.........de "anropssignal"

Oförskämdheter i etern

Ni som kör kortvåg och CW, hur gör ni efter att ni ropat CW och en svag station som inte ligger exakt på er frekvens säger de och sin anropssignal? Hur 17 vet man om det är en själv som denne operatör anropar?

73 de Bjarne

Sålde min HW101 på Tradera för några veckor sedan och för att förvissa mig om att den uppförde sig någerlunda hyffsat så slängde jag ut 10 meter lina i vardagsrummet mellan två gardinstänger och rattade in SSB bandet på 40 meter och får då lyssna till ungefär följande där "signal X" är en DL och jag benämner dom bara som X och Y

CQ CQ CQ DX "signal X" CQ CQ CQ DX "signal X"

Här svarar "Y" kom igen X"

"X svarar" Du sänder på fel frekvens, vänligen justera din sändare.

"Y" Nej, jag sänder på rätt frekvens, det är du som har fel på mottagaren.

"X" Här finns inga fel, justera din sändares frekvens.

"Y" Jag ser väl vad jag sänder på, är du dum.

"X" Slå av din RIT och justera frekvensen, är du förståndshandikappad.

"Y" Det finns ingen RIT på min station, Om jag sänder på fel frekvens så kan du ju inte höra mig.

"X" Du ligger 150 Hz fel, jag sänder exact på 440

"Y" Herregud, justera då din RIT


Och så bollades den ena kommentaren värre än den andra och detta pågick i ca 10 minuter tills X kroknade och började CQ CQ CQ DX
Undrar vilken av dessa herrar som minst förtjänade sitt Cert?

Liten lördagsanekdot.

Stationen blev såld och jag fick 1700 kronor av en kollega.
Dessa pengar används nu till ett nytt ståendevåginstrument + antenn :)

73 de Lars
 
Så du har en kollega som oxo är sändaramatör....någon man känner kanske?

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Hej Bjarne,

Jag menade Amatörradio kollega :)

Det var Anders i Ljungby som köpte, mins inte signalen, men såg nu att det låg en till HW101 på Tradera som är upp i över 3000 kronor, så kanske sålde för billigt, men så är det med auktioner, ibland har man tur ibland otur :):) Jag är ändå nöjd.

Lars
 
Back
Top