Jag utryckte mig klumpigt Anders, relän används inte för att skilja de två mottagarna som ingår i diversity systemet, det var när han skannar med frekvenser på annat band som relän byter Filter i diplexern i radion.
Vid normal Diversity mottagning switchas bland de två mottagarna med elektronik. Då skall ju dessutom båda mottgare gå hela tiden, på samma frekvens. För att på nästa skannad kanal skifta till annat band.
Ang detta med kontaktyp på radiostationer, så vore väl två polskruvar bäst upp till 150 MHz, med en bananstick för skärm och en för mittledaren.
Jag kommer ihåg mitt förslag att byta den PL jack som finns inne i antennetuare typ AH-2.3 AT-120,130 ect. Där skulle mna i fält sticka in en koax montera en PL plug och skruva den inne i lådan. Mitt förslag var en skruvklämma för skärm respektive mittledare.
Det blev inte rikigt så, utan en sladdtump med en PL sladd jack hängande utanför.
Givetvis kulle ingen med HF kunskper acceptera att ansluta en koax med skruvklämmor. (Ironisk)
Men bak PL jacken duger att löda skärm och mittledare.
En gång hade jag PL pluggar med kableingång lik BNC, vet inte var de kom ifrån.
Ser vi på TV och SATV världen har ju nya koaxkontakter utvecklats med skruvklämmor etc.
De
Roy
SM4FPD