SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
Vår hobby är ju avsedda att främja experiment.
Jo sett historiskt för hundra år sedan så var det så. Allt började med radiotekniska experiment på komponentnivå. Allt var okänt och oprövat. Det ena gav det andra och radioutrustningen blev allt bättre. Men helt strikt om vi utgår ifrån ITU definitionen vilken PTS anpassat till de svenska förhållanden gäller det fortfarande. Tekniska experiment i ett personligt intresse utan vinningssyfte.
Dagens amatörradiohobby kan också ses som en möjlighet att förverkliga sina egna ideér och experiment med radiosändare eller använda de tilldelade amatörradiofrekvenserna i enlighet med PTS föreskrifter. Alla som har ett amatörradiocertifikat har denna möjlighet. Vad som sedan görs eller kan göras i praktiken styrs av ens egna intressen, kunskaper, tid, ambitioner, ekonomi m m och kanske också möjligheter att bygga upp en egen radiostation med antenner m m. Thats it.
I dag upplever jag att en stor del av amatörradioutövarna är måttligt intresserade och i många fall helt ointresserade av radiotekniken i sig, dvs hur de olika kretsarna inne i en radio fungerar och vad olika knappar och rattar egentligen påverkar. Deras fokus ligger mer på att kommunicera med andra, antingen genom sociala trivselkontakter (ringarna på 80 m) eller för att samla länder, och kanske tapetsera väggarna med diplom, tävlingar, skaffa bättre apparater och antenner, datorisera och automatisera men då på modulnivå genom att koppla ihop olika enheter.
Så som hobbyn utvecklat sig, eller mer precist uttryckt, förgrenat sig i ett närmast oändligt antal olika specialintressen och nischer har det blivit allt svårare att finna andra som är intresserade av det man själv sysslar med vid en given tidpunkt.
Det enda gemensamma för samtliga kategorier utövare och nischer är möjligen våra amatörradioband där vi alla skall kunna samsas utan att anställa allt för stor oreda och orsaka störningar för varandra. Biljetten dit är ett amatörradiocertifikat.
Ham.se kan vi väl då se som det gemensamma allmänna forumet för allt som ryms under det stora paraplyet amatörradio. En hobby som har blivit svår att definiera och beskriva för andra eftersom det egentligen är många helt olika hobbies utan några naturliga kopplingar till varandra. Man kan göra liknelsen inom sportens värld där det också finns ett otal olika intresseområden eller grenar som går ut på att tävla med sig själv eller mot andra men med olika finurliga redskap och dopingpreparat (?)
Jag vet inte om det finns breda forum eller "sportklubbar" men jag vet att det finns forum och klubbar för de olika grenarna, fotboll, handboll, bandy, höjdhopp osv. Same same but different.
Kikar vi på SSA så marknadsför man sig som den samlande föreningen för alla intresseområdena och QTC speglar de allra största nischerna men ofta väldigt ytligt eftersom man vänder sig till den breda massan. Vill man gå på djupet inom sitt eget intresseområde finns det bättre källor än QTC, mycket bättre.
För mig är riktig amatörradio morsetelegrafi och egenkonstruerad radioutrustning.
Last edited: