Dags att koppla upp lååångvågsgrejerna

SM4FPD

Well-Known Member
Grimmeton, världsarvet sänder på söndag 1 dec.
Börja lyssna vid c:a kl 10 verkar rimligt.

Själv har jag plockat fram en konverter jag byggde för 50 år sen.
En kopia av den man kunde köpa till DRAKE R4 serien.
Den funkar än. så får vi se vad man hör på söndag.

Konvertern består av en 28 MHz kristall en transistor och fyra dioder som blandare.
Med stegen och 2 x 40 m zepp som långtråd verkar det höras sigs på lååångvågen.

SM4FPD

Ni som bor mitt i landet, vad använder ni för antenn?

Sist försökte jag lyssna med en dipol med 12m ben åt vadera håll upphängd ca3 meter. Men inte ett ljud. Däremot massa störningar lite här och där på bandet. Men vid dessa låga frekvenser behövs väl nästan ingenting för att det ska bli störningar.

Last edited:
Jag skall se (höra) om det kommer in något i min Perseus, men med tanke på mängden julbelysning i villamattan vi bor i är jag inte speciellt optimistisk.

Varken balunen eller koaxen till en med 12m långa ben dipol funkar på så låg frekvens.
Koaxen då ingången till en VLF konverter ofta är mycket högohmig, den kortsluts med koaxen.
Såvida du inte förlänger dipolen till 2 x 4,36 km, kanske blir trångt på en villatomt, förlängninsspolar, njae.....

Kortslut mittledare och skärm och kör den som en T-antenn , det skall höras telegrafisändare i området 20 kHz och uppåt. Någon form av rtty-liknande telegrafi.

60 kHz en tidsignal som ofta går starkt.
Själv använder jag min dubbelsszepp, med 20 m. stege och 2x40 m på en tio meters höjd, ansluter till kortsluten stege som lw.
Nu återstår förstås att höra i morgon om det hörs något.

Att bara rulla ut en 20 m eller mer, tråd i burkarna, bör funka.

Inte så mycket störningar här, de börjar mer över 100 - 200 kHz.

SM4FPD

Jag bor ca 10 mil norrut och tar emot bra med min Airspy HF+ och tillhörande Youloop (passiv magnetloop).

Last edited:
Vad är DCF77 och vilken QRG ligger den på? Hör tidssignalen på 60 väldigt fint. Har en stegmatad ca 2 x 22m tråd, stegen hopkopplad och till en italiensk LF konverten till en Collins 51S-1, vaktar nu på 17

Passning på 17,12 kHz nu påbörjad i alla fall. kl 10 00

Jag hör fjärrskriftstationer på
16,2. 19,8 21,3 22 23,6 kHz och en tidsignalsändare på 25,2 kHz
Men det kan ju vara falska signaler då det ju är en enkel konverter.

SM4FPD

Kass här, nätt o jämt hörbar.
Blir att skrota den konvertern.
Verkar som och stör bredbandigt, dvs 28 MHz kristallen och för dålig balans i blandaren.
Konvertern såldes till DRAKE R4 i början av 70 talet, jag kopierade en sådan och byggde en sådan, va avsedd för mellanvåg och där gick det bra.
Hittade schemat faktiskt om någon är intresserad.
Men hittar inget om den på nätet om vad den kunde heta hos DRAKE. Kanske var den en tredjepart produkt.

SM4FPD

Ungefär 15 dB över bruset å Stureby Radio med Telefunken E1800 och
150 Hz bandbredd samt en aktiv loopantenn.

Kiwi-SDR med SRT AA300 var lite sämre på fjärrmottagarsiten.
Finns alltför mycket lokala störningar numera.

Stundtals hörbart i östra SM7, med CR304A och tillfälligt utrullad longwire :) roligt med 100-års jubileum på dagen!

Ett fyrfaldigt leve för radioutrustning konstruerad och tillverkad för evigheten...

Back