Diversity mottagning

Njae, på vilket sätt skulle sändningen påverkas? Diversityfunktionen fungerar bara mottagningsmässigt. Sändingen går alltid ut på "Antenn 1".
Eller menar du om jag släcker mig själv? Lär jag garanterat göra!

Nej jag tänker att det extra sprotet kan riskera agera direktor eller reflektor eller rent av bara sluka i sig en del av effekten.

Beträffande olika kontakttyper så är nog skillnaderna marginella på VHF/UHF när det gäller prestanda.
Men jag tror nog att det är färre som kan montera en PL-kontakt. Det behövs ju en ganska rejäl lödkolv för att man skall hinna löda skärmen utan att smälta ner isoleringen. De flesta har nog inte tillräckliga grejor. Till N/BNC räcker det ju med en liten lödpenna.

Jag är ganska säker på att väldigt få kan montera en BNC eller N kontakt.
Jag är ganska säker på att väldigt få skulle vilja betala dubbla priset för en simpel plugg att sätta på sin antennsladd.

Nu skojar du väl ändå?:eek:
Och simpel plugg, ja det är precis vad PL-dyngan är. Ett sketet bananstift...
Amatörer som inte kan montera en BNC eller N-kontakt kan knappast montera PL-kontakter heller..
För övrigt vill jag rekomendera crimp!

Jag är säker på att ingen tillverkare skulle våga vara först med annat än PL kontakt på sin radiostationer.

Där har du nog ganska fel. Som RNA nämnde så har Yaesu N-kontakter på sina burkar. Där verkar det dock styras av vilken kontinent burkarna ska till eftersom jänkarna tycks få sina med PL-kontakter. Och jag misstänker att det är jänkarna som "kräver" PL-kontakter på Icomburkarna? Man kan ju fråga sig varför? Usla kontakter är det i vart fall. Läcker som ett såll, glappar och har sig. Den är väl inte ens specad för frekvenser över 300 Mhz?

Jag hade faktiskt till och med N-kontakt på en gammal Kenwood från 80-talet. Oklart dock om den var fabriksmonterad, men jag tror det.
Ser man till kommersiella burkar så lyser PL-kontakter med sin frånvaro... Så det är nog hög tid för icom att våga ta steget över till N-kontakter också! Amatörantenn-tillverkarna kan också ta sig i kragen och fasa ut PL-kontakterna...

Klart att diversity på en skanner, SM0VDT vore kul. Men den grupp av köpare vet nog ännu mindre än radiomatörer vad detta innebär...............
Men din ide om tre mottagars diversity är bra. Sen blir ju en skanner dyrare med Div.

Jo, fast ganska många amatörer tilhör nog stor del av den där gruppen som köper mer avancerade scanners. Och när du ändå är igång och skapar en scanner med diversity så meka in en dopplerpejl och en spectrumanalysator på en gång :D,

Nej jag tänker att det extra sprotet kan riskera agera direktor eller reflektor eller rent av bara sluka i sig en del av effekten.

Jo, det förstås.

Nu har jag bara testat lite hemma med antenner i samma mast på 70 cm. De sitter ju under/över varandra med en dryg våglängd emellan. Någon riktingsverkan blir det knappast. Kastade även ut en magnetfot på andra sidan huset, vilket gjorde mer för resultatet, när det gällde diversityfunktionen mottagningsmässigt.

Ska prova hur det ter sig i bilen vid tillfälle...

Beträffande olika kontakttyper så är nog skillnaderna marginella på VHF/UHF när det gäller prestanda.
Men jag tror nog att det är färre som kan montera en PL-kontakt. Det behövs ju en ganska rejäl lödkolv för att man skall hinna löda skärmen utan att smälta ner isoleringen. De flesta har nog inte tillräckliga grejor. Till N/BNC räcker det ju med en liten lödpenna.

De gånger jag tvingas använda en PL-kontakt så använder jag den typen som används till t.ex. Ecoflex-10 med rörfläns. Då slipper man löda någon skärm. Jag ser skärmlödandet som ett större problem än själva PL-kontakten i sig, även om jag självklart föredrar N-kontakter.

Attachments

• skal_eco.JPG
    skal_eco.JPG
    51,1 KB · Views: 129
Jo, det förstås.

Nu har jag bara testat lite hemma med antenner i samma mast på 70 cm. De sitter ju under/över varandra med en dryg våglängd emellan. Någon riktingsverkan blir det knappast. Kastade även ut en magnetfot på andra sidan huset, vilket gjorde mer för resultatet, när det gällde diversityfunktionen mottagningsmässigt.

Ska prova hur det ter sig i bilen vid tillfälle...

Ska bli spännande.

Jag tror förövrigt att det finns betydligt mera att vinna på diversity på en repeater eller hemma.

Jag testade lite i MMANA och nu vet jag inte om jag simulerade rätt, men resultatet jag fick var att med en extra antenn en kvarts våglängd bort och 200pF i kabeln skulle ge ca 8 dB dämpning i sändning i två riktningar. Att byta bort 8 dB i sändning mot diversity i mottagning verkar som ett dåligt byte... Nu med reservation att jag gjort rätt, d.v.s..

En annan sak jag inte förstår trots att jag funderat. Jag förstår inte varför de två diversitymottagarna måste skiljas med ett relä? Varför kan de inte skiljas med bara resp. LP och HP-filter som i en vanlig duo-bander?

EDIT: Hittade schema på radion i fråga och hittade förklaringen. Man återanvänder submotagarnas delar innan första blandare i stället för att göra en egen för diversity. På så sätt spar man in delar och får använda ett relä per band.

Last edited:
Jag utryckte mig klumpigt Anders, relän används inte för att skilja de två mottagarna som ingår i diversity systemet, det var när han skannar med frekvenser på annat band som relän byter Filter i diplexern i radion.
Vid normal Diversity mottagning switchas bland de två mottagarna med elektronik. Då skall ju dessutom båda mottgare gå hela tiden, på samma frekvens. För att på nästa skannad kanal skifta till annat band.

Ang detta med kontaktyp på radiostationer, så vore väl två polskruvar bäst upp till 150 MHz, med en bananstick för skärm och en för mittledaren.

Jag kommer ihåg mitt förslag att byta den PL jack som finns inne i antennetuare typ AH-2.3 AT-120,130 ect. Där skulle mna i fält sticka in en koax montera en PL plug och skruva den inne i lådan. Mitt förslag var en skruvklämma för skärm respektive mittledare.
Det blev inte rikigt så, utan en sladdtump med en PL sladd jack hängande utanför.
Givetvis kulle ingen med HF kunskper acceptera att ansluta en koax med skruvklämmor. (Ironisk)
Men bak PL jacken duger att löda skärm och mittledare.

En gång hade jag PL pluggar med kableingång lik BNC, vet inte var de kom ifrån.

Ser vi på TV och SATV världen har ju nya koaxkontakter utvecklats med skruvklämmor etc.

De
Roy
SM4FPD

Jag tror förövrigt att det finns betydligt mera att vinna på diversity på en repeater eller hemma.

Nu har jag testat lite mer hemma. Men är inte så där jätteimponerad... En antenn på vardera sidan av huset. Det fungerar förvisso, men den tycks strunta i vilken antenn som har starkast insignal när man lyssnar på en fast motstation t ex. en repeater. Växlingen fungerar bättre när man lyssnar på mobila enheter.

Skulle säkerligen fungera bättre i en repeater med antenner som har strålningslooben åt vardera håll. Å andra sidan kan man likagärna koppla ihop stackade dipoler åt vardera håll på en relästationsplats, så konceptet tycker jag faller där med..

Diversity med flera olika mottagare utplacerade på andra platser är ju en helt annan sak.

Jag ska i vart fall prova hur det fungerar i bilen senare....

En grej som slår mig med 2820:ns konstruktion är att det borde gå att använda den som repeater på samma band. Ena antenningången borde ju gå att anväda endast till mottagning och den andra till sänding. Men den möjligheten är väl förståss spärrad av Icom...

Skulle säkerligen fungera bättre i en repeater med antenner som har strålningslooben åt vardera håll. Å andra sidan kan man likagärna koppla ihop stackade dipoler åt vardera håll på en relästationsplats, så konceptet tycker jag faller där med..

Diversity med flera olika mottagare utplacerade på andra platser är ju en helt annan sak.

Nja. Med antenner åt olika håll eller antenner stackade i olika riktningar så får man just samma sak som när man har flera mottagare. Poängen med diversity är att man ska slippa fluttret genom att det finns två (eller flera) antenner som är en möjlig kandidat. Signalen tar flera olika vägar fram och signalerna adderas eller subtraheras beroende på avstånd och då hamnar den ena eller andra antennen bättre till.

En grej som slår mig med 2820:ns konstruktion är att det borde gå att använda den som repeater på samma band. Ena antenningången borde ju gå att anväda endast till mottagning och den andra till sänding. Men den möjligheten är väl förståss spärrad av Icom...

Även en vanlig duobander med dubbla mottagare som klarar att bevaka två frekvenser på samma band borde i så fall klara det. Även om 2820 har ett extra antennintag så är det troligen inte möjligt eftersom man bokstavligen satt allt på ett kort ( :D ) så mottagaren skulle drabbas av överhörning och överstyrning och annat elände.

. Även om 2820 har ett extra antennintag så är det troligen inte möjligt eftersom man bokstavligen satt allt på ett kort ( :D ) så mottagaren skulle drabbas av överhörning och överstyrning och annat elände.

Tänkte inte på det.... :o

Diversitet är skoj!

Jag experimenterade med detta för en tid sedan och skrev dessutom en liten blänkare i QTC.

Här är några inspelningar jag gjorde. Sätt på ett par hörlurar och njut. Det är på telegrafi, men jag tror även en som inte kan telegrafi kan höra hur signalen går från den ena mottagaren till den andra.
Klicka på länken för att komma till artikeln, tillsammans med två ljudexempel.

Contestspalten » QTC 2008 6/7 – Diversitetsmottagning

PS. I pilen på 7 MHz missar jag ett fint Dx som nästan ropar ihjäl sig, kan du höra vilket?

73
Ingemar SM5AJV / SE5E

Last edited:
Back