Drake TR7 öppna för warc

SA7AZQ

Well-Known Member
Jag fudnerar på att köpa en Drake TR7. Den radion jag fudnerar på har inte "Kristaller" för warc och inte heller AUX modulen om jag förstod säljaren rätt. Går det att "öppna" sändaren så den sänder på tex 17m och 12m utan AUX modulen?
Jag har hittat detta TR-7 All Band Transmit, Low Frecuency Receive Mod, Drake, tr4, tr7, drake radio, drake receiver, drake transceiver, ham radio equipment, ham radio receivers, radio equipment men jag är osäker på om detta fungerar utan AUX kortet.

Och även detta "(15) Wideband TX enable
To enable the TR7 to transmit on all frequencies 1.5-30MHz (excluding 2.5 and 5.0 MHz bands) simply unsolder the collector of Q9001 on the DR7 board. See Figures 4-1 and 4-2 in the Service Manual" som jag läst här Modifications

/K
 
Karl-Arne!

Jag har en TR7'a som jag fått som arv. Har ett litet problem med den som yttrar sig att jag inte kan skruva ner ljudet helt. Det är ständigt en viss volym på.

Standardfel?

Mvh Jan

(som fixade ditt akuta dilemma när du skulle hålla föredrag på kanondagarna utanför Helsingborg, och var i tidsnöd :)
 
Detta är något som finns i nästan alla apparater som har till/från-funktionen kombinerad med LF-volymen. För att dra ner ljudet helt måste man vrida kontrollen så långt till vänster att strömmen också bryts.

Inget enkelt sätt finns att komma runt problemet, utan man blir tvungen att koppla förbi strömbrytaren och realisera till/från-funktionen med en separat strömbrytare.

Detta kan vara en god tanke oavsett, eftersom den koncentriska HF/LF-volymkontrollen inkl. strömbrytare numera är så gott som omöjlig att finna som reservdel.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Att kapa bana 11 eller demontera Q201 på Digital Control Board gör att sändaren går oavsett vad logiken vill, så t ex signalen "Out of lock" inte bryter sändningen.

Jag har demonterat Q9001 på DR7 som levererar signalen HB=ham band till DCB, och för att kunna generera signaler även på 2,5 och 5 MHz-banden har jag på DCB kapat ben 1 på IC 9.

En mod jag inte sett på andra ställen är LF-limiter, som är mycket enkel.
1. Koppla in Carrier-kontrollen även på SSB, jag kortslöt kontakten på MODE-omkopplaren.
2. Sätt två motriktade dioder efter MIC GAIN-potten, på moderkortet mellan 3/22 och 3/26.

Då kan du justera förstärkningen före dioderna med Mic Gain och efter dioderna med Carrier. ALC används på det viset inte som kompressor utan bara som överstyrningsskydd.

För att få nycklingen bra i bakkant behövde jag 22 µF parallellt med C1143 på 2nd IF/Audio Board. Min framkant var OK, men jag har sett andra som fått fixa med den också, nån hade millerkondensator på Q1103.

En kanske tveksam mod var att häva blockeringen av UP-knappen på DR-kortet. Det gör att jag kan lyssna lite över 30 MHz, givetvis med sämre känslighet men ändå. PLL släpper låsningen vid runt 35 MHz om jag minns rätt. Just den har inte noterad i pärmen, men det borde vara DR7 IC9003 ben 12 som är kapat.

73! /Jan
 
Blev ingen TR7 inhandlad, Åkte på att behöva köpa ny kamera. Man kan inte satsa allt på radion.
 
Back
Top