DIY 100 W HF linear amplifier

SM6FPG

Fritidskonsulent
Enär jag inte besitter de kunskaper att jag på egen hand kan konstruera ett hf transistor-pa för 100 watt så återstår det endera att köpa något fix färdigt, alternativt någon färdig byggsats eller att försöka plocka samman kit mer eller mindre fullständiga och med dessa moduler foga samman det önskemål man har som slutprodukt!

Om man ex utgår från ett
http://www.ebay.com/itm/100W-power-...052555?hash=item25b0fb5a0b:g:F4UAAOSwu4BVnqXh,

tillsammans med lämplig kylfläns och till detta fogar ett

http://www.ebay.com/itm/KIT-LPF-Uni...654736?hash=item2104839bd0:g:9nUAAOSw~bFWKSPC .

plus de komponenter som inte ingår i modulerna ger detta den slutprodukt som jag efterfrågar?

Frågor som uppkommer är dessa lämpliga tillsammans?
Är det ok moduler för sammanhanget?
Blir det komplicerat att få tag de övriga komponenterna?

Sedan måste jag naturligtvis ställa mig själv frågan, fixar jag detta eller kastar jag pengarna i sjön!

Synpunkter på detta?
 
Transistorslutsteg lär vara bredbandsavstämda emot rörslutsteg som man måste stämma av slutsteget med en pi krets

mvh Lasse sm0ydo
 
Skall man köpa en byggsats så bör det nog vara en som innehåller alla
delar som behövs. Risken är annars att nå'n ferrit eller glimmerkonding
är slut och LTB (Last Time Buy) passerats för länge sedan.

Sedan gäller rekommendation två att den tilltänkta drivaren
inte reglerar uteffekten mha ALC. Gör den det - finns en stor risk att
varje sändningspass startar med en puls på högsta uteffekt i någon millisekund.

LDMos kan ibland ge full uteffekt med enstaka W i ineffekt. Jag garanterar: Du hinner
inte sända med en sådan olycklig kombination en enda gång om drivtransceivern
med en ALC-funktion kan dras ner från 100W till 5W eller vad det tilltänkta slutsteget behöver.

Transceivern får inte under några omständigheter kunna lämna mer driveffekt än
vad slutsteget kan ta. Alternativt, att man sätter en fast dämpsats på TX utgången
men i så fall måste man bygga om transceivern med separat RX-ingång.
En del apparater har sådant (Det har väl Elecraft?)

Fördelen med steget från CCC är att det går på 12V. Nackdelen är att det behöver
mycket ström.

Sedan var det det där med övertonsfilter. Länk två ovan är nog en bra idé
om byggsatsen är komplett.

Mina 5 öre...
 
Du behöver också ett par T/R-relän, på HF så kommer man undan med vanliga reläer så man behöver inte lägga massa pengar på riktiga koaxrelän, sätt dom inte bredvid varann bara.

Med tanke på några detaljer på kortet så gissar jag att upphovsmannen inte är helt van vid kortlayout för HF, nu är jag onödigt gnällig men mitt otränade öga ser till exempel följande:
Det finns många onödiga brott och förträngningar i jordplanet helt i onödan, exempelvis där upp med texten "HPSDR MUNIN", den kunde gott placeras på ett annat ställe, uttunnat jordplan vid + anslutningen nere till höger, sedan verkar det vara lite slarvig stitching av genomföringarna för de är inte så väl placerade där de skall vara runt transistorerna utan lite mer typ där det fanns plats över.. många av SMD-komponenterna verkar onödigt ihopträngda, det finns ju gott om plats på kortytan.
Likaså tre tunna ledningsbanor rätt mellan paddarna på L9 i vilken det kommer att flyta mycket ström, jag hade hellre sett en full cut-out för T3, T4 och T5 för att få kortet dikt an kylflänsen för nu kommer istället FET:arna antagligen att få "lyfta sina vingar" lite för att lödas in om nu transistorerna är i TO220 kapsel, för TO126 blir det inte så farligt.

Jag är heller inte förtjust i valet av SMA-kontakt varken för in- eller för utgången på steget, även om SMA är klart kapabel till 100W på HF så är det inte ett toppenval, vanliga lödöar för koax är både billigare och bättre eftersom det inte handlar om professionella steg som skall skruvas i titt som tätt.

Sammantaget är jag lite tveksam till kortet, en beprövad EB63 tror jag skulle vara en bättre investering av slantarna.
http://www.communication-concepts.com/eb63a-140w-hf-amplifier/
 
HobbyPcb är intressant!

Juma har åter igen PA100-D för leverans!
Någon som vet hur dessa kit är att bygga?

Elecrafts byggsatser har inte vållat några problem med dess hålmonterade och perfekta instruktioner, men jag tvekar lite då med ytmonterade komponenter vilket jag definitivt inte har någon erfarenhet av eller ens vet om jag synmässigt klarar av.
 
Back
Top