Där mättes motoreffekten i kW, 350 kW en mycket kraftfull motor, Men inom parentes stod det 475 hp
Vi som en gång har läst "tjockström" har fått lära oss att praxis för elmotorer är effektangivelse i kW, medan förbränningsmotorer av tradition anges i hp (eller i Tyskland "
Pferdestärke" PS eller "metrisk hästkraft" = 735,5 W). En hp är härledd ur u-landsenheten "foot-pounds per second", och är 746 W.
Det sades att Henry Ford beställde skruvar från olika tillverkare, exvis 3/8 tums skruvar och muttrar.
Men de passade inte ihop, bara de som kom från samma tilverkare gick att använda ihop.
Så det gick åt personal att sortera skruvarna, och reservdelslagret blev komplicerat.
Så 3/8 skruvar kan vara så olika att de inte går ihop.
Det var då CE Johansson kom med i spelet.
Orsaken till att Ford satsade på precisionsmätningar och en ensad tumdefinition var inte skruvarna, utan hade sina rötter i den tidigare nämnda förbistringen vid masstillverkning av ammunition.
Däremot förstod Henry Ford att det var livsviktigt vid massproduktion av detaljer som verkligen krävde hög och jämn kvalitet. snäva toleranser och passningar, som t.ex. lager, vevaxlar och kugghjul, att samma standarder tillämpades överallt. Annars är man tvungen att passa in delarna för hand vilket är varken trivsamt eller lönsamt.
C E Johansson var även en av idégivarna bakom ISA (senare ISO) avmåtts- och passningssystemen, vilka revolutionerade maskintillverkning under 20 och 30-talen.
Avmåtts- och passningssystemen är en av orsakerna bakom varför "reverse engineering" av precisionstillverkade mekaniska produkter är så svårt. Har man inte tillgång till hur dessa har beräknats och tillämpats vid tillverkningen blir det ett "helt företag" att återskapa produkten.
Ett riktigt bra exempel är vad Svenska Flygmotor AB (senare Volvo Flygmotor) gjorde 1942 när man skulle serietillverka det svenskkonstruerade jaktplanet J22.
Från början avsåg man att försöka köpa Pratt&Whitney motorer, men blev nekade. Sedan fick man tag på ett antal reservmotorer till DC-3 som tagits som krigsbyte i Frankrike, men dessa var inte tillräckligt många.
Då skruvade man isär ett par originalmotorer och mätte upp alla delar samt lät SFA nytillverka olicensierade kopior av Twin Wasp-motorn, med överraskande goda resultat. Projektet var dock inte elementärt...