Det var bättre förr, och är lika bra nu, åtminstone hos ReVox Zentralservice!

SA0BLI

Well-Known Member
För 15 år sedan fick jag efter mycket letande tag på ett ReVox B710 Mk2, 4-motors kassett-däck, utvecklat av Willi Studer i Switzerland.
På sin tid representerade det den absoluta toppen av vad man kunde ta fram. Det kostade en förmögenhet och kundkretsen var naturligtvis fantaster, kassettofiler, och en del myndigheter.
Ett antal B710 gick som bandregistrerare av tornkommunikation på flygplatser mm och några fick användning i vissa sammanhang.

2001 åkte jag ner till Villingen i Schwarzwald med denna exotiska sena 80-talsmaskin för en komplett "Laufwerküberholung, vilket i praktiken innebar totalgenomgång upp till eller överträffande specade värden, för bandspänningar, styrningar, svaj mm. Plånboken fick sig en rejäl snyting då genomgången kostade €600 plus resan ToR.

Väl hemma i Svedala har jag kört maskinen regelbundet, som behändig bandregistrerare och för att ta upp rundradio mm. Så hände det som inte fick hända. En nätdel i ett båtankare fick spunk, och kortslutningstransienten slog ut 80-talslogiken för bandstyrningen.

Kaputt, auf Deutsch!

Reparation i Sverige var inte att tänka på då vår vän med kompositörsnamnet konstaterade att detta var den enda modell han inte åtog sig! Så dyster i hågen letade jag efter kvitton och tel nummer för att se om firma ReVox möjligen fanns i livet och kunde hjälpa en entusiast med en gammal juvel som kastat in handsken.

Då händer underverket! Tro det eller ej, ReVox svarade på en 15 år gammal mailadress inom 24 timmar med fullständiga instruktioner för hur jag skulle sända ner mitt Gerät till Villingen. De sände till och med upp orginalförpackningar att packa ner tingesten i! Ovanpå detta angav de namnet på tjänstgörande verkmästare på ReVox Zentralservice och samtliga detaljer i nersändningsproceduren resp felsökningen.
Jag blev så tagen av nivån och kvaliteten och långsiktigheten i detta att jag knappt trodde det var sant.
Det var närmast surrealistiskt att i dessa tider när alla struntar i allt och konsumtionselektronik är i stort sett irreparabelt värdelös även vid småfel att möta denna kvalitet!

Det var klart bättre förr, men ibland är det lika bra nu, åtminstone hos ReVox Zentralservice!

73 de Fredrik / SA0BLI
 
Det gamla fina HiFi-märket QUAD har i alla fall tidigare varit kända för en otrolig service där det gått att skicka in alla deras produkter för reparation. Säkert inte billigt. Deras gamla förstärkare är annars lätta att hålla vid liv med sedvanligt gördetsjälvande. Googla på Jörgen Städje QUAD 303 för reptips. Exakt samma fel är f.ö. fixat på mitt exemplar. Några år senare exploderade en annan elektrolyt i den förstärkaren men den fungerade ändå! Det blev dock byte av alla elektrolyter och sedan har den funkat fint.
 
Visst var det bra service - det var ju en amatör som sålde Quadförstärkaren: SM5LI. Användes t.o.m. i telefonväxlar till ¨Fröken Ur^om jag minns rätt? Han bodde på Norr Mälarstrand i Stockholm och hade sin sommarkåk nära Studsvik. En välkänd ham en gång i tiden. Skriver Hans SM5KI
 
På min gamla QUAD finns en dekal med "Harry Thellmod AB", var det möjligen SM5LI?
 
Back
Top