Dimning av vägbelysning

SM3GUJ

Well-Known Member
Såg på TV att man dimmar lyktstolparna i Göteborg.
Nägon som har noterat några störningar av detta?
 
Dimmning lär vara bättre än att helt släcka lyset, sant eller falskt, och hur det generellt kommer att hanteras kan man fundera över.. Ser på
min egen gata i Sveriges minsta kommun, Sundbyberg, att där är en del sträckor släckta. El-fel eller medveten nedsläckning..? - Framtiden lär visa hur det blir, spännande ska det bli.

/Sven.
 
När LED-belysning började dyka upp fanns väldigt mycket som var skräp. Skräp på många sätt och EMC-egenskaperna inte minst. Störst risk att råka på en störig lampa bland de som var dimbara. Massor med lycksökare som sålde saker. Nu verkar det som LED generellt är bättre, kanske ofta rentav bra.

Det som däremot är ett stort frågetecken är hur LED-lampor (som mycket annan elektronik) åldras. Tyvärr inte ovanligt att elektrolyter blir dåliga med tiden. Ofta fortsätter lampan ändå att lysa, nätdelen att fungera osv så den som använder eländet kanske inte noterar att något hänt. Ibland kan man ana att lampan börjar flimra eller att nätdelen blir instabil. Däremot kan det bli enormt mycket störningar av sådant här. Jag vet ett kommunalt bostadsbolag någonstans i Sverige som tidigt föll för fantastisk LED-belysning i sina trapphus. Något år senare kunde inte längre elleverantören hämta hem mätvärden från sina elmätare, vilket gjordes via kommunikation över elnätet. Det skulle visa sig att lampornas drivdon (switchad kraftenhet) hade dåliga kondensatorer. Eller var det kanske så att kylningen var dålig för man såg hur plasten hade missfärgats av värme och elektrolyter gillar inte värme. En ny lampa störde inte men de som suttit uppe ett tag störde enormt. Här var det frekvenser kring 70-90 kHz som användes för kommunikationen men det såg hemskt ut på kortvåg så om någon radioamatör bott där hade det inte varit i någon trevlig radiomiljö. Husens elnät spred glatt signalerna vidare.

Man kan väl hoppas att gatlampor inte är lika prispressade och att inköparna ställt krav att sakerna verkligen ska hålla. Dock ser man av och till även gatlampor som slocknat, står och blinkar eller flimrar så uppenbarligen går de sönder också. Någon får väl gå ut på stadsvandring en kväll med en radio för att se om det stör. Stanna till lite extra vid lampor som verkar skumma.
 
Att Dimma, eller att man gör Dimmning, eller att de Dimmras.
Ett konstigt ord, det lär betyda att man sänker ljusstyrkan på ett eller annat sätt.
Många kommuner har moderninsert sin gatubelysning till LED.
Jämför med andra ljuskällor lä de väl vara effektivast, höst verkningsgrad.
Förr försökte man med att släcka varannan gatlampa, vid dessa sk elkriser.

Förmodligen innehåller varje LED armatur en likspänningsomvandlare, (inverter)
Kan åldras, kan var dålig kvalitet, och kan störa av olik skäl.

En fråga är om dess ljusstyrka kan regleras centralt, eller om man måste ut med stegbil, eller skyliftbil, för att justera ljusstyrkan i varje gatlampa?

SM4FPD
 
Vi är alldeles för slappa med det svenska språket.

På en skola minns jag en ljusfördunklingsanläggning i en aula. Det fanns knappar för att justera ljuset upp/ner och det styrde en
stor motoriserad vridtransformator. Det kändes rejält och bra. Säkert störningsfritt. Det där långa ordet stod på skåpet med vridtrafon.

En annan favorit är TABA på sändare. Tillslag av bärvåg automatiskt... Även känt som VOX.
 
"Lichtverdunkelungsanlage" heter sådant på kaserngårdarnas förlovade språk.


1668075989358.png


TABA = "Tala bara"
 
Vi hade flera liknande Lichtverdunkelungsanlage på biografen jag arbetade på under 70-talet. De var installerade 1936 och användes fram till slutet av 70-talet då de ersattes med moderna tyristorstyrda dimmers som kunde styras lite enklare.

De gamla åbäkena som var tillverkade av tjock perforerad järnplåt i stativ av överdimensionerade svetsade vinkeljärn innehöll ett antal jättestora resostater som manövererades med motorer, snäckväxlar och kedjedrift. Dessa åbäken användes för att styra scen- och salongsbelysningen bestående av tämligen många 60 och 100 W glödlampor. Stora fläktar som väsnades något enormt vilket behövdes under reklamfilmen då belysningen dimmades ner till ca 50%.

När de nya små fördunklarna installerades hyrde vi Lunds Stadsbudsförening att köra iväg de gamla åbäkena till skroten. Den första insatsstyrkan fick kalla på förstärkning och fem stora karlar hade ändå ett tufft jobb kan jag lova med sina bärselar, spotta i nävarna, div svordomar och läten och sen få ner de helsvetsade stativen för en smal trappa utan att tappa greppet. Det var ändå den gamla stammens flyttkarlar med Karl-Alfred muskler men allt har sin gräns. :cool:

Inga problem med EMC på den tiden och mer driftsäkra anläggningar än dessa finns inte.
 
Jag minns stora motstånd, skjutmotstånd på biografen i Hagfors, fick vara med där några ggr.
Verdunkelungswiederstand, stora svarta perforerade lådor med motstånd i och ett vitt keramiskt handtag.
Fanns även jättelika selenlikriktare, (likluktare) stora som tvättmaskiner. de drev ljusbågarna som ljuskällor i projektorerna.

Men jag undrar ändå var man fördunklar dagen gatubelysningar, vrider på en kran i varje lyktstolpe eller centralt per zon, belysningsområde?

Kan den där LUCAS vara släkt med verdunkelungsmaskinerna tro, LUCAS bilampor var ju fördunklade redan när bilen var ny.

SM4FPD
 
"Lucas, Prince of Darkness"

"Joseph Lucas. the man who invented darkness"
Vad jag förstått så var det Gud som skapade mörkret som biprodukt till ljuset.
Vad hr Lucas utvecklade var det plötsliga, oväntade och oförklarliga mörkret.

Han skall också ha äran för att ha vidareutvecklat kortslutningen, utvecklat Lucas dammsugare - deras enda produkt som inte suger - och bidragit till att engelsmännen dricker varm öl, då de också tillverkar kylskåp.
 
Apropå dimmers... jag har spelat på diverse scener. Just ålderdomliga dimmers har varit ett elände. Tricket har varit att tejpa jorden på nätkontakterna för förstärkeriet, det brukade få bort det värsta dimmersurret i instrumentförstärkare och PA. Däremot fanns istället risken att bränna läpparna på mickarna :-)
 
"Light thinks it travels faster than anything but it is wrong.
No matter how fast light travels, it finds the
darkness has always got there first, and is waiting for it."

(Från Reaper Man av Terry Pratchett. Claes Ericsson (Galenskaparna) drog den vitsen i sin scenshow på Lorensbergsteatern för ett antal år sedan, men den hade han de facto lånat av Pratchett...)
 
Vad jag förstått så var det Gud som skapade mörkret som biprodukt till ljuset.
Vad hr Lucas utvecklade var det plötsliga, oväntade och oförklarliga mörkret.

Han skall också ha äran för att ha vidareutvecklat kortslutningen, utvecklat Lucas dammsugare - deras enda produkt som inte suger - och bidragit till att engelsmännen dricker varm öl, då de också tillverkar kylskåp.
Engelska bilar med Lucas elsystem var plusjordade till mitten av 60-talet. Det kunde leda till överraskningar.
 
"A country using inches, positive earth and left-hand driving. What can possibly go wrong?"

"England är mitt favoritland. Det är pittoreskt med ett u-land så här nära..."
 
Ja så mäter dom med konstiga måttenheter oxo.
Men radiofrekvenser det mäter dom i meter i alla fall, eller om meter är ett skonummer på frekvens kanske....

Då återstår frågan om gattubelysningarna stör i radio då, fördunklade eller vid full ljusstyrka.
Förmodligen ingen skillnad då LED:en ändå drivs av någon form av hackad spänningsomvandlare.

SM4FotPeDahl
 
Ja så mäter dom med konstiga måttenheter oxo.
Men radiofrekvenser det mäter dom i meter i alla fall, eller om meter är ett skonummer på frekvens kanske....

Då återstår frågan om gattubelysningarna stör i radio då, fördunklade eller vid full ljusstyrka.
Förmodligen ingen skillnad då LED:en ändå drivs av någon form av hackad spänningsomvandlare.

SM4FotPeDahl
Får mig osökt att tänka på ett citat SM3ZBB refererade till nyligen:
"“In metric, one milliliter of water occupies one cubic centimeter, weighs one gram, and requires one calorie1 of energy to heat up by one degree centigrade—which is 1 percent of the difference between its freezing point and its boiling point. An amount of hydrogen weighing the same amount has exactly one mole of atoms in it. Whereas in the American system, the answer to ‘How much energy does it take to boil a room-temperature gallon of water?’ is ‘Go fuck yourself,’ because you can’t directly relate any of those quantities.” "
 
"A country using inches, positive earth and left-hand driving. What can possibly go wrong?"

"England är mitt favoritland. Det är pittoreskt med ett u-land så här nära..."
Hmmm... den svenska situationen före 1967 var ju om möjligt ännu mer bisarr, där stora biltillverkare sålde vänsterstyrda bilar lokalt, i ett land med vänstertrafik, men exporterade högerstyrda bilar till en ö med vänstertrafik. Samtidigt importerades, från samma ö-nation, bilar som tillverkats där, fast vänsterstyrda, till vårt vänstertrafikland... Så, en Morris Minor 1954 var i grundutförandet högerstyrd, förstås, men till Sverige importerades den modellen i vänsterstyrd variant. Inklusive plusjord och sånt, men att behöva fråga resande i högerstolen om det var klart för omkörning är nog lite mer läskigt än tillochmed Lucas elsystem...
 
Ja, vänstertrafik med vänsterstyrda bilar var ett vågspel.
En liten missbedömning och det kunde slutat illa, och i bland gjorde det...

Min far höll på att köra ihjäl sig 1966 när han mötte en bredare lastbil än vad den såg ut på den smala väg 50, som då hade 1940-talets standard och sträckning, mellan Askersund och Örebro och något utstickande slog i fronten på hans Ford Taunus så att han förlorade kontrollen. Lyckligtvis fanns ett räcke som hindrade att bilen for ner i en ungefär 10 m djup ravin. Han undkom med blessyrer.

En körskollärare som umgicks i familjen brukade ibland tala om "du tänker väl inte köra om-blicken" från framsätespassagerare vid färd genom skymda kurvor.
 
Back
Top