Dreamhacks samband på 433,150 MHz.....

SM7RIN

Well-Known Member
Har just pejlat in en massa skum radiotrafik på 433,150MHz kring Jönköping, alltså gamla RU6 infrekvens. Dels en massa tjat om platser, men också om snacks, läsk, pizzor, privata kommentarer och hmmmm.....det skriver jag inte här.

Det visade sig vara evenemanget Dreamhack som kört radiosamband på denna frekvens i princip dygnet runt under ett par tre dagar nu. Efter lite subtonskanning hittade jag vad de körde med och lyckades upprätta "kontakt".

Enligt ansvarig har de fått frekvensen tilldelad av PTS, betalar för den och hyrt radioapparaterna av en firma. Jag fick dock aldrig möjlighet att träffa dem öga mot öga och se vad de körde med (intresset från Dreamhackansvariga var inte på topp för en sådan "titt") , men de hördes över en mil bort med bara gummipinne. Inga 10mW där inte :mad:. Dessutom är det väl inte solklart att "komradio" i sin enklaset form utan duty-cycle-övervakning o.s.v. ens är tillåtet på 433 ISM längre (om man tittar i senaste ERC/REC 70-03).

Hursomhelst verkar det vara skumt om PTS "sålt" frekvensen. En inte alltför avancerad gissning är att det var kinaapparater de körde med på högeffekt och att det blivit någon "missuppfattning". Nåja, de kommer nog inte välja dessa frekvenser till nästa år efter att ha pratat med mig på dem :p.
 
Last edited:
Jag föreslår att du helt enkelt mailar PTS och frågar - jag har frågat dem alla möjliga saker (fast inte just nåt som liknar detta) och de har alltid varit noggranna med att svara ordentligt.

Rapportera gärna hur det gick sen :)
 
Kan meddela att jag ganska snart efter händelsen sammanfattade det hela i ett mail som jag skickade till Dreamhackansvarige och som denne kunde vidarebefordra till hyrfirman (som de inte velat tala om namnet på). En kopia gick även till PTS.

Och PTS svarade mycket bra, höll med i det jag skrev, och bekräftade att det inte fanns något tillstånd utdelat samt påpekade dessutom vad påföljderna för sådant här kan bli. Så jag tror dels att Dreamhackansvariga aldrig gör om samma misstag, och att även hyrfirman nu har PTS svar på på sitt bord och fått lite att fundera på.

F.ö. har jag fått flera samtal från andra företag som råkat ut för samma sak och dessa "cowboyuthyrningsföretag" (många läser på ham.se !), och det är också högst troligt att det rör sig om nämnda Motorolaradio.
 
Last edited:
Tro inte utan att Dreamhack kör på samma frekvenser med samma prylar i år igen (2014). Trots att PTS uppmanade dem att söka tillstånd efter förra årets incident.

Har tagit upp det med PTS, och de jobbar nu på det. Även meddelat Dreamhack att vi anmält dem. Tydligen är laglydighet inget Dreamhackarrangörerna sätter speciellt högt....
 
Jag har varit i kontakt med PTS i ett liknande ärende där operatören hänvisade till "tillståndsfri utrustning"
Att man måste ha ett amatörradiocertifikat för att få nyttja dessa frekvenser förstod man inte, den var ju "tillståndsfri"

Jag uppmanade PTS att förtydliga vad som menas med "tillståndsfri".
Har man ingen insikt i amatörradio så förstår man inte hur något kan vara fritt men ändå kräva certifikat.

/Micke
 
Tvåvägs "komradio" även på ISM-frekvenser är inga ISM-applikationer, i symnerhet om man använder mer än 1 mW effekt.
SRD är väldefinierat i ERC/REC 70-03 och "komradio" täcks inte av definitionerna.

Det är också ganska tveksamt att som kommersiell uthyrare lägga sig på amatörradiofrekvenserna.
PTS bör statuera ett exempel i denna fråga.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
ISM applikationer har alltid varit licens och tillståndsfria. Även på 433 MHz.

Om du läst hela tråden så ser du att det inte handlar om uteffekter på 10-15mW utan betydligt mer. Det är inte tillståndsfritt ens på 433MHz ISM-band.....

Hursomhelst tog det rejält fyr denna gång, och mailen vidarebefordrades snabbt. Det resulterade i att jag nyss talat med den ansvarige leverantören av radioutrustningen (ett företag i Stockholmstrakten), och de har nu omedelbart vidtagit åtgärder så kanalen byts under dagen.
433 skulle f.ö. inte ens funnits på dessa radioapparater. Men nu fanns det ändå, för andra året i rad. Men antagligen inte nästa gång :)).
 
I de flesta länder i Europa är det tillåtet med röstkommunikation på ISM bandet 433 MHz. Tidigare har det sålts
LPD "komradio" (Lafayette) och några invändningar fanns ej från PTS.

Möjligt är att PTS skärpt regelverket senare.

Alla vet att 10 mW kan gå långt, mycket långt.
 
Jag har varit i kontakt med PTS i ett liknande ärende där operatören hänvisade till "tillståndsfri utrustning"
Att man måste ha ett amatörradiocertifikat för att få nyttja dessa frekvenser förstod man inte, den var ju "tillståndsfri"

Jag uppmanade PTS att förtydliga vad som menas med "tillståndsfri".
Har man ingen insikt i amatörradio så förstår man inte hur något kan vara fritt men ändå kräva certifikat.

/Micke

Att man tog bort de explicita tillstånden för amatörradio har tyvärr skapat en hel del förvirring.
Lagen om elektronisk kommunikation säger såhär (min vana trogen har jag klippt bort det oväsentliga):

1 § För att [...] få använda radiosändare krävs tillstånd [...]

4 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från tillståndsplikt enligt 1 §. [...]

5 § Den som [...] enligt föreskrifter som meddelats med stöd av 4 § är undantagen från tillståndsplikt skall vid tillämpning av denna lag anses ha tillstånd enligt 1 §.

Och i PTS föreskrift om undantag från tillståndsplikt står såhär:

Den som använder en amatörradiosändare ska ha ett amatörradiocertifikat.

Undantaget för amatörradio är alltså personligen knutet till den som innehar amatörradiocertifikat.
Varken utrustning eller frekvenser avsedda för amatörradio är tillståndsfria.

73,
Jonas/SM5PHU
 
I undantagsföreskriften står:

87 § 433,05–434,79 MHz: Radiosändare för ospecificerat tillämpningsområde.

Högsta effekt: 15 mW e.r.p.

Så det är tillåtet att köra röstkommunikation så länge man håller sig under 15 mW e.r.p.

Tyvärr har vi radioamatörer inte någon "starkare" rätt till dessa frekvenser utan alla användare får dela på tillgängliga frekvenser. I praktiken innebär detta att vi får flytta oss eftersom vi har tillgång till både större frekvensområden och (framför allt) faktiskt har kunskapen att göra det. Och ärligt talat ser jag inte några problem med det - det är inte direkt så att vi har brist på frekvensutrymme.

Dock gäller såklart att alla användare ska följa de föreskrifter som gäller.

Mvh Hans
 
Måste också tillägga att flera personer på PTS agerat föredömligt snabbt som redan idag på förmiddagen tog kontakt med Dreamhackansvariga. Vid ett uppföljningssamtal senare idag som jag fick från PTS så var det bekräftat att det handlade om handapparater med W och inte mW i uteffekt. Så den diskussionen och hur långt man kommer med 15mW kan vi ju lämna, tycker jag.

Så på mindre än 24 timmar efter mitt första mail (skickat på söndag eftermiddag dessutom) hade PTS inte bara tagit tag i utan också hjälpt till att lösa problemet och följt upp det. Istället för att vifta bort det med att det "bara" var en störning på vår 70-repeater från "ISM-radioapparater", något vi fick reda ut själva.

Det kallar jag att ställa upp för oss radioamatörer ! Även "ute i landet". Än finns det hopp.....:)
 
Last edited:
I undantagsföreskriften står:



Så det är tillåtet att köra röstkommunikation så länge man håller sig under 15 mW e.r.p.

Tyvärr har vi radioamatörer inte någon "starkare" rätt till dessa frekvenser utan alla användare får dela på tillgängliga frekvenser. I praktiken innebär detta att vi får flytta oss eftersom vi har tillgång till både större frekvensområden och (framför allt) faktiskt har kunskapen att göra det. Och ärligt talat ser jag inte några problem med det - det är inte direkt så att vi har brist på frekvensutrymme

Det här har SM0UTY fått om bakfoten.
De "ospecificerade radiosändarna" som nämns i 87§ har ingen som helst "rätt" till något frekvensområde, eftersom det citerade frekvensområdet faller inom ISM-bandet.
Inga radioanvändare som åberopar detta kan kräva att en annan användare, i synnerhet inte sådana som har primär status i bandet enligt ITU-RR ska "flytta sig".

Amatörradio har co-primär status i området inom ITU region 1 enligt frekvenstabellen i Art 5. Vill man ha en annan status nationellt får man vara så god att anmäla en fotnot vid en WRC, och det har PTS inte gjort.
Landmobil användning av just 432-438 MHz är överhuvudtaget inte tillåten inom region 1, varken i ITU:s frekvenstabell utan fotnoter eller i den nationella frekvensplanen.

Så PTS har handlat helt enligt regelverket och det är min förhoppning att detta inte har varit en engångsföreteelse.
Om amatörradion hela tiden backar när det gäller sina spektrumprivilegier, i synnerhet de som finns upptagna i internationell lagstiftning,
så kommer vi att förlora dem steg för steg.

73/
Karl-Arne
OZ/SM0AOM
 
Last edited:
Det här har SM0UTY fått om bakfoten.
De "ospecificerade radiosändarna" som nämns i 87§ har ingen som helst "rätt" till något frekvensområde, eftersom det citerade frekvensområdet faller inom ISM-bandet.
Inga radioanvändare som åberopar detta kan kräva att en annan användare, i synnerhet inte sådana som har primär status i bandet enligt ITU-RR ska "flytta sig".

Intressant, var hittar jag mer information om detta? Vilken legal status har ITU-RR i Sverige?

Så PTS har handlat helt enligt regelverket och det är min förhoppning att detta inte har varit en engångsföreteelse.
Om amatörradion hela tiden backar när det gäller sina spektrumprivilegier, i synnerhet de som finns upptagna i internationell lagstiftning,
så kommer vi att förlora dem steg för steg.

Jepp, det håller jag med om.

Mvh Hans
 
Intressant, var hittar jag mer information om detta? Vilken legal status har ITU-RR i Sverige?



Jepp, det håller jag med om.

Mvh Hans

Själva ITU-RR har inte längre någon rättsverkan i Sverige, detta försvann (tyvärr) med Televerket och avregleringen, men däremot har EU-beslut rättsverkan här.

I Kommissionens beslut 2006/771/EC av den 9/11 2006 om harmonisering av SRD inom ISM-banden
finns följande att läsa:

"In addition, radiocommunications
services, as defined in the International Telecommunications
Union Radio Regulations, have priority
over short-range devices
and are not required to ensure
protection of particular types of short-range devices
against interference."


Medlemsländerna ska sedan upplåta ISM-frekvensband
på dessa villkor:

"1. Member States shall designate and make available, on a
non-exclusive, non-interference and non-protected basis, the
frequency bands for the types of short-range devices, subject
to the specific conditions and by the implementation deadline,
as laid down in the Annex to this Decision."


Man kan alltså direkt se att EU-lagstiftningen, vilken faktiskt "vinner" över den svenska,
tydligt markerar att de radiokommunikationstjänster som finns upptagna i ITU-RR för ett givet frekvensområde
har en större rätt till detta än SRD om en konflikt skulle uppstå.

I fallet Dreamhack så är det ännu enklare, här har det varit fråga om användning av tillståndspliktig landmobil radioutrustning på otillåtna frekvenser. Varken användning eller utrustningsparametrar har täckts av SRD-undantaget från tillståndsplikt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Själva ITU-RR har inte längre någon rättsverkan i Sverige, detta försvann (tyvärr) med Televerket och avregleringen, men däremot har EU-beslut rättsverkan här.

I Kommissionens beslut 2006/771/EC av den 9/11 2006 om harmonisering av SRD inom ISM-banden
finns följande att läsa:
[...]

Åhå, då har man lärt sej nåt nytt även idag! Tack för det!

I fallet Dreamhack så är det ännu enklare, här har det varit fråga om användning av tillståndspliktig landmobil radioutrustning på otillåtna frekvenser. Varken användning eller utrustningsparametrar har täckts av SRD-undantaget från tillståndsplikt.

Det har det ju aldrig varit någon tveksamhet kring. Mitt inlägg gällde sådana enheter som faktiskt följer undantagets villkor (som t.ex. trådlösa bilnyckar, högtalare, fjärrkontrollerade lampor, etc).

Det var ju intressant (och mycket positivt) att se att amatörradiotjänsten faktiskt har prioritet trots att PTS inte längre (uttryckligen) säger så i sina författningar.

Återigen tack för klargörandet, Karl-Arne!

73, Hans
 
Back
Top