Dålig mottagning på bilradion?

Jag menar inget utan bara talade om vad som finns att köpa på JULA, och beskrev deras specifikationer. Kanske betyder 300 W 3 W? Mycket byter ju betydelse numera.
Hur man kan få 300 W ur en VHF Marinradio är dock en bra fråga.
En Diplexer betsår oftast av ett HP och ett LP filter.
Ingåpnegn för Marin VHF högpassfiltrerar allt från 156 MHz, och den sädnarens bredbandiga brus under 156 MHz dänmpas och är kanske någon mW vid 108 MHz.
Ingången för bilradion är ett LP fitler och dämpar allt över 108 MHz med kanske 30 dB och vi har milliWatt bara in i bilradion.
Antennen bör givetvis vara en avstämd på den frekvens sändaren jobbar, dvs 156 - 162 MHz. Så får bilradion det som blir över....

OK om tåden jag trodde det var bilradio och marin VHF.
Att bygga ett för 145 och 88-108 MHz borde vara möjligt.

de
FPD
 
Bonazera: Har du hittat antennen?
Jag antar att det är en Ducato du har. Vad är det för årsmodell och vilken tillverkare av bodelen?

Jag skruvar i Fiat husbilar på jobbet och har sett det konstigaste antennmontagen man kan tänka sig på ett fordon.
En favorit är på Dethleffs där hela fronten är ombyggd, där sitter antennen som är av 30-40cm längd fastskruvad bredvid kylarens nedre infästningsbalk :eek:

Vilken drömmottagning det måste vara i den bilen.
 
SM5KRI skrev:
"Jag är allergisk mot antennförstärkare!"

Det finns nog sprutor mot det mesta.:)
Det är nog bara Djursjukhusen, som förvägrar den tvåbente hussen, som inte tyar längre.

Normalt, använder jag bara antennförstärkare för att kompensera kabeldämpning i ett system. Vanligtvis TV/CATV sådana.
Sådana, sätter jag i så fall, nära antenner.
"Mekanisk förstärkning", anser jag vara viktigast. D.V.S. fler spröt på antennen.
Dessutom minimera dämpning på kabelsidan.

En antennförstärkare, förstärker såväl signal som brus. Dessutom tillförs egenbruset från dess interna transistor(er).

Dock, finns det undantagsfall.
Fick ett uppdrag för några år sedan, avseende förbättring av mottagning med bilradio. Denna satt i en truck med hytt som körde inne i ett plåtklätt jättelager.
Lite av dubbla Faradays bur med andra ord. Inklusive lite RF-läckage trots allt. Det fanns FM-mottagning i hytten, men mycket brusig.

Löste det med en ny speciell FM-antenn jämte en antennförstärkare på trucken.
(ELFA: 78-052-03 FM-antenn samt 78-039-27 Antennförstärkare)

Därefter var mottagningen brusfri utan överstyrning.

/Hans
 
Last edited:
SM4FPD:
Jag vill helst inte borra i en ny antenn förrän jag vet om det finns en som kan fungera i bilen.
Jag ska åka en sväng i Dalaskogarna i helgen och testa lite olika varianter, tack för tipset.
Biltema har tydligen en bra takantenn med förstärkare, ännu bökigare med genomföring och strömförsörjning där.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Antenn/Takantenn-31601/

Zorro:
Bilen är en Ducato med bibehållen förarhytt, utom taket, där Fiat säger att antennen sitter i skåpbilarna.
Har demonterat grillen men fann inget där.
Delintegrerad påbyggnad av Dethleffs, årsmodell -07
Det vore uppskattat om du kunde rota lite i hur det kan vara ställt med radioantennen i vår bil. Reg nr XLJ 480 om det kan hjälpa.
Säg till om du behöver mer data.

Mvh.
 
Last edited:
Jag är pappaledig för tillfället men åker förbi jobbet då och då. Ska kolla lite där åt dig.

Problemet är som du säger att original så sitter antennen på taket på en 250 och då brukar dom sätta den på utsidan av bodelen på vänster sida ovanför förardörren, men just Dethleffs har jag sett olika placeringar.
Har du kollat på motorsidan av kylaren. En, visserligen med ombyggd front hade antennen monterad under hö framlykta bredvid kylaren just under spolarvätskebehållaren. Ett longshot men man vet aldrig.

Däremot brukar dom vara trevlig att prata med dom här husbilsbyggarna så jag skulle råda dig att ringa Dethleffs direkt. Men ja ska forska lite i det nästa gång jag är förbi på jobbet. Blir väl i helgen eller nästa vecka om du inte har akutbrådis?
 
Back
Top