DL dödar FF

SA6BNV

Well-Known Member
Hej,

Aktiverade ett SMFF-område idag på 40m.
Standardfrekvensen för detta ligger runt 7.024 kHz +- QRM

Efter att jag kört ett tag lägger sig en stark DL station och smattrar på med 25-30 WPM i princip rätt över mig. Jag hade svårt att höra de som svarade mig så efter ett tag flyttade jag upp 1 kHz. Det dröjde inte länge innan det lade sig en annan tysk där och körde.

Jag vet att det inte finns några bestämda frekvenser men är det inte "gentlemanna"-överenskommelse globalt att "Flora & Fauna" aktivitet körs på denna frekvens (och 3.544)?

Nu var detta ingen engångshändelse. Jag vet att flera haft samma problem med detta på sistone. Just från DL-land. Kör inte de FF?

Lite tråkigt. När man kör ett FF-område ute i naturen så är det ju oftast med några få watt. Känns inte riktigt sjysst att lägga sig rätt över denna frekvens med antagligen fler än två nollor i watt-antalet.

Själv fläskade jag på med 10W :)

// Åke
 
Tyvärr går det inte att hävda ensamrätt till vissa frekvenser.

"Gentlemens agreement" förutsätter att minst en av de inblandade är en "gentleman".
Sådana börjar dock bli allt svårare att finna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Åke du kan försöka tänka på ett helt annat sätt. För länge sedan jagade jag DX på fullt allvar. Trafikdisciplinen på den tiden var jämfört med idag helt enastående. Åren gick och och det blev allt fler som medvetet störde i DX pile up-en liksom antalet orutinerade operatörer ökade. Till slut kände jag att, näää detta spektakel vill jag inte delta i. Jag blev ofta allt mer irriterad och till slut sökte jag andra inriktningar i hobbyn. Mer Rag Chew och mer radiobyggande.

Nu på senare tid har jag åter börjat leka lite i DX-pile up-arna. Men nu med en helt annan inställning. Jag mår inte längre dåligt av att missa en super-DX-pedition och jag känner inte att jag till varje pris MÅSTE ha tag i ett nytt land. Ibland finner jag en utmaning i att komma igenom en pile-up där ett helt koppel av av "idioter" medvetet försöker störa ut DX-et. Jag ser detta lite som en form av telekrig där min uppgift är att få kontakt och utväxla 5NN med min motstation trots att det finns folk som medvetet gör allt för att störa och hindra mig. Här finns en enorm möjlighet att förfina sin mottagare med smala skarpa filter, växla mellan olika lyssningsantenner men också att förfina sin operatörsteknik. Ropa i rätt tid och vara slug. Det gäller att överlista de som stör helt enkelt.

Med detta synsätt slipper man faktiskt att ta blodtryckssänkande mediciner och får många intressant stund framför radion utan att känna frustration och bli trött, sur eller heligt förbannad. De som medvetet stör kan vi ändå aldrig nå och de kommer aldrig att ändra sitt beteende. Därför är det enklast att betrakta dessa som något som finns ibland.

Ganska ofta nöjer jag med att lyssna och enbart studera hur de störande beter sig och hur de störda reagerar. Även detta är intressant och som sagt det gäller att göra det bästa av saken. Vad kan du göra åt DL-stationerna mer än att klaga? :rolleyes:

/Bengt
 
Bra synpunkter Bengt!

Jag skrev nog inlägget i frustration strax efter SMFF-aktiviteten :eek:

Jag har faktiskt också börjat se pileup-galenskapen som utmaning.
T ex har jag börjat använda min KX3 med 10W eller lägre i en dipolantenn och försöka ta mig igenom istället för att använda K3:an.
Det är lite kul :)
// Åke
 
DL dödar FF

Hej,
Dins konkurrenter kanske fläskade på med hög effekt och ej hörde din qrp?

Jag var ute för något liknande för ett tag sedan med psk31. Körde 7035 kHz usb. Två ilskna DL stationer på cw talade om att detta minsann inte var en psk31 frekvens i region 1. Det visade sig vid lite googlande att frekvensen ändrats till 7040 vid senaste IARU konferensen i Sun City. Inte mycket annonserande av denna förändring eller har det kanske gått mig förbi. Trafiken på 7035 psk31 fortsätter och på 7040 hörs inte många stationer. Hur gör man när man kör mellan regioner för jag förmodar att region 2 fortfarande ät 7035. Struntar i rekommendationer eller avstår?
SM4ANQ/ Ulf
 
Back
Top