Jag har kopplat upp och provat APQ:s förslag som fungerade utmärkt som DSB-modulator med full bärvåg. Med potentiometern i katodkretsarna gick det att balansera bort bärvågen på utgången mer än 50 dB. Men även sidbanden följde med ner så någon DSB med undertryckt bärvåg blev det inte.
I boken Fundamentals of Single Side Bands utgiven av Collins Radio Company 1959 beskrivs principerna och ett av alternativen påminde om APQ:s förslag så när som att man använt två tetroder och matar in LF-signalen via en transformator på skärmgallren. Alltså när vi har positiv halvperiod på ena rörets galler så blir det andra rörets galler negativ. Det är ju en viss skillnad mot den ursprungliga lösningen där LF-signalen matas i fas på båda rören.
Nu var det ju meningen att bygga med en dubbeltriod och alternativet skulle då bli att antingen modulera styrgallren eller katoderna. Båda alternativen borde gå bra men jag valde katodmodulering för att slippa oroa gallerkretsen som redan var intrimmad till resonans på 3.7 MHz.
Så här blev mitt schema med de slutliga komponentvärdena angivna efter en stunds finlir nu i förmiddags.
Enklast möjliga chassie med samma mått dom de andra modulerna till enrörstransceivern så denna DSB-enhet kan tillfogas systemet senare - om resultatet blir bra nog vill säga. Längst till vänster en kristallhållare för en HC6-kristall följt av 6C4 som oscillator (ej monterad ännu), därefter dubbeltrioden ECC88 som DSB-modulator. I burken längst till höger sitter spolen i Pi-filtret. Huruvida skärmning är nödvändig är väl tveksamt men nu sitter den där.
Undersidan av chassiet. Gallerspolen består av 40+40 varv med mittuttaget direkt anslutet till chassiet. I stället för split-stator kondensatorn satsade jag på två fasta kondensatorer. Det går ju bra när bara en frekvens eller ett smalt frekvenssegment kommer att användas. Linken bestå av 8 varv, med 4 varv på varje sida om mittuttaget. Vidare har spolstommen en trimkärna som är ställd exakt i mitten av spolen. På så sätt går det att finjustera kopplingsgraden - eller är det kanske fasen vi justerar - så att den ökar en smula i den ena halvan och minskar i den andra halvan av spolen. Med detta går det alltså att kompensera för de två triodhalvornas något olika förstärkning.
Resultatet så
Genom att korsvis efterjustera balanseringspotentiometern och trimkärnan i gallerspolen så blev det faktiskt ganska bra mätvärden.
På plotten ovan ser vi de båda sidbanden genererade av 2 kHz sinuston från tongeneratorn. (10 dB/ruta och 5 kHz Span) Bärvågsundertryckningen är 68 dB och uteffekten +30 dBm motsvarande 1 W. Inte så jättehög effekt precis men fullt tillräckligt för trafik inom Sverige och nog skall APQ höra mig via NVIS sen när det blir dags. (Står 0,5 W i schemat men det är fel. 1 W ut gäller)
Principen fungerar och det är bara att skala upp med lämpliga High Power rör om man vill. För full utmodulering krävs 20 Vrms mätt mellan de båda katoderna. Här skulle en transformator med två separata lindningar nog kunna minska behovet av moduleringsspänning en del.
På chassiet finns plats för ytterligare några rör till mikrofonsförstärkare och kanske en klipper med lågpassfilter så ringpratarna på 80 m inte klagar på splatter.
/Bengt
.