Jag har lite rapporter från användare av IC-E2820, den har ju möjlghet att köra Diversity med mottagaren.
Med en extra antenn på bilen, som ju då hamnar max en våglängd isär, ger det en DRAMATISK effekt. Allt flutter försvinner.
Andra kör hemma med IC-E2820 och använder en extra antenn, som kan sitta lite var som helst, både i samma mast, som på tiotals meters avstånd i ett träd. Även det gör dramtisk effekt.
Diversityn på den radion gör samma funktion även på DV.
Däremot har jag inte haft möjlighet, eller tid att studera hur det funkar eller går till inne i radion.
Tänk på att när du står still med bilen och hör en svag signal, genom att köra bilen bara en liten bit framåt eller bakåt, kommer signalen att skilja sig mycket, en halvmeter kan göra 30 dB eller mer.
Och det är ju detta som Diversityn utnyttjar. Vid kröning kommer flutttet att bara försvinna, nästan oavsett antennernas plavering bara de stitter en bit isär.
Däremot har jag aldrig sett artiklar i HAM tidnigar om byggen eller hembyggda experiment i ämnet.
När vi kör Baudot (RTTY) fanns det förr modem, som kunde anpassa sig till Mark, Space eller båda AM eller FM, och det är ju en form av diversity oxo, men med frekvenskilland, och 170 Hz är en del på HF.
Skillanden mellan en GP på en repeater och en gruppantenn, ex 4 x dipol är dramtisk och skulle kunna kallas för diversity oxo. GP ger ett flutter utan like på UHF, med fyrstacken låter som vi flytttat ner till 50 MHz.
de
Roy
SM4FPD