Den lille elektrikern

SM5NFT

Well-Known Member
I mina försök att utröna om mina metspön var lämpliga för antennbygge så gjorde jag en del tester med hjälp av dipmetern.

Ett av testerna gjorde jag så att förde en mässingsplåt mot dipmetern och samtidigt lyssnade på signalen med nära "noll-beat". Till min förvåning så fick jag olika resultat beroende på hur plåten var orienterad gentemot spolen i dippan. När jag förde plåten med bredsidan mot spolen så gick frekvensen åt ena hållet, men om jag förde plåtens kant mot spolen (parallellt i spolens längdriktning) så gick frekvensen åt andra hållet :cool:

Detta är förstås elementärt, men eftersom jag saknar kunskapen så ställer jag frågan och hoppas att någon vill ge en populärvetenskaplig förklaring. Försökte googla på detta, men hamnade snabbt i matematik som jag inte förstår :eek:

/Arne
 
Last edited:
Vet inte, men om jag får gissa så kopplas plåten kapacitivt till LC-kretsen när plåten har bredsidan mot spolen och frekvensen sjunker. Med plåtens plan i spolens längdriktning kopplas den induktivt till LC-kretsen och frekvensen ökar eftersom materialet är mässing. Teorin kan testas genom att i stället ta en stålplåt. Då ska frekvensen sjunka i båda fallen.
 
Mja, man brukar säga att fast induktiv koppling till solida metallföremål, oavsett material, minskar en spoles induktans i radiofrekvensområdet, vilket medför högre resonansfrekvens. För istället att kunna öka induktansen måste materialet ha en relativ permeabilitet påtagligt överstigande 1 i radiofrekvensområdet, vilket bara vissa ferriter och järnpulvermaterial har. "Järn" som kopplas induktivt till radiofrekventa spolar sänker Q och även induktansen.

Om man däremot kopplar rent kapacitivt ökar kapacitansen, och resonansfrekvensen sjunker.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Mja, man brukar säga att fast induktiv koppling till solida metallföremål, oavsett material, minskar en spoles induktans i radiofrekvensområdet, vilket medför högre resonansfrekvens. För istället att kunna öka induktansen måste materialet ha en relativ permeabilitet påtagligt överstigande 1 i radiofrekvensområdet, vilket bara vissa ferriter och järnpulvermaterial har. "Järn" som kopplas induktivt till radiofrekventa spolar sänker Q och även induktansen.

Om man däremot kopplar rent kapacitivt ökar kapacitansen, och resonansfrekvensen sjunker.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Ja det blev fel. Det duger inte med stål för att öka induktansen.
 
Back
Top