DIY kortvågsslutsteg

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag funderar på om det går att knåpa ihop ett litet kortvågsslutsteg

Jag har ett nytt Eimac 4-125 A tetrod en glödströmstrafo ifrån ett Heathkit
SB220

slutsteg och tre olika Barker & Wiliamson spolar 80 meter 40 meter och 20 meter band.

sen så behövs det lite mer komponenter om man ska få ihop något och
kanske kan köra det i klass A eller AB för ssb mode.

går det eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej!

JAvisst går det!
Jag har aldrig använt det röret själv, men det finns ju andra som gjort det...
 
Allt går.

Men man kan ställa sig frågan om det är meningsfullt.

4-125A eller QB3/300 behöver en anodspänning på minst 2500 V
samt en skärmgallerspänning på c:a 500 V om röret ska gå i klass AB1.
Uteffekten blir i bästa fall 250 W PEP.

Då kan man driva det med en effekt på någon watt i HF-området,
vilket också leder till att neutralisering krävs. Väljer man "passivt galler" så blir driveffektbehovet större, och man kan avstå från neutralisering.

När drivsändaren är en "vanlig transceiver" med 100 W uteffekt är den totala effektvinsten bara dryga 4 dB, vilket gör hela projektet ganska tveksamt.

Bättre i så fall är att använda 4-125A som gallerjordad "high-my" triod i klass B, vilket gör att inga skärmgallerspänningar eller negativa gallerspänningar behövs. En effektvinst av 12 dB, alltså 250 W PEP uteffekt med c:a 20 W driveffekt går att åstadkomma.

När man ändå gör sig omaket att göra kraftaggregat mm är 2 813 eller 4 811A i GG-parallell en betydligt bättre investering för givna kraftaggregat och driveffekt.

Man får minst 600 - 700 W ut med sådana rör på 20 m och lägre band.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

Själv står jag i begrepp att knåpa ihop ett kortvågsslutsteg i samma effektklass, då sändaren lämnar 3/30 W så blir det en "rejäl ökning".

Som AOM påpekar så är ett slutsteg med 1x 4-125A knappast meningsfullt om man redan har en modern 100 W rigg, men det kan ju vara kul att bygga...
 
Hej jag har egentligen ingen ekonomi för att hålla på och bygga mig ett slutsteg med
en massa watt ut i antennen.Däremot så går det att försöka att använda prylarna som man har i skrotlådan och försöka att göra någonting av dom så kanske man lär sig
någonting på vägen.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej!

Lasse, bygga o lära är både underhållande och lärorikt.
Som tur och väl är så brukar inte några 813 vara så särdeles dyra, det borde säkert finnas någon forumsmedlem som har några friska rör över och som kan skiljas från dem mot en måttlig peng? Driver du dem "innom specens råmärken" så bör timkostnaden för en uppsättning rör bli tämligen behaglig.
Totalkostnaden för ett slutsteg med två gallerjordade 813 är "rimlig", det är ju liksom inga extrema effekter som kräver märkliga o svindyra komponenter/lösningar, men slutsteget kommer att ge skaplig skjuts på din signal.. :)

Hur mycket uteffekt och vad för antenn/er har du idag?
 
CQ de APQ.
Hej alla slutstegsbyggare.
Radiomuseet i Göteborg (där jag "jobbar" varje onsdag) har splitter nya 813 i orginalförpackning till salu. Pris SEK 300:-/styck plus frakt.
Ring 031-7792101 onsdagar säkrast, mellan 1200 - 2100 och fråga efter Ingvar Lund eller Sören Engblom.
Welcome.

73
Bengt SM6APQ
 
Lasse, TS-520, då har du ju "skapligt med kräm" i alla fall, ett slutsteg med ett 4-125A är tyvärr helt fel, det ger för lite o vart vart fall i förhållandet till insats.
Hoppas du inte tycker att jag är tråkig...

Jag uppmanar till att spänna bågen lite hårdare, bygg nå't "gör skillnad" (innom rimliga gränser), två gallerjordade 813 lyser vackert i mörkret!
Eller varför inte tre... eller fyra? Nä, nu går det över styr.

Var skaffade du ringkärnan? Jag lurar lite på en sådan lösning själv.
 
Hej Ringkärnan Du menar Amidon toroiden den köpte jag på Elfa i Solna utanför Stockholm

SMXBOQ säljer Amidon Toroider också.Det går också att köpa Toroder direkt ifrånAmidon

i USA också.

mvh Lasse sm0ydo

Jag har en packe med gamla ARRL böcker där finns det byggbeskrivningar på alla möjliga
slutsteg.


mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jag har egentligen ingen ekonomi för att hålla på och bygga mig ett slutsteg med
en massa watt ut i antennen.Däremot så går det att försöka att använda prylarna som man har i skrotlådan och försöka att göra någonting av dom så kanske man lär sig
någonting på vägen.

Om du skannar av surplusmarknaden så finner du att det inte behöver vara någon direkt relation mellan byggkostnad och uteffekt. Däremot tycker jag att din inställning att det viktigaste är att bygga nått, är helt rätt!

Jag skulle också sätta en slant på 813, som är väldigt robust - näst intill oförstörbart, och snällt att bygga med. Låt vara att effektiviteten blir lägre på framför allt 28MHz men det spelar ingen större roll. Det är på de lägre banden man behöver effekt.

Gallerjordat eller G2DAF-koppling är nog enklast. Med G2DAF räcker det fortfarande med enbart glöd- och anodspänning och du får betydligt mer gain jämfört med gallerjordat och kan förmodligen driva röret(-en) till fulla data med 20-25W.

En sak bara, 813 vill ha 10 volt på glöden medan den trafo du har ger 5 volt (3-500Z).

73/Lasse
 
Last edited:
på PA0FRI websida finns en del galna effektuttag med små rör, PL linjerör och qqe06-40, samt en del genvägar för enkla kretsar för tetrod DCmatning. mitt 813 pa har tre rör ¨så även mitt pågående qqe0640 pa´t.
 
Hej jo jag har påbörjat ett HSP nätaggregat för ett tag sedan jag köpte 8 st Aerovox
ellyter på 470uF 500VDC på¨auktion sen så köpte jag en 19 tums panel ifrån någon
styrsändare med runda Weston instrument och så fick jag ett 19 tums rack för att
bygga nätdelen i och så har jag gjort en hsp diod brygga med en massa dioder fast
satta på en bit vävbackelit med popnitar och så har jag köpt en beg vridtrafo för att
ha någonting att reglera anodspänningen med och 220 220 volt trafo för att isolera
mig ifrån elnätets fas nolla och högspännings säkringar med hållare ja det går en hel
del prylar .Jag byggde mig ett provisoriskt schassi i plywood för att ha någonting
att skruva fast komponenterna i innan man köper riktig aluminiumplåt
Jag har börjat med att skruva fast en del grejjer.

Trafo på 1kV 500mA vart får man tag på en sådan eller är det bättre att man låter
Tramo linda en åt en kanske vem vet.

mvh Lasse sm0ydo
 
YDO o. övriga de APQ.
Om man planerar ett HSP-agg.och inte har någon transformator och är tvungen att beställa/köpa en dyl bör man satsa på en transformator med primär 400 volt (alltså från två faser). Då får man ett betydligare spänningstabilare nät.agg. samt mindre "blinkningar" i husets lampor.
När jag byggde hus nr 2 planerade jag det elektriska (tillsammans med elektrikern) så här:

Fas R: (blinkfri fas) belysning, TV-apparater, väguttag som matar datorer, mottagare i radiorummet.
Fas S: nätaggregatet. utomhusbelysning, hushållsmaskiner, kyl o. frys m m (allt som "tål" ev. blinkningar).
FAS T: nätaggregatet, plus samma förbrukare som "tål" blinkningar (fas S).
Med "tål" menar jag "accepterar" att spänningen "hoppar" vid nyckling o. modulation.

YDO. Kan inte riktigt se någon fördel att isolera sändaren från nätet med en 220/220 fulltransformator. Sändaren blir ju ändå isolerad från nätet även om primären matas med Fas och Nolla. Dessutom måste fulltransformatorn tåla hela effekten och blir i princip lika stor som HSP-transformatorn. Den dynamiska utspänningen (DC) blir inte lika stabil vid nyckling och modulering med en "mellantransformator" (fulltransformatorn).
Det kanske vore bättre att utnyttja fulltransformatorn för mottagare, modem och datorer i shacket?
Jag tror inte att en fulltransformator skyddar mot en transient i nätet - men här är jag lite osäker.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Hej efter 220 220 trafon tänkte jag ha en vridtrafo för att kunna reglera spänningen till
den tilltänkta högspännings transformatorn.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej!

Att kunna justera anodspänningen har i och för sig sin nytta, men det innebär ju även ökad komplexitet och tänka på att alla dina "extra transformatorer" kommer att ge en något ostabilare primärspänning för anodspänningstransformatorn. Att ha en isolationstrafo köper jag inte, jag kan i stort sett bara se nackdelar, som tidigare nämnt, du blir ju galvaniskt skiljd i anodspänningstransformatorn (o även i de andra också, förstås)

Men, annars är du nog rätt ute, runda instrument och förfarandet med "provmontering" är helt rätt, tänk om jag alltid gjort det....
(då hade världen besparats ytterligare några udda lösningar....)
 
Om man nu skaffar nytt. Varför inte trefastrafo? Lite blink, stabil spänning och lätt att filtrera. Man får sätta ett "spisuttag" i shacket. Jag vet förstås inte vad prisskillnaden är mot en enfastrafo.
 
YDO, jo beträffande toroid, jag var bara nyfiken om du hittat den på nå't "smidigt ställe".

Nu när du håller på o bygger, passa på att ta några foto som du kan lägga upp här!
 
Hej om man ska koppla nätspänningen direkt till en vridtrafo så gäller det att man
kopplar fas och nolla på rätt sida på vridtransfromatorn gör man fel så får man ut
full nätspänning och lite till när ratten står på noll.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej om man ska koppla nätspänningen direkt till en vridtrafo så gäller det att man
kopplar fas och nolla på rätt sida på vridtransfromatorn gör man fel så får man ut
full nätspänning och lite till när ratten står på noll.

Hur då, menar du? Att man inte får blanda ihop primär och sekundär? Nu är väl en vridrafo oftast av typen spartrafo med variabel tappning men i vilken ände man sätter nolla eller fas på primären har väl ändå ingen betydelse. I så fall vore det förödande att vända stickproppen fel!

Jag förutsätter då att vridtrafon ansluts till en apparat som redan har en fulltrafo!

73/Lasse
 

Attachments

  • vridtrafo.jpg
    vridtrafo.jpg
    1,7 KB · Views: 677
Back
Top