Dåligt ljud i digitala TV-sändningar?

SM4RNA

Well-Known Member
Har länge noterat att ljudet på TV'n hamnar i korta loopar, "drrrrrrrr". Allra värst blir det under lokal-TV sändningar och värre blir det ofta under vädret. Det spelar ingen roll om TV'n kommer via marknät och Boxer eller om jag ser på kabel-TV.

Det här är ju nåt som pågått i år och det verkar som det accepteras. "Förr" på den analoga tiden kunde lokalprogrammen ha lite lägre ljudnivå, men så här dålig kvalité minns jag inte att de varit trots att jag minns att de första barnprogrammen jag såg faktiskt var svartvita. :D

Reflektioner?
 
Dåligt TV-ljud

Vad jag har reflekterat över är att s-ljudet i ett ord kan höras som en kort "knäpp".
Detta sker övervägande i de lokala sändningarna och jag tolkar det som någon sorts begränsning av de högre frekvenserna i ljudet. TV:n är inte så gammal att man skylla på den.
Använder k-k-k-k-k-kabel-TV :D

/Ingvar
 
Jepp Ni har rätt. Kommer inte ihåg 100% nu men
tror att det beror på för låg samplingsfrekvens i a/d. pga nyare digital studioutr. men ej kodare.
73 Göran
 
Vad jag har reflekterat över är att s-ljudet i ett ord kan höras som en kort "knäpp".
Detta sker övervägande i de lokala sändningarna och jag tolkar det som någon sorts begränsning av de högre frekvenserna i ljudet. TV:n är inte så gammal att man skylla på den.
Använder k-k-k-k-k-kabel-TV :D

/Ingvar

Tycker kunskapskanalen med ibland aldeles utmärkta program har dåligt ljud som ovan. Har fortfarande analog ComHem kabel-TV, så digitalbiten är väl centralt någonstans.
 
Jag har aldrig hört dåligt ljud???
Är det inte frågan om att ni kör med modulator till TV:n och att FM ljudet ligger snett eller är övermodulerat?
 
Jag har aldrig hört dåligt ljud???
Är det inte frågan om att ni kör med modulator till TV:n och att FM ljudet ligger snett eller är övermodulerat?

Då skulle det väl gälla alla program. Vad det gäller loopandet så måste det vara ett svart hål i modulatorn som påverkar tiden. Hehe...

Nä ni kanske har bättre prylar i lokal TVn där i Värmland. Vad det gäller Gävle-Dala så kan skräcksenariet bestå i att trots låg nivå så klipper det och "s" blir överstyrda och klippta och sen hamnar ljudet upprepande gånger i loopar. "Drrrrrrrr". Allra värst blir det när det lokala vädret sänds och Tone i från Stockholm dyker upp. Förutom att det loopar så man i extremfall inte fattar vad det ska bli för vädret händer det att även bilden fastnar eller loopar. Å sen på grädde på moset efter detta så klipps reklam i från Stockholm in med mer än fullt ljud och buller och bång. :eek:

Det händer inte bara i min TV utan även andras oavsett Boxer och marknät eller kabel-TV.

Det verkar som att teknologin blir billigare och mera tillgänglig, men kvalitén den prutar man bort....
 
Igår var Tone framme och inte det minsta hack uppkom. Tror t.o.m. nivåerna var bättre än vanligt. Var det du Göran som satt vid spakarna? :)
 
Hej

Man är helt förvånad vad det skiljer mellan regionala och riksnyheter i ljudstyrkan. Som godtrogen svensk så trodde man ju att det fanns riktvärden på vilka nivåer dom ska använda men,,, Det var bättre förr HI!


73 Håkan SM7WSJ
 
Dåligt ljud i (digitala) TV-sändningar. Hittade en länk på SVTs hemsida där man presenterar "Hörbarhetsprojektet 2007". År 2008 skulle bli hörbarhetens år då man skulle ta krafttag för att få bättre hörbarhet. Det är tydligen ett stort problem, och "sjukdomsinsikt" hos SVT tyder på att man är på rätt väg.

Länk till deras projektbeskrivning (bitvis ganska kul läsning): http://www.svt.se/content/1/c8/01/04/83/61/svt_horbarbetsprojektet2007.pdf
 
Ja, det var intressant läsning från SVT. Tack SM6CDN! Fast ljudproblemen var lite annorlunda än det som tråden började med. Vi får hoppas att det kan lösas på ett bra sätt och inte bara skylla på att vissa människor hör dåligt. Det är ju helt klart att folk hör olika bra/dåligt, men det blir ju inte bättre av att sändningarna varierar i ljudstyrka då man ska visa kommande program mellan de olika inslagen. Då är man ju tvungen att minska volymen för att man inte ska hoppa av soffan och sen när programmet börjar igen är ljudet för svagt. Det ska bli intressant att se hur de löser problemen. Man har visserligen fjärrkontroll, men den springer man ju inte runt med hela tiden. En sak är säker! Ljudet var jämnare förr! Eller...vad tycker ni? :rolleyes:
 
Last edited:
Serr nu på Tone 09:44 och det hackar och loopar som vanligt igen. Samma var det sent i går kväll. Det var nog bara en tillfällig uppryckning. Sen när reklamen kommer så "Henningsooooooooooorrrrrrrrrrrrrrrrrrggggrrrnnsss el i Falun" Undrar om Henningsson vägrar betala eller vad det är??? Eller det kasnke ör ett reklamtrick eller ett sätt att göra så att lokalinslagen får samma längd i hela landet?
 
Tycker kunskapskanalen med ibland aldeles utmärkta program har dåligt ljud som ovan. Har fortfarande analog ComHem kabel-TV, så digitalbiten är väl centralt någonstans.

Ja, igår kväll fick jag nog av läspande och fräsande "S" så jag gjorde en felanmälan till ComHem. Det är mest framträdande på lokala nyheter och direktsändningar. Dessutom skiljer ljudnivåerna oerhört mycket mellan olika kanaler. Vet inte om det är ett lokalt fenomen.
Men SM4RNA, du talar om reklam så då är det väl TV4 som bråkar hos dej? :confused:
/Ingvar
 
Ja!
Jag har ljudproblem bara med SVT1 och SVT2, men i ditt fall verkar det vara TV4 som bråkar, eller har jag missuppfattat?
/Ingvar

Jag skulle säga att ljudproblem finns på alla kanalerna i olika omfattning. Hittills har jag inte angett nån särskilld, men TV4 verkar ha störst problem med loopandet. Det förekommer på andra kanaler med. Nivåproblem har alla kanaler men lokal-TV på respektive kanal har störst problem. När det gäller överstyrt och SSSSsssss så leder Kanal 6 de veckor de har den kvinliga hallåan stort.... Mycket stort t.o.m.
 
Felanmäl till kabelbolaget så får de gå vidare om inte problemet ligger hos dem!
Om många klagar så förstår de att det måste åtgärdas, men om ingen säger nåt så händer inget. En stående fråga då man felanmäler är: Har din granne samma fel? :D
Fast det är klart, de måste ju sålla bort en del...
/Ingvar
 
Felanmäl till kabelbolaget så får de gå vidare om inte problemet ligger hos dem!
Om många klagar så förstår de att det måste åtgärdas, men om ingen säger nåt så händer inget. En stående fråga då man felanmäler är: Har din granne samma fel? :D
Fast det är klart, de måste ju sålla bort en del...
/Ingvar

Det finns mycket man kan klaga på, men det med nivåerna orkar jag inte. Det är just loop-fenomenet som irriterar mig mest och jag har svårt att tro att det händer på annat ställe än i början på signalvägen. Men det är klart om man ringer till kabelbolaget så kanske man får höra vad de skylls på att de kan ha det så här år efter år. Intressant i sig.
 
Back
Top