Det försvinner e-mail via SSA.SE

sm6nzb

Well-Known Member
Hej
Det verkar som om det försvinner mail via mitt test ALIAS vhfcontest@ssa.se
Det är ju en sak som INTE LOGGAS av Glidecom så det är inte lätt att bevisa...

Någon som har en "testmetod" för detta..

Anders SM7ECM har haft problem att få fram sina loggar så han gjorde en test.
Han sände mig ett mail adresserat till 6 olika adresser och det enda som försvann
var just vhfcontest@ssa.se. Det som sändes till sm6nzb@ssa.se kom fram...

Jag tror man måste göre lite annorlunda, typ ha OLIKA mail till resp mailadress
och "numrerade" och köra flera gånger och sedan presentera resultatet...

Jag åker bort på tisdag em. men tills dess kunde ju detta testas....
Vill inte ha för många mail som vänta OM jag måste köra modem från hotellet....

Någon som vill hjälpa till ?
Det gäller alltså att maila till vhfcontest@ssa.se på ett sätt så man ser
om mailet försvinner och detta före tisdag lunch.

/ 73 Tommy
 
Kan vara spamfiltret som tar bort eposten. Jag har själv Telia och idioterna där bestämde att alla ip addresser skulle läggas in i en spamdatabas så att all epost filtrerades bort. Tack för det Felia!!!!!!! Under den tiden sökte jag ett jobb, och samtliga ansökningar filtrerades bort, så det var bara att skicka post på det gamla hederliga sättet. Det jävliga var att det tog ett halvår innan jag fattade varför ingen svarade på mina ansökningar. :mad:
 
Det funkade BRA med testmailen jag fått.
Janne SM4HFI sände 50 st som alla gick igenom och av Lasse SM6RPZ fick jag ett. Jag provade också själv med två mail som kom fram så det går inte att se något problem nu.
Kan det vara bilagorna som ställer till det....
På mitt jobb släpper man tex inte igenom ett mail med en .exe fil som bilaga men då tror jag att vi alltid får vi ett mail där det står att bilagan är stoppad.
/ 73 Tommy
 
SM7NZB said:
Kan det vara bilagorna som ställer till det....
På mitt jobb släpper man tex inte igenom ett mail med en .exe fil som bilaga men då tror jag att vi alltid får vi ett mail där det står att bilagan är stoppad.
Ah, där sade du något! Kör med detta på min egen mailserver, tex är .exe stoppat (stoppar en hel del virus faktiskt.) Men i sådana fall ska ett returmail skapas som talar om att mailet stoppats. Vet du om sm7ecm sänt någon bilaga, och i så fall vilken typ? Kan ju prova att skicka en sådan bilaga via @ssa.se också och se vad som händer för mig.

73 de Lars, sm6rpz
 
Så här fick jag på ett eget testmail:

Recipient error [450 <vhfcontest@ssa.se>: Recipient address rejected: Service temporarily unavailable]

Det fungerade strax efter och det kom många mail så det var väldigt temporärt ...

/ 73 Tommy
 
Försvunna mail

Det är inte bara "forwarded" mail som försvinner. Jag har tillskrivit SSA och bett att få lite förklaringar runt SM8. Jag körde en del från USA nyligen som W2/SM8BGK eftersom jag inte kunde använda min CU2JT signal. Man måste nämligen vara portugisisk medborgare för att kunna använda CU2-signalen.

Jag fick aldrig något svar från SSA så jag tog min PTS-licens med mig och körde som SM8. Så, det är inte bara vidarebefordran som fallerar. Eller har SSA som princip att inte besvara mail från icke medlemmar ??
 
Nytt problem med epost?

Att SSA adressera krånglar är ju inget nytt men nu verkar det vara problem med den "riktiga" adressen också. Försökte skicka min logg igår och fick följande svar.

This is the Postfix program at host mail-gw.glidecom.se.

I’m sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It’s attached below.

For further assistance, please send mail to (postmaster)

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

The Postfix program

(tommy.bjornstrom@comhem.se): host mail.comhem.basefarm.net[80.76.149.100]
said: 550 Local sender address requires authentication (in reply to RCPT TO
command)
 
SM6VTT said:
The Postfix program

(tommy.bjornstrom@comhem.se): host mail.comhem.basefarm.net[80.76.149.100]
said: 550 Local sender address requires authentication (in reply to RCPT TO
command)

Felet ligger hos comhem, det är mail.comhem.basefarm.net som klagar, vilket gör att mail-gw.glidecom.se sänder en retur.

Vilken från-adress använde du? Också en comhem-adress?

73 de Lars, sm6rpz
 
Jag skickade loggen för SK6DW förra veckan men fick aldrig något felmeddelande så där försvann mailet helt. Provade igen häromdagen och fick då efter ca 18 timmar ett bekräftelsemeddelande om att det lagrats.

Jag hade under förra året något enstaka problem med detta också men trodde det berodde på något i den här änden. Mina mail går via bbb med avsändaradress [suffix]@sk6dw.se så där är t.ex. inte Comhem inblandade.

73 de Björn
SI6B / SM6VTK
 
Hej

Comhem accepterar tydligen inte mail som kommer från comhem via SSA.Se.
Jag kan inte sända min egen logg till vhfcontest@ssa.se från min Comhem adress.
Tydligen någon slags SPAM skydd.

Ni som har Comhem, sänd era loggar direkt till tommy.bjornstrom@comhem.se

angående kvittenser på loggar så får ni normalt inte sådana.
När jag kör med min "robot" så kan jag slå på detta men då får jag inte
mailet utan bara bilagan. Lycos eller spray mail stoppar tyvärr roboten pga att bilagorna blir förändrade. Framtiden är att roboten går jämt och kvitterar allt som kommer.

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Back
Top