DDS VFO

SM3GUJ

Well-Known Member
Sedan början av 1980-talet är jag ägare av en Ten-Tec Argosy 525 transciever. Den har en del bra egenskaper, bl.a. utmärkt QSK.
Och även en del dåliga, bl.a. en inte riktigt stabil PTO. Råkar man slå näven i bordet, så kan den hoppa iväg en bit i frekvens.
Då jag tycker att den är trevlig i många avseenden, så har jag länge funderat på om den inte går att förbättra. Nu har jag hittat en byggbeskrivning på en DDS VFO som passar till min transciever.
Ten-Tec CorsairII PTO
Det fina är att det verkar vara lätt att få tag på delar till att bygga den.
DDS-kortet, med AD9850, kan köpas från Elektrokit, och "rotary encodern" finns hos Farnell.
Men nu har jag hittat sajter där man tycker att spektrumet från en 9850 inte är tillräckligt bra, det blir tydligen oönskade signaler på relativt nära håll från nyttosignalen. Finns det någon på detta forum som kan hjälpa mig bedöma hur pass dålig/bra denna DDS VFO är? Eller har något annat förslag?
 
...spektrumet från en 9850 inte är tillräckligt bra, det blir tydligen oönskade signaler på relativt nära håll från nyttosignalen. Finns det någon på detta forum som kan hjälpa mig bedöma hur pass dålig/bra denna DDS VFO är? Eller har något annat förslag?

Som läsare av QEX så passerar en del DDS artiklar, 9850 är rätt gammal nu och 9850 är en 10-bitars som är nackdel för oönskade signaler.
Det finns 14-bitars DDS 9951 (QEX May/june 2008).
 
Är det jobbigt att fixa instabiliteten på PTO´n eller är det kanske rentav omöjligt?
 
Som läsare av QEX så passerar en del DDS artiklar, 9850 är rätt gammal nu och 9850 är en 10-bitars som är nackdel för oönskade signaler.
Det finns 14-bitars DDS 9951 (QEX May/june 2008).
Jag har förstått detta av det jag läst på nätet. Men eftersom jag har en del brister i mitt digitalteknikkunnande, så vill jag helst ha ett färdigt koncept.
Bl.a. kan jag inte programmera mikroprocessorer.
Det jag kanske helst hade velat ha svar på här på forumet är om jag kan förvänta mig att bli nöjd eller inte med den lösning med 9850 som jag har hittat. En del har ju byggt den och verkar vara nöjda.
Vad jag har läst så skulle man kunna få en förbättring genom att låta DDS:en styra en VCO som får svänga på samma frekvens. Men hur man då gör en lämplig koppling med VCO och fasjämförare har jag heller inte riktigt klart för mig. Men det kan jag nog hitta på nätet.
Jag skall försöka få tag i den artikel som Du anger. Tack SM0NCL!
 
Är det jobbigt att fixa instabiliteten på PTO´n eller är det kanske rentav omöjligt?
Jag har sett att det åtminstone tidigare har gått att köpa nya stabilare PTO:er från Ten-Tec. Men dels kostar dom ju en del, om dom finns kvar över huvud taget. Sedan tyckte jag kanske att nyare teknik kan vara bättre. Jag har också sett en artikel där man antyder att bättre skärmning av PTO:n skulle kunna hjälpa. Detta ställer jag mig dock tvivlande till. Vad jag sett själv, så har det att göra med mekanisk stabilitet. Det är spolen och mekaniken runt den det hänger på, vad jag kan förstå. Tack för dina synpunkter! För en sån här grej är det givande att ha några att "bolla" frågan mot.
 
Undertryckningen av diskreta spuriouser hos AD9850 ligger i häraden 75 - 80 dB vid utfrekvenser runt 5 MHz.

Detta är en bättre undertryckning än vad den absoluta merparten av alla sändare har som finns på marknaden.

Du kommer nog bara att kunna märka skillnaden när du lyssnar på en enda stark och i sig själv ren signal som t.ex. kalibratorn utan någon antenn ansluten.

Annars kommer spuriouserna för det allra mesta att försvinna i den matta av brus och sändargenererade "spurrar" som finns på i synnerhet HF-banden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Undertryckningen av diskreta spuriouser hos AD9850 ligger i häraden 75 - 80 dB vid utfrekvenser runt 5 MHz.

Detta är en bättre undertryckning än vad den absoluta merparten av alla sändare har som finns på marknaden.

Du kommer nog bara att kunna märka skillnaden när du lyssnar på en enda stark och i sig själv ren signal som t.ex. kalibratorn utan någon antenn ansluten.

Annars kommer spuriouserna för det allra mesta att försvinna i den matta av brus och sändargenererade "spurrar" som finns på i synnerhet HF-banden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Tack för svaret Karl-Arne!
Det kanske är läge att beställa ett DDS-kort med 9850 från Elektrokit då.
 
Ungefär som en LC-VFO.

Lite bättre nära mittfrekvensen,
något sämre längre ut.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
annat alternativ som jag köpte. Funkar bra. Komplett med "allt" utom låda. Men den ska väl byggas in. N3ZI 2010 DDS-2 1Hz Step DDS KIT
Hej! Tack för tipset! Jag har tittat på den, och har väl inte helt klart för mig hur den kan implementeras i den påtänkta transcievern, men av texten att döma, så verkar det gå? Frekvensområdet skall begränsas mellan 5.0 och 5,51 MHz.
Annars om verkar den vara bra om man skulle vilja bygga sig en SDR för HF.
 
Förstår inte riktigt hur du menar där.
Begränsningen blir i det här fallet en manuell fråga. Alltså veva inte utanför gränserna?

Den där genererar ju "alla" frekvenser från LF till 40 MHz.
 
Förstår inte riktigt hur du menar där.
Begränsningen blir i det här fallet en manuell fråga. Alltså veva inte utanför gränserna?

Den där genererar ju "alla" frekvenser från LF till 40 MHz.
Displayen i riggen visar kiloherztalet ut från HFO:n, dvs den frekvens som går in till mottagarblandaren. MF-en är 9 MHz. Man ser alltså inte frekvensen som PTO:n ger direkt. Om man istället har en DDS som går upp till 40 MHz så kan det bli svårt att få rätsida på inställningarna, om DDS:en är mycket utanför området.
 
Aha - du äger en Argosy II 525 inte en Argosy 525. Då förstår jag dig lite bättre.:)

Liksom lite skillnad då.

Själv skulle jag i det fallet göra följande modifiering:
- kasta ut PTO + Bandoscillator/Kristaller + räknare och LED-display ur riggen
- ersätta med föreslagen DDS
- Ställa in IF till 9MHz i DDS:en och använda dess display istället för den borttagna LED-displayen.

Lycka till!
/Lars
 
Vill du inte nödvändigtvis experimentera med DDS Vfo så enklaste metod torde vara sk. Huff & Puff stabilisering.
Kolla HansSummers.com
//el
Tack för länken!
Det verkar finnas en hel del intressant där.
Jag har funderat på huff&puff, men jag tror att VFO:n (PTO:n) kan göra för stora hopp för att det skall fungera.
 
Aha - du äger en Argosy II 525 inte en Argosy 525. Då förstår jag dig lite bättre.:)

Liksom lite skillnad då.

Själv skulle jag i det fallet göra följande modifiering:
- kasta ut PTO + Bandoscillator/Kristaller + räknare och LED-display ur riggen
- ersätta med föreslagen DDS
- Ställa in IF till 9MHz i DDS:en och använda dess display istället för den borttagna LED-displayen.

Lycka till!
/Lars
Hej Lars!
Nej, det är inte Argosy 525D, utan en analog 525. Jag tog bara en genväg när jag skrev förra svaret. Jag har studerat skillnaderna mellan 525 och 525D. Så jag planerar att sätta in en frekvensräknare som ersättning för skalmekanismen med visaren. Nämligen denna: KD1JV Digital Dial - QRPKits
Jag har haft mycket problem med skalvisaren, jag har fått fixa till den flera gånger.
Om jag gör som Du föreslår, så skulle jag då även behöva byta ut enheten bandpassfilter 80786 för att få en heltäckande rig.
Annars blir det stora delar av frekvensområdet på den av dig föreslagna DDS:en där riggen inte fungerar.
Jag har ju både andra transcievrar och mottagare som är heltäckande, så det är inte min målsättning.
Snarare att få till en Argosy som fungerar bra, men ändå ser ut och beter sig som en Argosy (II).
Således vill jag också ha frekvensvisningen med LED-display och inte med LCD.
 
Tack för länken!
Det verkar finnas en hel del intressant där.
Jag har funderat på huff&puff, men jag tror att VFO:n (PTO:n) kan göra för stora hopp för att det skall fungera.

Eftersom TT är en "bandmaskin" och VFO har smal frekvensområde, typ 500 kHz, så huff-puff ska inte ha några problem med frekvenslåsning. Kapicitansdioden / inkoppling av korrigeringsdelen spelar roll förstås -fast vissa använder t.ex röd LED som kapacitansdiod med framgång.
 
så huff-puff ska inte ha några problem med frekvenslåsning.

H&P kompenserar inte för snabba förändringar. Endast långsamma. Så frekvensskutt av typen "slå näven i bordet" lämnar den därhän.
Har själv satt in en Huff&Puff-krets i min K1.
 
H&P kompenserar inte för snabba förändringar. Endast långsamma. Så frekvensskutt av typen "slå näven i bordet" lämnar den därhän.
Har själv satt in en Huff&Puff-krets i min K1.

Jo, om det är några lösa delar in i PTO och man har behov att slå näven i bordet så bäst att skaffa ett separat bord för detta ändamål :D
 
Back
Top