eBay Global Shipping Program vs. Elektronrör...

SM6OID

Well-Known Member
Hej!
Se detta som en varning!?

Köpte mig en BC-456/SCR-274-N modulator på eBay, skickades från USA med eBay Global Shipping Program.
För att göra en lång historia kort, modulatorn blev klassad som "restricted item" och kunde inte skickas varken till mig eller returneras till säljaren, det utgjorde en för stor risk!

Efter flera dagars fruktlösa/fruktansvärda oftast meningslösa konversationer med eBay som fick jag reda på anledningen...

"...After looking into this, I found that our shipping partners applied this restriction because this item contains a Vacuum Tube. Because of this we cannot forward your order or return it to your seller ..."

Så, akta er för eBay Global Shipping Program.
Problemet är att många i USA endast vill skicka via sagda tjänst...
O akta er för elektronrör, de är uppenbarligen vansinnigt farliga!
 
Trist. Har köpt sånt utan problem och fått skickat med global shipping/pitney bowes. Har läst om folk som fått saker märkta med exvis us army beslagtagna dock.
Synd för säljaren, men du kan väl alltid öppna ett case och få pengarna tillbaka.
 
Tommy, trist är bara förnamnet...
Nåväl, pengarna fick jag tillbaka snabbt som ögat, men det var ju liksom modulatorn jag villa ha!
Samt, GSP har försett mig med livsfarliga elektronrör tidigare, i prylar som det stod US ARMY SIGNAL CORPS på.
Undrar lite på hur "urvalskriterierna" ser ut?

Jag har i alla fall en MD-7/ARC-5 modulator, tog bara 3½ månad att ta sig från Altus AFB till Trollhättan.
USPS ansåg den som försvunnen o plötsligt dök den upp!
Förövrigt, USPS har sölat bort några stora radialtätningar i en lite ovanlig tum dimension för mig.
Paketet lämnade London Heatrow sedan upphör alla spår!

Nåväl, det blir väl att fokusera på MD-7 modulatorn, trots att jag har SCR-274-N och en ATA sändare.
 
Nej, det är inte rören som är farliga, snarare handlar det om människors oförmåga att packa elektronrör eller annan känslig utrustning på ett vettigt sätt.

Pitney Bowes/GSP betalar ut ersättning för varor som skadats under transporten vilket de förlorar stora pengar på, nu är det många amerikaner som gärna använder den servicen, den är dyr för oss men bra för båda parter om det nu skulle hända något med paketet.
Nu har de förmodligen insett att radiorör är ett problem och det är givetvis enklare att sätta restriktioner på elektronrör än att försöka utbilda människor att packa på ett bra sätt.
 
På några andra forum för "Begagnade Instrument-Samlarnördar" (HP/Tektronix) som jag frekvent besöker
har det också redovisats att eBays GSP har vägrat hantera/lämna ut prylar. Folk har tom. meddelats att
sakerna destruerats av olika anledningar och någon har inte fått tillbaka några pengar för detta (!)

Maillistan "TimeNuts" (för folk som samlar på atomklockor) har beskrivit att det varit
omöjligt att skicka cesiumnormal-komponenter då dessa är radioaktiva.

Gamla spänningsreferensrör typ 85A2/0A2 innehåller tydligen någon gas med en liten
andel av något radioaktivt. Det kan vara så att GSP drar alla rör över en kam...

Jag kikar ofta på eBay efter ett fräscht CRT till ett Tektronix 7704 men fraktkostnaden
överstiger oftast priset för själva röret + att det kan handla om glaskross när paketet
levereras + att GSP får för sig att det är något "strategiskt" gör att jag hittills avstått...

:oops:
 
Back
Top