SA5VOX
Active Member
Har gjort ett par små qrp och antenn byggen som jag tänkt testa och funderar på att nyttja sk. Reverse Beacon Network för att få lite snabb koll på vart man landar för skoj skull.
Vad jag förstår måste man sända CQ TEST eller liknande men är ju inte intresserad av att få svar, blir visserligen lite motsägelsefullt det där.
Så vad sänder man för att förklara att det är ett test man inte vill ha svar på?
CQ min signal KN? eller bara CQ min signal?
Ska man utesluta 'DE' eller måste det vara med för att det ska fastna hos de cw skimmers som är i RBN?
Är total novis och usel på att ta emot telegrafi, sända är inga problem.
Jobbar mig mot att bli telegrafi aktiv.
(Sen går det ju att lyssna på olika SDR stationer på nätet om man hör sig själv men roligare att få en bild av spridningen indirekt och slippa hoppa runt bland massa mottagare och lyssna.)
73 de SA5VOX
Vad jag förstår måste man sända CQ TEST eller liknande men är ju inte intresserad av att få svar, blir visserligen lite motsägelsefullt det där.
Så vad sänder man för att förklara att det är ett test man inte vill ha svar på?
CQ min signal KN? eller bara CQ min signal?
Ska man utesluta 'DE' eller måste det vara med för att det ska fastna hos de cw skimmers som är i RBN?
Är total novis och usel på att ta emot telegrafi, sända är inga problem.
Jobbar mig mot att bli telegrafi aktiv.
(Sen går det ju att lyssna på olika SDR stationer på nätet om man hör sig själv men roligare att få en bild av spridningen indirekt och slippa hoppa runt bland massa mottagare och lyssna.)
73 de SA5VOX