Datauttaget i FT817??

sm7rdx

Member
Jag har just försökt köra PSK31 på FT817 med hjälp av datauttaget
och Hamradio Deluxe. Ingen somhelst framgång :mad:
Jag hittade ett kopplingsexempel hos K6XX som jag testade.
När jag ser signalerna i "vattenfallet" markerar jag en av dem.
Ingen avkodning alls.
Vad har jag missat? Eller är det viktigt vilket ljudkort man har?
 
Problemet löst.
Använder Linux istället. gMFSK och Grig gör ett utmärkt arbete.
Använde olika Win-program först. Hur dum får man bli? :)
 
Vill inte elda i OS-debatten men ...
Jag kör PSK31 Delux (de va säkert de du oxo gjorde) samt en massa andra program i både win och ux miljöer med min 817. Jag tror inte det felet du upplever sitter i OS-et.
PSK31 Delux vill att man har rätt sidband inställt för att dekoda signalerna.
73 Göran
 
Använde olika Win-program först. Hur dum får man bli? :)

Ja, då förstår jag! _Det_ kunde jag berättat tidigare... :D ;)
Obs! Smiley'n!!!

Jag är själv Linuxanhängare till 100%, kör bara linux hemma. Förutom för PSK-31...
Jag får inte rig-kommunikationen att funka från min laptop till FT-817 under Linux.
Laptop'en saknar com-port så jag kör med en USB-COM adapter från Classe. Denna funkar utmärkt i Ham Radio Deluxe, men inte alls under Linux. :mad:

Själva USB-COM adaptern funkar under Linux så länge man gör "vanliga" saker som att confa en ciscoswitch eller liknande. Men inte mot rigen. Det verkar hänga ihop med hur den hanterar DCD för PTT.

Så just nu har jag windows bara för att köra HRD mot radion. :(

Någon som har erfarenhet av USB-COM adaptrar och Linux, när det gäller styrning av radio. :confused:

73 SM0RVV
 
Jag tror det beror på vilken hårdvara adaptern har och att linux kärnan kan känna igen chippet som adaptern använder för att få full användning, och hjälp av rätt drivrutin. mer än så vet jag inte .. kanske svaret kan hittas med google: USB-COM adapter for linux eller liknande sökning ..
 
Vill inte elda i OS-debatten men ...
Jag kör PSK31 Delux (de va säkert de du oxo gjorde) samt en massa andra program i både win och ux miljöer med min 817. Jag tror inte det felet du upplever sitter i OS-et.
PSK31 Delux vill att man har rätt sidband inställt för att dekoda signalerna.
73 Göran

Jo, det var ju så att jag försökte få PSK 31 Deluxe att fungera, plus några andra program.
Jag tänkte inte på/visste inte att "rätt" sidband var viktigt. Riggen ställdes på DIG-mode automatiskt.
Sidbandet var jag noga med i andra äldre mode som RTTY och Amtor. Men det är historia.
Det har ju inget med OS att göra. Men jag är van vid att när ett program för Win
presenteras så funkar det. I Linux får man lirka lite. Jag har kört HRD förr, några år sedan.
Då var det i princip PnP, eller så hade jag bara tur :)
Nu är jag i luften vilket är huvudsaken, Linux gör det bara roligare för mig. En fjäder (Apache?) i hatten s.a.s. :rolleyes:
 
Kul att se att du fick liv i grejjorna.
Jag har både Ubuntu Fedora och XP i min "hamradiolaptop".
mest blir det XP för att det är bäst på surfet.
Radio kör jag med det som faller in. Körde en del på 10MHz på sportlovet i fjällen.
Hittar nu inte den inställningen jag menade i PSK delux. Måste ha varit i något annat prog.
Vi kanske ses på skärmen framöver.....
73 Göran
 
Ahh, tack SM7RDX.
Du fick mig att ta tag i problemet igen.

Nu har jag faktiskt genomfört ett QSO från Linux med gMFSK.

Det visade sig att "hamlib" har en dold option. Man kan stänga av dcs och rts om man bara vill styra rigen med seriekommunikation (även sriekomm för PTT styrning).

"grig" t ex kan inte hantera den optionen. När jag startar programmet så går radion över i TX direkt. Några andra PSK-program funkade lika som "grig".

Men då provade jag gMFSK. Och Bingo!
Det programmet klarar av att styra "hamlib" korrekt inklusive dolda optioner vilket i sin tur styr rigen.

Adjöss windows! ;)

73 SM0RVV
 
Back
Top