Delar till IC-765 / IC-760

SM7WDG

Well-Known Member
För en del år sedan fick jag en IC-760 utav av en radioamatör och jag har varit glad för denna stationen och hade nu tänkt att den skall hamna på mitt andra QTH.
Men redan när jag fick den var den dålig i PLL delen, någon brusten lödning och Trimmers som inte var så glada.
Jag kan peta lite på dom o så funkar det ett par veckor för att sen sluta igen. Det vill jag gärna slippa när den inte står nära en arbetsbänk.
Trimmerna är jäkligt små och inget som verkar hittas överallt , så jag vore tacksam för info om vart jag kan hitta dom.
Så det jag behöver är följande..


C226 CV38D 2001 (Hittar ingen data på den)

C37 CVSSA0701 7pf
C29 CVSSA0701 7pf
C20 CVSSA1001 2,7 - 10 pF
C11 CVSSA1001 2,7 - 10 pF


Stort tack på förhand.

Freddy / SM7WDG
 
Det går bra med 10 eller 15 pF till alla. de skall ju timmas till rätt spänningar vid resp frekvens.
Teoretiiskt kulle det går med fast kondingar om man kunde trimma och mäta upp en variabel konding.
Förr hade ELFA Phlips trimrar av transparant plst, bara mäsing, de funkade mycket bra, men är svåra att få tag på numera.
Man får kanske acceptera att hålbilden är olika om man får tag på ny trimrar. de tär gott om plats så det går att bocka benen, och kompromissa lite, bara de blir ordentligt ditlödda.
Trimkondensatorer är idag en utrotad art, dvs finns nästan inte. Man använder inte elektromekaniska komponenter, för dyrt....
Kolla hos BHIAB, tror han har små keramiska med försilvrade ytor.
https://www.bhiab.se/perl/index.cgi
Får du bara dit stabila trimmrar, så kommer radion att gå problemfritt i alla sina år.

De sitter i VCO lådan, en plåtlåda av rätt kraftig plåt. Ta ut hela PLL kortet.
Försök inte att löda av locket på den, du kommer bara att smälta allt.
Löd istället loss hela lådan, underifrån, först en tunn skärmplåt, sen 8 stift från lådan så lyfter du hela lådan.
Ev finns det vax i lådan som skall fixera komponenterna, mot mikrofoni.
Tälj rent där de nya trimrarna skall sitta.

SM4FPD
 
! Tälj rent där de nya trimrarna skall sitta? - Är det Morakniv som gäller då?

- Jag tänkte mig en operation mot en sådan där igenlödd plåtlåda, fast det var i en Yaesu, som tur var så skippa jag inbrottet och det gick bra ändå..

- Take care, innan det är för sent!

/Sven.
 
Nej SM0HXO, en morakniv är lite stor, även om vi nu talar om "jättelika" trådmonterade komponenter.
En 3 mm skruvmejsel för att borra och skrapa lie så det blir en "brunn" i vaxfyllningen för den nya trimmern.
Ordet tälja var kanske ett lite fel valt ord, men jag tänkte lite på skoj bara.
Morakniven är dock bra att ha när större kablar skall skalas, eller om man vill tälja grillpinnar i skogen.

SM4FPD
 
Back
Top