Den LEDe störarens många skepnader

SM0KBW

Well-Known Member
I annan tråd nämnde jag denna:
Sonen var på IKEA och köpte ramper med LED för att monteras i bokhyllor m.m. Det följde med en liten kontrollbox för att styra färg och styrka.

De högre kortvågsbanden släcks praktiskt taget ut när han har dem på. Nu vet jag om det så det är bara ge order om mörkläggning

Men det är ytterligare en spik i vår hobbys kista!

SM0GLD bidrog med länk: DIODER LED ljuslist, 4 delar - IKEA
 
Vi är numera fullutrustade på jobbet för mätning av ledningsbundna störningar.
Det skulle verkligen vara intresant att mäta upp en sådan ljuslist.


Här en mätning på en 4W ledlampa

4Wledlamp.jpg

Denna lampa klarar sig precis under "ribban" men jag upplever ändå en förhöjd brusnivå så den går bort.

/Micke
 
KBW de APQ.

LED-störningar.
Otrevliga saker. Min fråga är hur dessa störningar tar sig in i mottagaren.

Givetvis har du antennen utomhus. Om du har en koaxmatad dipol och har fått bort alla mantelströmmar på den samma innebär det att störningen tar sig igenom husväggen eller fönster och når antennen.
Om du matar antennen med bandkabel eller stege kan störningen ta en genväg direkt till matningsanordningen.
Har du en balanserad tuner i shacket, kanske i fönstret, av något slag har störningen en kortare väg att nå mottagningen.

Själv har jag lagt ner ett enormt jobb att slippa QRN från all hemelektronik inomhus.
All koax i radiorummet sker med RG-214 (dubbelskärmad) eller motsvarigheten till RG-58 (kommer ej ihåg beteckningen). På alla "klena" koaxialkablar har jag trätt på rikligt med ferrittuber, dessa "rör" som finns på datakablar. Detta för att "mota Olle i grinden", hi.

Koaxialkablar går sedan nedgrävda fram till små stolpar som sitter under dipolantenner och loopar eller går dom inne i fackverksmasterna till riktantennerna.

Inne i huset är brusnivån mycket stark. På en transistormottagaren är t o m lokala FM-station nästan "maskerad".
Ett tag hade frugan en plasma-TV, ve och fasa, men mottagning på amatörfrekvenserna med ovan beskrivna koaxarrangemang var perfekt.

Jag är därför nyfiken om du har kommit fram till hur störningen tar sig in i mottagaren?

p.s. Jag matar kraft till radiostationen direkt från el-centralen med en dubbelskärmad 3-fas kabel som går i ett jordat pansarrör. Jag har trätt på rikligt med ovan nämnda ferritrör på alla faserna.

73 o. lycka till med QRN-sökning

Bengt
SM6APQ
 
@APQ:

Det är väldigt bra tips du kommer med, tyvärr bor jag i lägenhet så det är bara delar som applicerbart för mig.

Störningarna tar sig in via antennen. Har inte några "snap on" filter hemma men tänkte skaffa några att dels sätta på ledningarna till LED belysningen men även på koaxen till stationen. Har ett nätfilter inbyggt i den skarvsladd som matar radion.

Behöver jag verkligen köra så utgår en order om mörkläggning ;)
 
Vi är numera fullutrustade på jobbet för mätning av ledningsbundna störningar.
Det skulle verkligen vara intresant att mäta upp en sådan ljuslist.
/Micke

Sonens "ramper" är fasttejpade och är inte så lätta att ta bort, annars hade de varit ett bra testobjekt!
 
Med tanke på SM6APQ inlägg ang frågan om hur störningen tar sig in i mottagaren.
Jag tänkte på hur man kan skapa möjligheter att verifiera balansen i stegen etc.
Det har ju talats om RF-ampmeter i stegens båda trådar, en RF-strömtång över koaxen etc.
Ett prov kunde vara att tillfälligt koppla ur antennen uppe i matningspunkten och där sätta ett motstånd, 50 - 200 OHm. Med en sådan "antenn" borde det vara helt tyst i mottagaren. Om inte har vi matarledningsstrålning.
Det finns äldre riggar, TRX RX som hör andra vägar än genom antennjacken.
Här har vi raioamatörer nytta av EMC kraven på en radiostation. Den skall ha "kallt" chassi, dvs ingen chassistrålning och "hör" därmed inte genom varken jord, matningspäniinming eller höljet.
En gammal radio låter ibland utmärkt om man ansluter antennen till jordskruven.
Det gör knappast en modern CE-märkt apparat.
Om det nu inte är fuskat med CE-märkningen.
Dvs koppla bort antennen och hör om mottagaren är tyst. Om inte får man lägga störningsbekämpning på nätsladd och jordsladd. Kanske sladdar till datorn, telegrafnyckeln, och i vissa fall även mikrofonsladden. Jag har sett radiostationer som lyssnat bra genom mikrofonsladden. Och den antennen kan ju vara nära en störningskälla.

Kort sagt felsökning, som att bekämpa störningar är en form av felsökning som när det är klurigt måste bestå i att testa det mesta och noggrannt registrera vad som händer. Prova även saker man inte tror på.

de
FPD
 
I annan tråd nämnde jag denna:
Sonen var på IKEA och köpte ramper med LED för att monteras i bokhyllor m.m. Det följde med en liten kontrollbox för att styra färg och styrka.

De högre kortvågsbanden släcks praktiskt taget ut när han har dem på. Nu vet jag om det så det är bara ge order om mörkläggning

Men det är ytterligare en spik i vår hobbys kista!

SM0GLD bidrog med länk: DIODER LED ljuslist, 4 delar - IKEA
Man riktigt ser på bilden i länken att det rör sig om radiostörningsutrustning.:(
Är den CE-märkt?
 
Så, här kommer äntligen ett foto nätagget till LED-belysningen.

Är inte helt hemma på CE-märkning men bokstäverna finns ju där ;)


Det finns ett reglerdon på lågspänningssidan som kan vara boven i dramat. Som SM4FPD föreslog så skulle inte en strömprobe vara fel. Ska prova att fram drummeln (pirat dremmel) och såga isär en 4C65 kärna och se vad man kan åstadkomma.

LED-belysningen är det enda som för tillfället stör på HF-banden så jag tror att jag lyckats ganska bra med antenninstallationen, så det blir nog i första hand belysningen som kommer hamna i fokus.

Men det är jättebra råd som dykt upp i tråden och kan nog ändå komma till nytta. Tack för det!
 

Attachments

  • nät_led.jpg
    nät_led.jpg
    17,2 KB · Views: 78
Jag ser inget Rohs märke på dennna pryttel.
Nog finns det lödningarna i den och något undantag för blylod finns väl inte för sådan eleketronik. Den kanske är så gammal att den är för tiden före Rohs.

de
FPD
 
Jag ser inget Rohs märke på dennna pryttel.
Nog finns det lödningarna i den och något undantag för blylod finns väl inte för sådan eleketronik. Den kanske är så gammal att den är för tiden före Rohs.

de
FPD

Den är inköpt vid årskiftet 12/13 så den bör följa ROHS direktivet!

Är det krav att detta skrivs på utsidan?
 
Last edited:
Den är inköpt vid årskiftet 12/13 så den bör följa ROHS direktivet!

Är det krav att detta skrivs på utsidan?

RoHS och RoHS2 är numera ett krav för CE-märkning så mig veterligen räcker det med CE.
 
Får man diskutera även byggstrålkastare av LEDtyp med PIR detektor i den här tråden, eller blir det för rörigt?
 
@SM2VJX:

Får väl anses som "ägare" till tråden. Du är välkommen med O.T!

Tycker personligen att det blir tråkigt om man kräver strikt ämnesdisciplin.

För vi är inte så många medlemmar i forumet och det blir en massa trådar med ett fåtal inlägg, i synnerhet om man kräver att alla ska skapa en ny tråd om det är lite O.T. Det är skillnad på forum som Eham där det är kanske uppåt 100 000 användare, där det gäller att hålla ner brusnivån.

För egen del är det väl bara ren "Trollning" utan humor som retar.

Vad som skulle kunna vara värt en egen tråd är att vi alla är dåliga på att markera ironi och skämt, vilket kan skapa onödig irritation. Jag är t.ex fundersam om ditt inlägg är ironiskt eller inte!
 
Last edited:
@SM2VJX:

Får väl anses som "ägare" till tråden. Du är välkommen med O.T!

Tycker personligen att det blir tråkigt om man kräver strikt ämnesdisciplin.

För vi är inte så många medlemmar i forumet och det blir en massa trådar med ett fåtal inlägg, i synnerhet om man kräver att alla ska skapa en ny tråd om det är lite O.T. Det är skillnad på forum som Eham där det är kanske uppåt 100 000 användare, där det gäller att hålla ner brusnivån.

För egen del är det väl bara ren "Trollning" utan humor som retar.

Vad som skulle kunna vara värt en egen tråd är att vi alla är dåliga på att markera ironi och skämt, vilket kan skapa onödig irritation. Jag är t.ex fundersam om ditt inlägg är ironiskt eller inte!

Det mesta jag skrivit är med ironi, humor och glimten i ögat.

Jag tycker också att det är tråkigt med stiltje i trådar, och har absolut inget emot utvikningar och stickspår.

Man kanske måste börja gödsla sina inlägg med såna där smajlisar som ungdomarna använder
 
Det mesta jag skrivit är med ironi, humor och glimten i ögat.

Jag tycker också att det är tråkigt med stiltje i trådar, och har absolut inget emot utvikningar och stickspår.

Man kanske måste börja gödsla sina inlägg med såna där smajlisar som ungdomarna använder

Tyvärr är det nog så, vi är många som inte träffats och har kunskap om hur pass humoristisk den andre är.

Rätt använt så är de inte en plåga. De uppstod faktiskt för rätt länge sedan i Internets barndom just för att undvika flamewars. Ursprungliga gubben fyllde ju 30 nyligen så ungarna har inte monopol på dem!

I telegrafin finns ju det motsvarande "HI" för att markera humor.


Nu är vi verkligen Off Topic ;)
 
Det mesta jag skrivit är med ironi, humor och glimten i ögat.

Jag tycker också att det är tråkigt med stiltje i trådar, och har absolut inget emot utvikningar och stickspår.

Man kanske måste börja gödsla sina inlägg med såna där smajlisar som ungdomarna använder

hehe, då räknas jag alltså som ungdom...tack! :D:D:D

Apropå LED-bygglampor så har jag inte märkt av några nämnvärda störningar, däremot har konstanströmkällan brunnit upp på två stycken min kollega köpte när han renoverade.
 
Back
Top