dipol för 155mhz

ebjorn

Member
Hej jag har byggt en dipol av fyrkansrör av alu 48cm långa som jag fäste på enbräda
och använde rg58,

problemet är att jag tyckte den gick sämre än skogsantennen som jag har
jag tänkte ha den till min jaktradio,

är det någon som testat eller har bra tips hur man kan få bättre räckvidd
nu fungerade den på drygt 5km.
 
Det borde funka bra.

Jag får det iofs till 46 cm per dipol-halva. Men inget som borde påverka så mycket.
Bräda isolerar ju bra tills den blir blöt, men sämre när den blir blöt. Plast, t ex en bit av en skärbräda tar hand om den lilla detaljen.
Sista delen att kolla är nog koaxkabeln. Kolla både kontakten och uppe vid antennen.

Kanske du kan låna en ståendevågmätare, då kan du avgöra om alla delarna fungerar elektriskt.

Till sist så påverkar det lite grand om du håller antennen i samma "plan" som din motstation. Horisontellt eller vertikalt?

Ett metspö att fästa antennen i kanske skulle funka? Då vinner du en del höjd.

Äh, det var bara lite osorterade tankar för mig.
73 SM0RVV
 
Om du ahr din dipol vertikalt är det viktigt att koaxen går ut vinkelrätt från antennen, kanske minst en till två meter.
Det är oxo vikigt att ha en form av balun vid matningen, exvis 5 varv av koaxen på en 20 mm stomme av plaströr.
Dessutom om det är grova fyrkantrör blir den ännu kortare.
Experimetnera mera
de
Roy
 
detta var bara ett test, tänkte göra av 4mm syrafast gängstång om det fungerade, hur lång koax kan man ha jag har 8meter och vart skall balun sitta,
har också funderat på sk kastantenn.
 
hur lång koax kan man ha jag har 8meter och vart skall balun sitta

Inte längre kabel än nödvändigt. Balunen ska sitta precis vid matningspunkten.

"Slim Jim" är ett bra tips förresten!
Kan stoppas in i ett elektrikerrör.
Hissas upp i ett träd...

/Ingvar
 
detta var bara ett test, tänkte göra av 4mm syrafast gängstång om det fungerade, hur lång koax kan man ha jag har 8meter och vart skall balun sitta,
har också funderat på sk kastantenn.

På tal om kastantenn så finns det en väldigt enkel dipol du kan bygga.
Du gör en spole av själva koaxkabeln ca 46 cm innan slutet på kabeln (antenn änden). Spolen kan vara 5 varv med en diameter på 2 cm eller så.
Vid kabelns slut förlänger du mittledaren med en tråd som är lika lång (46 cm). Skärmen lämnar du bara i luften där koaxkabeln slutar. Glöm inte att vattentäta med vulktejp.

Då har du byggt en antenn som har tråden som matat element och koaxkabelns ytterhölje som nedre del av dipolen. Slutet på koaxkabeln blir s a s mittpunkten. Skiss:

==================/////======-----------

Funkar toppen som kastantenn eller monterad längs ett 6 meter glasfibermetspö.
Se även: http://www.ham.se/antenner-och-master/9464-tillverka-antenn-till-155mhz-jaktradio.html

73 SM0RVV
 
Hjälpte nyligen en kollega som är jägare här på jobbet med hur man gör en dipol för 155 MHz, som han skulle ha på sitt hustak (vertikal polarisation) och kunna hålla kontakt med jaktlaget hemifrån.

Jag gjorde en skiss på hur den skulle se ut och gav honom de mått som behövdes på dipolelementen och som jag räknade fram på ett ungefär (fritt ur mitt minne).

Han fick bygga antennen själv och blev mycket nöjd med den. Kontrollmätte med ett serviceinstrument som finns här på jobbet (En SiteMaster) och det visade sig stämma bra med min teori...
 
Last edited:
Bilder

Här är bilder på min kastantenn och testet av dipolen har ni någon synpunkt
 

Attachments

  • P9190130.JPG
    P9190130.JPG
    40,2 KB · Views: 169
  • P9190129.JPG
    P9190129.JPG
    41,7 KB · Views: 161
  • P9190128.JPG
    P9190128.JPG
    30,4 KB · Views: 150
  • P9190127.JPG
    P9190127.JPG
    40 KB · Views: 157
Trä är nog inte så bra isolator. Jag skulle ta en bit av en plastskärbräda från köket istället. Den avskalade delen av koaxen skall räknas in i antennlängden.

73 Arne
 
Trä är nog inte så bra isolator. Jag skulle ta en bit av en plastskärbräda från köket istället. Den avskalade delen av koaxen skall räknas in i antennlängden.

73 Arne

hur mycket påverkas det om spröten inte sitter i linje om man skulle ha dom ca 5mm ifån
varandra , verkar kastantennen rätt med balunen

/Björn
 
Min uppfattning är nog att många nybörjare, eller oerfarna har lite för höga förväntningar på antenner av ilika slag.
En dipol som uppges ge 3 dB mer än en annan antenn, eller en pinne med 8 dB hit och dit.
Sen blir man besviken för man inte hörde hela världen.
Visst är det så att antennartiklar höjer en viss konstruktion till skyarna och det står ofta vilka radiokontkter man haft med antennen.
3 dB är en fördubbling av effekten vid TX, och det låter väl mycket, det är mycket.
Men hur låter då 3 dB mer?
Dubbla räckvidden? NEJ
En hörbar sänkning av bruset i en FM mottgare, ja kanske hörbar.
3 dB även på mottagning, kanske hörbart utan tvekan då.

ebjörn jag förutsätter att du testat dipolen och den andra antennen med samma polarisering?
Motvänd polaritet ger -30 till -10 dB.

Obs att det jag skrev nu gäller generellt för antennbyggen och antennbyggare på alla frekvenser.
Det gäller även antennköpare.

Obs att en dB här och en dB där, till slut blir en del ändå.
Givetvis skall man som radioamatör jaga dB på alla tänkbara sätt, annat vore ju tjästefel.
Att bygga antenner även utan tidigare erfarenhet kan öka intresset och kunskapen. Du kan hitta ditt livs hobby.

de
Roy
 
Hej jag har byggt en dipol av fyrkansrör av alu 48cm långa som jag fäste på enbräda
och använde rg58,

problemet är att jag tyckte den gick sämre än skogsantennen som jag har
jag tänkte ha den till min jaktradio,

är det någon som testat eller har bra tips hur man kan få bättre räckvidd
nu fungerade den på drygt 5km.

Var det stor skillnad i antennhöjd mellan dipolen oc kastantennen ?
På 155Mhz gör antennhöjden en hel del skillnad.

På 155Mhz är ledarna på koaxen en del av dipolen, dvs. så korta ledare som möjligt vid matningspunkten på dipolen

Om du vill ha en riktantenn, och lite bättre antennförstärkning åt ett visst håll, på din bräda, är det enkelt att sätta en reflektor 40cm c/c bakom dipolen, reflektorn kan vara 5% längre än dipolen. När du gjort detta kan du också förlänga brädan och sätta dit en direktor, dvs. ett element 40cm framför dipolen som är 5% kortare än dipolen.
(Reflektor och direktor ska inte vara delade på mitten)
 
Om du vill ha en riktantenn, och lite bättre antennförstärkning åt ett visst håll, på din bräda, är det enkelt att sätta en reflektor 40cm c/c bakom dipolen, reflektorn kan vara 5% längre än dipolen. När du gjort detta kan du också förlänga brädan och sätta dit en direktor, dvs. ett element 40cm framför dipolen som är 5% kortare än dipolen.
(Reflektor och direktor ska inte vara delade på mitten)

Finns det inte risk för att han överstiger 5W ERP (som är det maximalt tillåtna på dessa jaktfrekvenser) om han använder en riktantenn?
 
Back
Top