meaning, except for control signals exchanged between earth command stations and space stations in the amateur-satellite service. (WRC-03)

Det kanske därmed är lite tveksamt med det där sista du skriver: "... får man faktiskt använda riktigt krypterad sänding..." i alla fall mellan länder.

Eller?
 
Djupa suckar tolkar jag som att den som försöker förklara saken menar: Suck = "den där jäveln fattar ju inte ett jäla skit"

Va, vem suckade - måste ha missat det?

Radioamatöer gillar att prata i sin grejer, de gillar även att koppla ihop saker bygga länkar etyc, APRS, EccoLink, men tydligen skall det vara med gamla metoder, DTMF 5 ton etc som hör forntiden till.
Så fort det blir digtialt så är det knapptryckar radio och mobiltelefoner.
Men även att bygga något själv, dagens bygge är mer att bygga ihop lådor, som dator, modem, transiver etc. Inte byggen på komponentnivå.

Det finns många som bygger själva fortfarande även på komponent nivå.


Talar vi om ideologi? Korståg mot D-STAR eller?? Vilja att "knäcka D-STAR" (obs en ärlig fråga bara)

Ett korståg mot proprietära lösningar snarare från min sida. Om du läst mina inlägg så hade du sett att jag inte skulle ha något emot D* om man släpper kompressionsalgoritmerna. Så länge de är skyddade av patent så kan vi inte leka med D* utan att låsa oss till ICOMs lösningar.



Efterssom jag inte förstår det här resoneamanget hoppar jag av den här diskussionen nu. Och siktar på att försöka lära mig mer om ideologier, människokännedom, och kanske en nätverkskurs.
Och det här med GnuRadio det måste jag tydligten lära mig sjäv vad det är.

Det centrala begreppet som den s.k öppna källkoden bygger på är GPL. GPL kan man läsa om på Wiki bl.a. Så här inleder just Wiki beskrivningen:

1. Friheten att använda programvaran i valfritt syfte.
2. Friheten att undersöka programmet för att förstå hur det fungerar och använda dessa kunskaper i egna syften.
3. Friheten att fritt få vidaredistribuera kopior för att hjälpa andra.
4. Friheten att förbättra programmet, anpassa det till egna krav och distribuera förbättringarna så att andra kan dra nytta av modifieringarna.

Dessa friheter är bl.a viktiga för att kunna skola upp nya duktiga programmerare. Genom att studera tidigare kod kan de lära sig hur man gör och även kanske förbättra koden.
Observera att det är inget förbud mot att tjäna pengar - bara att låsa in koden bakom patent.

Amatörradio har ett liknande förhållande till radioteknik som programmering har till öppen källkod. Genom att studera hur andra kopplat lär man sig själv hur man ska göra.
Genom magasin och amatörhandböcker (numera oxå via Internet) kan man förmedla sin lösningar. Genom det ideflöde som dessa medier utgör har vad jag förstått amatörradion växt fram, och tekniken utvecklats. Skulle amatörradion överhuvudtaget finnas om inte ARRLs handbok funnits?

D-Star (ICOMs lösning) har inte denna öppenhet. I och med att de valde AMBE chipet som är skyddat av patent så är det en sluten lösning. Du kan inte bygga egna versioner och testa och vidarutveckla tekniken.


Utförligare och tydligare än så här kan jag nog inte beskriva vad jag menar.

De första stapplande stegen till D-STAR togs 1993 då jag var i Japan, och Mr INUE förklarade i ett tal vad som skulle göras. det var dödstyst och inget trodde nog på detta, med tanke på hur konservativ amatörradion faktiskt är. Idag finns det och utvecklas globalt snabbare än något trafiksätt.
På min fråga vad digital modulering skulle ge amatörradio, exvis om det skulle ge bättre räckvidd, nya funktioner etc, var svaret att de vissste inte, men att det var det som skulle utredas och utvecklas. det är således inte bara ett självändamål med D-STAR. För att göra D-STAR till något för radioamatörer slog man sig sedemera ihop med JARL.
På den tiden var Japan lågutvecklat på Internet och man såg en vis potential för att radioamatörer som ju ville experimentera mer än andra grupper skulle få tillgång till Internet trådlöst. Till det kom ju andra system och Internet blev ju var mans sak, och amatörradiodelen utvecklades separat, till det som idag är D-STAR.

Ursäkta att jag inte är insatt i vem som är vem i den japanska amatörvärlden.
Vem är Mr INUE?

Om man läser det JARL skriver om D-Star så får man intrycket att det är JARL som skapat D-Star? Och att sedan ICOM skapat en implementering av systemet?


mvh
Bengt / KBW
 
Ur ITU definition av amatörradio:
Artikel 25.2A § 2. 1bis) Transmissions between amateur stations of different countries shall not be encoded for the purpose of obscuring their meaning, except for control signals exchanged between earth command stations and space stations in the amateur-satellite service. (WRC-03)

Det kanske därmed är lite tveksamt med det där sista du skriver: "... får man faktiskt använda riktigt krypterad sänding..." i alla fall mellan länder.

Eller?

Om du läser skrivningen ordagrant så gäller att:

Om DSTAR "kodningen" är en system feature och inte avsedd att användas för kryptering eller skyddande av innehållet i kommunikationen, då är det nog OK. Se DSTAR som ett lite porky sätt att kommunicera - då skulle det i teorin vara lagligt - om man publicerar nycklarna och bara använder dessa nycklar.

Jag tycker fortfarande att man skall ha öppna system inom amatörradion.

DSTAR verkar vara väldigt Japanskt. Problemet med Japan är att det är trångbott, även på amatörradio frekvenserna. Dessutom verkar det som om - pg av statistiken, det vara så många mer som använder rent idiotiska uteffekter. Vi har dom både i Sverige och i England men eftersom befolkningstätheten är som den är i Japan så märks det mer.

Jag bodde och arbetade i Kina ( P.R China ) för ett par årsedan och när alla Japaner med deras binärt reglerade slutsteg vaknade var det bara att stänga station och övergå till Tsingtao ( öl ) eftersom alla verkade använda 1kW +++.

Men att försöka skapa ett behov av DSTAR i Europa? Njae....

En liten parallell:

När James Miller ( G3RUH ) skapade sitt 9600 paket radio modem, då släppte han ut all design information utom mönsterkortet. Vem som helst kund iofs göra ett eget mönsterkort men eftersom James sålde dom för en rimlig kostnad så köpte de flesta korten från honom. Uppgifter circulerar att han sålt ca 75000 pcb för G3RUH modemet.
Dessutom, Ingen amatör har retat upp sig på honom.


//Dan, M0DFI
 
Back
Top