Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jodå, några decibel släpper den allt igenom.SA6APZ din transformator lär inte släppa igenom en enda "decibell" under 1 MHz.
Loopen kanske bör lindas med ett par hundra varv för att hamna i närheten.
Vi talar nu om 17,2 kHz
SM4FPD
I sanning en udda konstruktion för att kringgå ett patent. Borde nämnas på världsarvets hemsida tillsammans med hela mottagarstationen.Här finns en översikt av mottagarna, som väl bäst kan beskrivas som
"direktblandade". Ska försöka hitta igen den artikel i "Tekniska Meddelanden från Kungl. Telegrafstyrelsen" som innehåller översiktsschemat.
View attachment 12802
View attachment 12803
Att märka är att detektorn utgörs av två push-pull kopplade magnetroner.
View attachment 12804
Efter lite letande så återfanns den inbundna årgången som följde mig, SM6ECR(SK) och SM6EUP på den "radioarkeologiska expedition" vilken lyckades lokalisera vågantennens ändpunkt vid Lygnern försommaren 1981.
Är det min loop du menar?Hur många varv är det på den loopen?
Nej jag avsåg inlägg #29.Är det min loop du menar?
Inte så mycket störningar i min men väldigt svag signalstyrka. Jag tror steg ett nu får bli att linda om trafon med lackad koppartråd istället för plastisolerad. Och kanske skaffa en ordentlig ferritkärna istället för den tvådelade ihoptejpade som sitter där nu. Loopantenner är fortfarande lite hokus pokus för mig men jag tänker att det inte kan bli sämre med en tätare lindad trafo (balun) i alla fall.Nej jag avsåg inlägg #29.
Den ser ut att ha väldigt många varv.
Själv har jag också en 2-varvs men den duger inte. Bara störningar.
100+ varv!Nej jag avsåg inlägg #29.
Den ser ut att ha väldigt många varv.
Själv har jag också en 2-varvs men den duger inte. Bara störningar.