DISCONEANTENN

SM-Frank

Well-Known Member
Har ju som sagt en enkel scanner som är i behov av en bra "bredfrekvens" antenn.
Kollar på Disconeantenner...
Läste lite i denna tråden och blev lite vilsen...:
http://www.ham.se/sandare-och-motta...dbandig-50-2304-mhz-preamp-till-bra-pris.html
Det jag önskar ha är en fungerande utrustning... räckvidden behöver ju inte att vara ända till Kina, men kunde man få en 5-6mils radie vore jag glad... går det att pressa upp till 10mil så blir jag supernöjd.
Har bara tidigare skruvat med paraboler, marksänd tv & radio.
För er som följer min nivå 0 tråd:
http://www.ham.se/ovrigt/24030-jag-ar-pa-niva-0-a.html
Vet ju vilken utrustning jag har idag...
Det är en enkel liten scanner som är tänkt för bil/hem:
Uniden-Bearcat UBC 355 CLT
Antenn uttaget är en BNC koppling.
Står i manualen att antennkabeln skall vara 50ohm och troligtvis så har den ingen antennförstärkare då inget watt tal är angivet. Däremot står det 0,65w max på högtalar uttaget.
Har läst på vissa antenner står det max200w eller max 600w, så jag utgår från att man kan ha någon form av förstärkare...
Kom gärna med tips på sådana också...
Tycker det är lite synd att jag för tillfället inte kan bjuda tillbaka med något... bara en massa frågor...
 
Den antennkabel du skall välja skall vara av 50 ohm impedans, som exvis RG-58 eller RG-213.

När det kommer till de värden du ser för antenner, exvis 200w, så handlar det om maxeffekten som antennen klarar vid sändning. Eftersom du kör med en mottagare så är detta inget som är relevant för dig. Du bör välja en bredbandig antenn för mottagning.

Preamps, förstärkare för mottagning (ej att förväxla med slutsteg för sändning), bör du kanske vänta med att tillföra tills du har kommit igång med mottagningen och kört din scanner ett tag.
 
Last edited:
Ahh... är det så det ligger till... då börjar man ju förstå... :)
Tackar så mycket för informationen!

Ja sändningar är ju inget jag bekymrar mig om nu, då jag inte har tillstånd för det.
 
Den antennen fyller nog sin funktion och kabeln är av RG-58 modell så du klarar dig på det. Möjligen får du skaffa en övergång från UHF till BNC för din scanner. Se till att få antennen så högt och fritt som möjligt.
 
Huset ligger relativt högt upp och är hyfsat fritt omkring här.
Min tanke var att slippa ha längre kabel än jag behöver pga kabelförlusten...
Den tappar väl ca 1,5db per 10meter. och jag tror jag kan klara mig med halva kabellängden som medföljer.
Dvs 10meter... tänker jag rätt?
Tror att fästet till antennen kommer ca 8meter ovanför marken. Kan förlänga maströret 2m till då jag har en sådan liggandes.
När jag satte upp en 4G antenn så fick jag besked av tekniker på Hi3 att två meter gör ingen skillnad...
vet inte om det är samma sak med dessa antenner...
 
Har en likadan, fungerar alldeles förträffligt. Funkar på sändning 50 Mhz, 2m och 70cm samt bra på flygtrafik (mottagning). Kan rekommendera den. Samma leverantör SRSAB. Har för mig att det följde med RG58 koax 15 eller 20m då jag köpte den. Toppsprötet kan justeras för aktuell freq (sändning). Kontrollmät koaxkablen innan för ev avbrott (ska man alltid göra) taskigt att fått upp antennen och upptäcker sedan att det ev var avbrott i kablen.

Mvh Jan
 
Tackar så mycket för svaret!
Är ju extra kul när den som svarar har utrustningen som det frågas om, och då kan ge ett utlåtande om hur det fungerar.
Då behöver jag inte leta efter en bredbansantenn mer...
 
Huset ligger relativt högt upp och är hyfsat fritt omkring här.
Hej SM-Frank! läser tråden om dina första försiktiga steg med mycket stort intresse kan du tro. Rör upp en väldig massa minne och det är nu ca 40 år sedan jag tog mina första stapplande steg som lyssnaramatör, i just Markaryd.

Blev nyfiken på var i byn ditt hus ligger, bara så där på ett ungefär? Själv bodde jag på Sjöängsvägen och hade bra lyssning åt Norr, Syd och Väst, med backen i ryggen var det rätt stängt Österut, men va sjutton såna smällar får man ta ;)

Lycka till och fortsätt gärna rapportera här i tråden hur det går får dig. När jag åker söderut nästa sommar kommer jag nog å antennspanar i Markaryd ... Mor lever o bor ute vid kusten, så när vi kommer ner så ingår en obligatorisk nostalgirunda i hemma byn.

Johan / SA3BYC

låångt från Markaryd, nu strax utanför Åre i Jemtland, tänk så det kan gå ;)
 
Där ser man... inte den enda härifrån som gillar amatör radio.
Jag håller till uppe på Intäppan bara ett stenkast från E4:an...
(för att vara lite specifik... ;) )
Enligt vad du beskriver så har jag möjlighet till bra mottagning...
Det var ju glädjande nyheter! :)
Har under kvällen fått från andra håll bekräftat att det är andra som jag känner som håller på med amatörradio så det ser ljust ut.
Ett par av de närliggande föreningarna är väldigt aktiva, så det blir kul att se vad de håller på med.
 
Last edited:
Där ser man... inte den enda härifrån som gillar amatör radio.
Jag håller till på Hunegatan uppe på Intäppan bara ett stenkast från E4:an...
(för att vara lite specifik... ;) )
Enligt vad du beskriver så har jag möjlighet till bra mottagning...
Det var ju glädjande nyheter! :)
Har under kvällen fått från andra håll bekräftat att det är andra som jag känner som håller på med amatörradio så det ser ljust ut.
Ett par av de närliggande föreningarna är väldigt aktiva, så det blir kul att se vad de håller på med.

Tack för svaret! jodå däruppe är du rätt bra till. Jodå, vet väl var du är då jag fortfarande har ett par gamla klasskamrater boendes kanske bara några hundra meter från dig beroende på vilket av husen du bor i.

Kul att höra att det finns lite föreningar runtikring som är aktiva. När jag kom igång var det sämre ställt med det, kul kul att det hänt lite.

Kan du sedan hitta någon närboende amatör att träffa, få lite inspiration av och surra med, ja då tror jag du hörs på kortvågen ändå hit upp rätt snart. Intresset och nyfikenheten verkar du ha, å det är en himla bra början :)

Som sagt, Lycka till!

Johan
 
Tackar så mycket Johan!
Vi får se vad det leder till...
Är i alla fall väldigt intressant... läser redan en hel del...
 
Jaha då är min första antenn + övergång beställd...
Så får vi se hur lång tid det tar innan den kommer hem.
http://static.dxengineering.com/global/images/prod/xlarge/cma-ds-150s_af_xl.jpg
Är ju +grader i en vecka fram så det går ju att vistas relativt säkert på taknocken... ;)

Kan en tv antenn för marksänd tv störa mottagningen? Och kan Disconeantenner störa tv mottagning?
Det är tänkt att antennerna skall sitta på samma mast men med lite över 1meter mellan dem...
 
Nej, du kommer inte att få några problem med det. Antenner kan koppla med olika metallföremål om de sitter för nära, men eftersom du håller en dryg meter mellan dem, samt att du inte skall sända så är det inga problem.
 
Ok tackar för det.
Kommer om ett par veckor få hem en handsändare som jag kommer att testa sända med genom den antennen.
Den sänder med max 5w så det är ju rätt litet... hoppas det kan fungera.
 
He,he... nej jag är ingen radioamatör än... men fick förklarat att jag får sända på 27Mhz bandet.
Vet dock inte på vilken effekt det är tillåtet för mig att sända på, men räknar med att det är lågt.
0,5w - 5W??? Kommer i vilket fall som helst inte att i dagsläget sända med mer (om det nu är tillåtet) än 5W då jag inte har utrustning eller kunskap för detta. Det får vänta tills jag har mer kött på benen och har licens för det. Det 12dec finns det en förening som har möte här i trakterna, tänkte att om jag har möjlighet för det att dyka upp och presentera mig, så får vi se hur det går.
 
På 27 MHz är det max 4 W.
En radio för det bandet har max det om ingen varit och mixtrat med den.

Det finns gott om billiga 27 MHz-apparater på Blocket och Tradera.
En hundring eller två kan man få en för. Inte så många handapparater, men för bil-montage, som man utan problem även kan ha hemma i stugan finns. Se till att det är en FM-apparat bara.
 
Last edited:
Ok, ja det var ju billigt!
Kör med scannern nu, då jag äntligen har fått upp antennen...
Bild e på g...
 
Back
Top